استاندار آذربايجان غربي:

آذربایجان غربی دارای ساختار سیاسی معیوبی است

آذربایجان غربی دارای  ساختار سیاسی معیوبی است

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی گفت: استان دارای ساختار سیاسی معیوبی است به طوری که در برخی اوقات عدم انسجام جریانات سیاسی استان از آفت‌های اساسی توسعه آذربایجان غربی محسوب می‌شود.
به گزارش آراز آذربایجان وحید جلال زاده در نشست صمیمی با خبرنگاران خبرگزاری‌های فعال استان و روزنامه آرازآذربایجان در مقدمه ای کوتاه با اشاره به نحوه انتخاب وی به عنوان استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: در آبان ماه سال ۸۸ با نظر هیئت دولت به عنوان استاندار آذربایجان غربی معرفی و منصوب شدم و در طول این مدت همواره سعی کردم با رعایت فضای سیاسی و پرهیز از افراط و تفریط، گام‌های مثبتی را برای این استان بردارم.
وی با بیان اینکه هیچ علاقه ای برای استاندار شدن نداشتم، افزود: بر خلاف علاقه قلبی و با وجودی که رئیس جمهور وقت نیز تمایلی به استاندار شدنم نداشت اما به دلیل تقاضاهای مکرر و اصرارهای زیاد، توفیق خدمت در سمت استانداری نصیبم شد در حالی که همان زمان در پی آماده سازی خود برای خدمت در یکی از زیرمجموعه‌های وزارت امور خارجه بودم و روند امور نیز بر همین اساس پیش می‌رفت.
وی با اعلام اینکه طبق تجربیات خود، استانداری یکی از مشاغل حساس به جهت پاسخگو بودن و مسئول بودن در برابر مردم به شمار می‌آید، ضافه کرد: استاندار بودن در این استان به صورتی است که به جهت موقعیت همه مردم از وی انتظاراتی را دارند که این انتظارات در دولت‌های نهم و دهم به جهت رویکرد مدیریتی مردم محور، افزایش یافت لذا یک استاندار باید تمام وقت و انرژی خود را در جهت تامین نیازهای عمومی و رفع مسائل و مشکلات استان بکار گیرد.
ورود نکردن به چالش‌های سیاسی بی فرجام رویکرد عمده‌ام در استانداری آذربایجان غربی
وی خاطر نشان ساخت:با توجه به این رویکرد دولت نهم و دهم همواره سعی کردم تا مسائل استان را به نحو احسنت پیگیری و در جهت رفع مشکلات اقدام کنم.
وی ورود نکردن به چالش‌های سیاسی بی فرجام و چالش نساختن در استان را دو رویکرد عمده خود در طول استانداریش بیان کرد و اعلام داشت:بسیاری از مواضع سیاسی برخی چهره‌ها به دلیل نوع مدیریت و بعضاً در مواجهه با برخی تصمیمات مدیریتی بود که استانداری آذربایجان غربی می‌توانست عکس‌العمل های بعدی نیز داشته باشد و پاسخ‌های متناسبی را به برخی رفتارها و اعلام مواضع‌های گوناگون بدهد اما به دلیل مشی مدیریتی پرهیزگرانه از چالش‌های بی_فرجام از چنین عکس‌العمل‌های حتی به حق جلوگیری کردیم تا ظرفیت استان در مسیر توسعه آن به کار گرفته شود.
جلال زاده در ادامه احیای حماسه دوم بهمن در ارومیه را یکی از اقدامات مثبت دولت در استان عنوان کرد و ادامه داد: دوم بهمن یادآور حماسه آفرینی مردم انقلابی و متدین ارومیه است و در طول چهار سال گذشته در جهت احیای آن، تلاش‌ها و اقدامات زیادی صورت گرفت لذا از رسانه‌ها نیز انتظار می‌رود با معرفی و تبیین خاطرات این روز حماسی، به زنده نگاه داشتن آن در اذهان و افکار عمومی کمک نمایند.
وی همچنین با اشاره به اقدامات به یاد ماندنی و خاطرات شیرین خود در طول چهار سال گذشته در استان گفت: ایجاد آشتی میان دو شخصیت برجسته استان حضرت آیت الله قرشی و حجت الاسلام و المسلمین حسنی، در سفر پرخیر و برکت حضرت آیت الله نوری همدانی به استان یکی از ماندگارترین اقداماتی است که در این مدت انجام گرفت و مایه شادی و شعف مردم استان و حتی مقام معظم رهبری شد.
جلال زاده داشتن ساختار سیاسی و فضای سیاسی سالم را از مهم‌ترین عوامل توسعه و بالندگی استان برشمرد و گفت: مدیران مسئولان، عناصر سیاسی و رسانه‌ها باید در اصلاح و سالم سازی فضای سیاسی نقش خود را ایفا نمایند و استان را به سمت پیشرفت و شکوفایی سوق دهند.
استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: آذربایجان غربی جزء استان‌هایی است که شرایط و ویژگی‌های متفاوتی با سایر استان‌ها از جمله پرجمعیت بودن، مرزی بودن، طولی بودن و وجود اقوام و ادیان مختلف دارد.
جلال‌زاده بیان کرد: به دلیل بومی بودن می‌دانستم که آذربایجان غربی از استان‌های بسیار حساس و سخت در مدیریت به حساب می‌آید و هم اینک نیز با مقایسه ویژگی‌های فراوان و بعضاً منحصر به فرد این استان با سایر استان‌های کشور، حساسیت پذیرفتن مسئولیت در این استان قابل مشاهده است.
*در آذربایجان غربی حزب سیاسی به معنی واقعی کلمه نداریم
وی با اشاره به ساختار سیاسی استان و عدم وجود انسجام سیاسی و رهبران صاحب نفوذ و متمرکز بر خلاف بسیاری از استان‌های کشور اعلام کرد: در آذربایجان غربی و شاید در کل کشور حزب سیاسی به معنی واقعی کلمه نداریم همچنان که رهبران سیاسی اثرگذار نیز مشاهده نمی‌شود و به خصوص اینکه پیوسته از فقدان وجود چنین افرادی در ساختار سیاسی استان رنج برده‌ایم به صورتی که برخی اوقات عناصر سیاسی موجود یا در حد و اندازه های خود ایفای نقش نکرده‌اند و یا افرادی که در اندازه موضوعات سیاسی استان نبوده‌اند به ایفای نقش دست زده‌اند که در هر حالت استان از این قضیه متضرر شده است.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد:به جهت این موقعیت مسئولان استان در مقاطع مختلف و دوران مسئولیت خویش همواره باید به این نکات توجه ویژه ای داشته باشند و از این ویژگی‌ها به عنوان یک ظرفیت در جهت توسعه استفاده کنند.
*ساختار سیاسی فعلی استان به منافع استان ضربه می‌زند
وی خاطر نشان کرد: با وجود این مطالب متأسفانه ساختار سیاسی در آذربایجان غربی معیوب است و برخی افراد و عناصر که می‌توانند در رشد و توسعه استان موثر باشند و نقش_آفرینی کنند در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته‌اند.
جلال زاده متذکر شد: فقدان جریان سیاسی متحد با رهبری افراد شاخص موجب ایجاد مشکل در روند تصمیم سازی‌های مختلف شده است .
وی گفت: روشن است ساختار سیاسی فعلی استان در رویدادهای مختلف به منافع استان ضربه می‌زند.
*دخالت نمایندگان در امورات اجرایی استان موضوع صحیحی نیست
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه به نظرم باید انتخاب فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی جزء اختیارات استانداران باشد، اظهار کرد: در طی مدیریت ۴ ساله خود در آذربایجان غربی تمام فرمانداران و مدیران دستگاه‌ها را خود انتخاب کرده و به آثار و عواقب آن شخصاً پایبند و پاسخگو هستم با این وجود اگرچه در مسیر این شیوه مدیریتی فشار زیادی بر استانداری آمد اما معتقدم دولت باید مدیران اجرایی خود را از صدر تا ذیل خودش مشخص نماید و پاسخگوی انتخاب خود نیز باشد هر چند که در این مسیر هماهنگی‌های لازم با نمایندگان مجلس نیز همواره به عمل آمده اما به هر حال بسیاری از نمایندگان تمایل زیادی به دخالت در امور اجرایی دولت دارند که این موضوع صحیح نیست.
*رسانه‌ها به دنبال دغدغه های شخصی به مطالبات مردم توجه کنند
جلال زاده در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه رسانه‌ها نقش بی بدیلی در همگرایی و وحدت مسئولان و سیاسیون استان دارند، افزود: با وجود داشتن این کارکرد مهم، رسانه‌ها نباید وارد دعواهای زرگری و غوغاسالاری های تصنعی شوند و باید در سیاست‌های خود بجای اینکه به دنبال دغدغه های شخصی باشند مطالبات بر حق مردم را پیگیری نمایند و همزمان انتقاد صحیح از مدیران را با هدف تسهیل در توسعه استان در دستور کار قرار دهند.
وی استان را فاقد برخورداری از سازمانی مردم نهاد و قوی در عرصه جوانان دانست و با ناکافی دانستن مجموعه فعالیت‌های مربوط به این قشر از جامعه تصریح کرد: گرچه در خصوص جوانان به ویژه در ابعاد ورزشی کارهای بسیاری انجام شده که در قالب عملکرد دولت می‌توان آن‌ها را برشمرد اما اصلاً کافی نیست.
