گزارش//

آبگرفتگی قصه تکراری خیابان های ارومیه در روزهای بارانی

آبگرفتگی  قصه تکراری خیابان های ارومیه  در روزهای بارانی

گروه گزارش: بارش چند ساعته باران خیابان های ارومیه را زیر آب برده، انگار امواج دریا در سطح خیابانها جاری است. آذربایجان غربی استانی سردسیر و طبیعتا مستعد بارشهای فصلی است این بارشها وقتی در فصل پاییز و بهار بصورت باران است اگرچه باعث شادی مردمان استان می‌شود اما معضلی بزرگ را هم بدلیل عدم مدیریت صحیح آبهای سطحی در مرکز استان بوجود می آورد.
سالهاست که جوی‌های قدیمی و عمیق شهر سرپوشیده شده و بجای آنها چند دریچه و کانال در سطح معابر تعبیه شده که در صورت بارش ممتد باران، این دریچه ها پاسخگوی جمع آوری آبهای سطحی نیست و شهروندان با سیلابی کوچک در شهر مواجه می‌شوند.
خیابانهای اصلی شهر با بارش باران دچار آبکرفتگی شدید می‌شوند
یکی از شهروندان ارومیه از وضعیت خیابانهای شهر پس از بارش ابراز گله مندی کرد گفت: هرسال در فصول بارش، معضل آب روان در معابر تکرار می شود و مدیریت شهری پس از چندین ساعت، با ماشین آلات اقدام به جمع آوری آب می کند که این معضل شایسته مردم شهر نیست. وی با بیان اینکه خیابانهای اصلی شهر با بارش باران دچار آبگرفتگی شدید می‌شوند، ادامه داد: شهروندان برای عبور از عرض خیابانهای پر تردد و اصلی شهر از جمله کاشانی با مشکل مواجه می شوند مثلا چند ثانیه ای که گوشه ای ایستاده بودم تا باران قطع شود، به عینه دیدم شلوار و کفش شهروندان حین عبور از عرض خیابان، خیس شده بود چون آب در اثر بارش ممتد بالا آمده بود و دریچه ها سرریز شده بودند. این شهروند گفت: سالهاست که نهرهای شهری سرپوشیده شدند و فقط چند دریچه با فواصل زیاد در سطح خیابانهاست که اکثر آنها هم پر است از زباله و خاشاک که راه عبور آب را می‌بندد.
با بارش باران روان‌آبها وارد مغازه ها می‌شود
محمد از مغازه داران خیابان کاشانی نیز گفت: در روزهای باراش ممتد در شهر وجود دارد، شهر فلج می‌شود و تردد به سختی انجام می‌شود مثلا همین امروز با بارش چند دقیقه ای آب در خیابان کاشانی بالا آمد و دریچه ها سرریز شدند آب روان وارد مغازه ها شد.
وی با ابراز تاسف از این موضوع گفت: هرسال شاهد تکرار این داستان هستیم و مدیریت شهری بجای فکری اساسی تنها پس از چندین ساعت از قطع باران اقدام به جمع آوری آب روان می‌کند در حالی که اصلا چرا از ابتدا فکری برای رفع این چالش نمی کنند!؟
آماده باش ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات جهت رفع آبگرفتگی معابر و بازگشایی کانال‌ها و جوی‌های سطح شهر
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه گفت: در پی بارش باران ، یک هزار نیروی اجرایی سازمان مدیریت پسماند و ۵۰ دستگاه ماشین آلات جهت رفع آبگرفتگی معابر و بازگشایی کانال‌ها و جوب‌های سطح شهر به صورت شبانه‌روزی در آماده باش کامل قرار دارند.هادی بصاری بیان کرد: با صدور اطلاعیه از سوی سازمان هواشناسی مبنی بر اعلام وضعیت نارنجی و احتمال آبگرفتگی معابر شهری ماشین‌آلات و پاکبانان سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه جهت خدمت رسانی به شهروندان در آماده باش کامل قرار گرفتند.
وی افزود: بازگشایی مسیر جوی‌ها، کانال‌ها، چاه‌ها و هدایت آب‌های سطحی توسط ماشین‌آلات و پاکبانان نواحی ششگانه سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه به صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه درحال انجام است.
بصاری تصریح کرد: یک هزار نیروی اجرایی سازمان به همراه ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سازمان شامل کف‌کش، تانکر، جرثقیل، بیل بکهو، لجن‌کش و واترجت در قالب اکیپ‌های نواحی ششگانه در سطح شهر در حال فعالیت هستند.
وی عنوان کرد: شهروندان می‌توانند در صورت بروز هرگونه آبگرفتگی در سطح شهر با سامانه ۱۳۷ شهرداری ارومیه تماس برقرار کنند تا همکاران ما در سریع‌ترین زمان نسبت به رفع آبگرفتگی در محل حضور یابند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایسنا، معضل آبگرفتگی معابر و سرازیرشدن روانابها در عرض خیابانهای اصلی ارومیه مشکلی است که گاهی به دلیل مشکلات زیرساختی و شهرسازی و همچنین نبود فرهنگ شهروندی نزد برخی افراد، سبب ایجاد معضلاتی در آمد و شد مردم و و سایل نقلیه می‌شود.
زیرساخت‌ها و سیستم‌های هدایت روان‌آبها در خیابانهای ارومیه عملکرد مطلوب و قابل قبولی ندارد، لذا می‌طلبد مدیریت شهری، به حال این ضعف و رفع مشکلات زیرساختی شهر در بحث هدایت آبهای سطحی پس از بارش‌ها، فکر و اقدامی اساسی کند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


5 − = یک