معلمان را قدمی به بهبود معیشت و جامعه را قدری به آینده امیدوارکنید

معلمان را قدمی به بهبود معیشت و جامعه را قدری  به آینده امیدوارکنید

آزاده سهرابی
گروه اجتماعی: بدون شک شمار بسیاری از معلمان در این شرایط از تصویب طرح رتبه بندی در هیات دولت و اینکه ‏قرار است همین مقدار اندک به حقوقشان اضافه شود خوشحال هستند و آن را یک قدم امید بخش برای بهبود معیشت خود می ‏دانند.‏
طرح رتبه بندی معلمان یا همان نظام رتبه بندی معلمان بالاخره از سد تصویب در دولت گذشت. طرحی ‏که حداقل از سال ۹۱، کلیدواژه_ای آشنا برای معلمان بوده است و بارها درباره اجرایی شدن آن وعده هایی داده شد و نحوه اجرایی ‏شدن آن و تاخیر در آن مورد نقد بسیاری قرار گرفت و حتی بسیاری از معلمان مرحله اول اجرای آن در سال ۹۴ را دیگر داشتند ‏از یاد می بردند اما در نهایت طرحی که قرار بود از سال ۹۶ مسیر اجرایی شدن فاز دوم خود را با سرعت بپیماید در آذر ۹۸ به ‏مرحله ای رسید که می توان به اجرایی شدن آن امیدوار بود؛ هر چند همچنان نحوه اجرای آن یا به عبارتی اعمال این رتبه بندی ‏در حقوق معلمان، ساز و کار آن و عملکرد آن ابهاماتی دارد اما وزیر آموزش و پرورش صحبت از افزایش حقوق ۲۰۰ تا ۷۰۰ ‏هزار تومانی حقوق معلمان به دنبال اجرای این طرح می کند و همین افزایش حقوق کورسوی امیدی برای معلمان در بهبود وضع ‏معیشتی آنها ایجاد کرده است. ‏
از اردیبهشت ۹۸ تا آذر ۹۸؛ رفت و آمد طرح از دولت به وزارتخانه
اردیبهشت امسال سیدمحمد بطحائی وزیر وقت آموزش و پرورش اعلام کرد: در سالی که مزین به رونق تولید شده، طرح‌های ‏مختلفی را در آموزش و پرورش در دست اجرا داریم. یکی از آنها طرح رتبه بندی معلمان است که هدف اصلی آن ارتقای ‏شایستگی‌های حرفه‌ای است. این طرح در جلسات کارشناسی کمیسیون اجتماعی دولت بررسی شد و در نوبت طرح در جلسه ‏هیأت وزیران است. ‏
از اردیبهشت ۹۸ تا آذر ۹۸ اما ۷ ماه این طرح در نوبت ماند و همین باعث شد بارها در دوره تغییر و تحولات مدیریت کلان در ‏آموزش و پرورش طی این مدت، سخن از این طرح و اینکه در کدام مرحله قرار دارد، با جملات و حرف های تکراری تبیین ‏شود.‏
بازگشت نهایی طرح رتبه بندی در دستور کار دولت
آبان ۹۸ محسن حاجی میرزایی در خصوص اجرای طرح رتبه‌بندی در گفتگو با شبکه خبر گفت: طرح رتبه‌بندی از اولویت‌های ‏کاری وزارت آموزش‌وپرورش است و همکاران ما در حال پیگیری این موضوع هستند. اعتبار این طرح پیش‌بینی‌شده و به‌محض ‏اینکه آیین‌نامه آن به تصویب هیات وزیران برسد ظرف یکی دوهفته پس از تصویب اجرا می‌شود‎.‎‏ آیین‌نامه این طرح در هیات ‏دولت در حال بررسی و در کمیسیون اجتماعی ایرادات آن رفع شده است. سه جلسه در این مورد برگزار شده است و مباحث آن ‏جلسات به نتیجه رسید. اکنون کار رتبه‌بندی تمام ‌شده و در دستور دولت قرارگرفته است. با قول مساعد دولت به‌سرعت در دستور ‏برای اجرا قرار خواهد گرفت‌‏‎.‎
وی در این گفتگو توضیحات مختصری درباره طرح داد و گفت: در آیین‌نامه رتبه‌بندی، فرهنگیان در ?رتبه متناسب با مدرک ‏تحصیلی و سابقه صلاحیت‌های تخصصی و حرفه‌ای تقسیم می‌شود و انتقال از یک رتبه به رتبه دیگر طبق شرایط اجرا خواهد ‏شد.