وی در سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره‌تان در این ۴ سال چه بوده است، چنین پاسخ داد:ایجاد آشتی بین آیت الله قرشی و آیت الله حسنی و دیدار با مقام معظم رهبری که فرزندنم توانست در کنار مقام معظم رهبری قرار گیرد از جمله شیرین‌ترین خاطراتم در این مدت بوده است.
وی تلخ‌ترین خاطره خود در طول مدیریت آذربایجان غربی را شامل سقوط هواپیما و انفجار تروریستی مهاباد اعلام کرد.
استاندار آذربایجان غربی در پاسخ به سوال اختصاصی خبرنگار آراز آذربایجان که در مدت مسئولیت ۴ ساله خود برنامه‌هایتان تا چه میزان در جهت رفع نیازهای این استان موثر واقع شده است، گفت: هر استانی دارای یکسری برنامه های روتینی است که حتی با وجود تغییر مسئولان ارشد استانی باید به دنبال آن بروند که این برنامه‌ها نیز در آذربایجان غربی شامل آزادراه ارومیه مهاباد، منطقه آزاد ماکو، بزرگراه ارومیه تبریز و غیره بوده که این‌گونه برنامه‌ها بیشترین وقت مسئولان را به خود اختصاص می‌دهند اما در کنار آن هر فردی که مسئول استان می‌شود دارای سلایقی است که طبق آن برنامه های مدنظر خود را به مرحله اجرا می‌برد که ما نیز تلاش کردیم در این مدت در پروژه مهمی مثل راه آهن میاندوآب به ارومیه با تعدیل و اولویت بندی پروژه در ایستگاه های مختلف سرعت انجام آن را شتاب دهیم و این سیاست در شرایط کنونی کشور باز هم نیازمند اجراست و متاسفانه به پایان نرسیده که امیدواریم هر چه زودتر قطار به ارومیه برسد.
وی حوزه دانشگاه را نیز از دیگر مباحثی دانست که اقداماتی در آن انجام شده است و افزود: با وجود فعالیت‌های زیادی چنین به نظر می‌رسد که باید وقت زیادی را صرف دانشگاه‌ها می‌کردیم تا شاهد توسعه بیشتری در این راستا باشیم.
وی موضوع مسکن مهر را نیز مورد اهمیت قرار داد و اظهار کرد: دولت‌های پیشین بخش اعظمی از کار مسکن مهر را به سرانجام رسانده‌اند و هم اینک در آذربایجان غربی بخش عمده ای از پروژه های مسکن مهر در حال اتمام است و شایسته است با تکمیل نقایص موجود که درصد کمی از پروژه‌ها را شامل می‌شود این طرح کلان ملی به سرانجام مورد انتظار برسد و مردم نیز همین انتظار را از دولت دارند.
جلال زاده استمرار و به نتیجه رساندن کارهای باقی مانده از دولت‌های نهم و دهم را به طور طبیعی از اولویت‌های استاندار آینده برشمرد.
*رسانه‌ها در پازل سیاسی استان جایگاه خود را بازیافته و ایفای نقش کنند
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به نقش خبرگزاری‌ها در اطلاع رسانی از رویدادهای مختلف تصریح کرد: یک خبرگزاری نباید کارکردی خنثی داشته باشد بلکه باید پیگیری کننده دغدغه های مردم و برطرف کننده نگرانی‌های جامعه باشد و همزمان سعی کند در مسیر تعیین شده برای خود دچار افراط و تفریط نشود تا بتواند در مسیر خدمت به مردم، به ویژه در استانی مثل آذربایجان غربی که از فقدان جریانات سیاسی شناسنامه دار رنج می‌برد ایفای نقش کند.
وی نقد و انتقاد خبرگزاری‌ها در موضوعات مختلف را به مثابه کمک به روند مدیریت استان ارزیابی کرد و گفت: رسانه‌ها در پازل سیاسی استان باید جایگاه خود را بازیافته و ایفای نقش کنند و در این مسیر حفظ منافع استان و مردم بایستی در اولویت باشد.
جلال زاده بهره‌مندی رسانه های مختلف از نیروهای علمی دانشگاهی و چهره های بزرگ انقلابی و پژوهشی استان را ظرفیت مغفول مانده_ای برشمرد که تا کنون استفاده مطلوبی از آن به عمل نیامده است. وی توصیه کرد نویسندگان آثار مختلف رسانه_ای به جای زیادنویسی به موثر نویسی و مفید نویسی با محوریت سوژه های اثرگذار روی آورند و همزمان ضمن رعایت احترام به همگان زمینه تولید آثار فاخر رسانه ای را هموارتر سازند.
در خاتمه این نشست استاندار آذربایجان غربی برای تجلیل از زحمات خبرنگاران بخشی از هدایای دوران استانداری خود را به قید قرعه به خبرنگاران خبرگزاری‌ها و روزنامه آرازآذربایجان (تنها روزنامه بومی استان) اهدا کرد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


+ 1 = پنج