آداب رمضان در آذربایجان غربی رسم کیسه دوزی احیا می شود

آداب رمضان در آذربایجان غربی رسم کیسه دوزی احیا می شود

آراز آذربایجان ،با سنت‌های خاصی از جمله دستگیری از مستمندان، اوباش دان، کیسه دوزی برای لعن ابن ملجم به استقبال از میهمانی ماه خدا رفت.
در اعتقاد مردم آذربایجان غربی، در این ماه طبق دستور خداوند، روزه بر همه مسلمانان واجب بوده و در کتاب آسمانی قرآن از رمضان به عنوان ماهی که هر روز آن برابر با هزار روز بوده و به مبارکی آن نیز قرآن در آن ماه بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده، یاد شده است.
کلمه «اروج» یا «اروش» به زبان ترکی عبارتی است به مفهوم روزه و روزه داری و برای اسامی مردانه نیز استفاده می‌شود، این روزها مناطق مختلف کشور به خصوص آذربایجان غربی حال و هوای خاص خود را دارد، مهمانان ضیافت الهی سرمست از برکات این ماه، می‌روند تا در جشن بندگی شأن، دل از زنگار گناهان بزدایند.
هر چند بسیاری از آداب و رسوم کهن رفته رفته با توسعه زندگی ماشینی کم رنگ می‌شود اما آئین‌های سنتی و کهن رمضان به دلیل پیوند عمیق آنها با عشق و بندگی مردم به درگاه خداوند متعال هنوز همچنان پابرجا هستند.
آئین‌های مردم شمال غرب کشور به خصوص آذربایجان غربی ریشه در عقاید دینی و ملی آنان دارد، بدون شک این آداب و رسوم که بخشی از فرهنگ بومی را شامل می‌شود، بارزترین عنصر هویت بخشی مردمان یک منطقه به شمار می‌آید.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۴:۳۱ ب.ظ

دیدگاه


دو − = 0