به دلیل اینکه اعتبار پیش‌بینی ‌شده برای نیمه دوم سال ۹۸ است، به‌محض تصویب آن، اعمال افزایش‌ها از ابتدای مهر ۹۸ است و افرادی که با وزارت آموزش‌وپرورش همکاری کردند از مزایای این آیین‌نامه در قالب چارچوب بهره‌مند خواهد شد‎.‎
این تقسیم بندی همان تقسیم بندی است که در رتبه بندی شغلی نیز آمده است که »هرکدام از مشاغل متناسب با ویژگیها ، حداکثر ‏در پنج رتبه مقدماتی ، پایه ، ارشد، خبره و عالی طبقه بندی می_گردند و هرکدام از رتبه ها به یکی از طبقات جدول یا جداول حق ‏شغل اختصاص می یابد.« اما این رتبه بندی مشاغل برای افزایش حقوق لحاظ می شود نه اینکه کارکرد دیگری داشته باشد مانند ‏آنچه سید محمد بطحایی بارها در گفتگوهایش بر آن تاکید داشت که این طرح قرار است به افزایش کیفیت کار معلمان بیانجامد. ‏اما یکی از محل های اختلاف اجرای رتبه بندی معلمان میان دولت و مجلس نیز در همین گفتگو عیان شد. در سخنان وزیر ‏آموزش و پرورش اجرای این طرح دو هفته پس از تصویب در هیات دولت مطرح می شود و سخنی از بازگشت به مجلس و ‏تصویب در آنجا نیست.‏
به معنای دیگر از نظر آموزش و پرورش این لایحه پس از تصویب در هیات دولت نیازی به بازگشت به مجلس ندارد و قابل ‏اجراست اما همین آبان ماه سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی ویژه ‏خبری شبکه دو سیما درباره طرح رتبه بندی معلمان گفت: برنامه ششم دولت را موظف کرده است که این لایحه را از اول ‏فروردین ۹۶ اجرا شود که ما همچنان منتظریم. درخواست کمیسیون از دولت این است که قبل از ارائه لایحه بودجه، لایحه ‏رتبه‌بندی معلمان به مجلس ارائه شود تا فرصت بررسی در کمیسیون باشد اما اگر همزمان یا بعد از ارائه لایحه بودجه، این لایحه ‏ارائه شود، بعید می‌دانم اجرای آن به سال ۹۸ برسد. ‏
این سخنان به آن معناست که از نظر مجلس شورای اسلامی این لایحه باید برای تصویب به مجلس بازگردانده شود.‏
‏ رضا نهضت معلم با سابقه و کارشناس مسائل آموزش و پرورش درباره تصویب طرح رتبه بندی ‏معلمان و اینکه آیا معلمان رتبه های خود و ملاک های تعیین کننده آن را می شناسند، گفت: رتبه بندی را از سال ۹۱ وعده دادند و یک بار سال ۹۴ اجرا ‏شد ولی آنچه در آن زمان و امروز به عنوان طرح رتبه بندی معلمان اجرا می شود، در واقع یک افزایش حقوق است و چیزی ‏بیش از آن نیست و برای همین طبق آن تجربه معلمان از چند و چون اجرای آن و رتبه های خود خبر دارند.‏
وی ادامه داد: الان هم مشخص است هر کس تحصیلات بالاتر و سابقه بیشتر دارد رتبه بالاتری می گیرد. در واقع کارکنان دولت ‏بن رفاهی می_گیرند و اضافه کار به آنها تعلق می گیرد اما معلم ها اینها را ندارند و به ازای همه اینها قرار است ۳۰۰ هزار ‏تومان به حقوقشان اضافه شود.
تازه دولت تا همین الان هم برای این اضافه نشدن اهمال کرده و اگر قرار باشد معطل مجلس هم ‏بمانیم که دیگر چه سودی دارد.‏
نهضت درباره اینکه این طرح به نوعی با قانون عدم اعمال بیش از دوبار مدرک تحصیلی در احکام معلمان گره خورده است و ‏برخی معلمان نمی توانند طبق این قانون رتبه خود را اصلاح کنند، نیز گفت: این مشکل برای کسانی که جدید وارد آموزش و ‏پرورش می شوند وجود دارد و برای معلمان با تجربه که میانگین تجربه اشان بیش از ۲۵ سال محاسبه می شود مشکلی ایجاد ‏نمی کند.‏
نهضت درباره اینکه اصل رتبه بندی که قرار بود به کیفیت کار معلمان بیانجامد در این طرح به نتیجه خواهد رسید اظهار کرد: ‏همانطور که گفتم این مقدار اعتبار تنها شبیه یک افزایش حقوق است که قبل از آن برای کارکنان دیگر دولت اعمال شده است. ‏
اسمش را رتبه بندی و آن ایده آلی که طراحان آن در نظر داشتند نمی توان گذاشت و آن خروجی را ندارد. مولفه هایی برای ‏اجرای رتبه بندی نوشته اند اما ببینید من معلم فقط منتظر افزایش آن میزان حقوق روی فیش حقوقی ام هستم و اگر کلاسم را ‏خوب اداره کنم ربطی به این اعداد کم ندارد و به وجدانم مربوط است. ‏
گاهی شما می آیید یک افزایش حقوق معنادار لحاظ می کنید که معلم شغل دوم و سومش را کنار بگذارد، آنوقت می ‏توان به اینکه کیفیت در مدارس دولتی بالا برود امید داشت ولی الان در مدارس دولتی هر جا کیفیت خوب باشد به وجدان معلم ‏ربط دارد نه سیستم
وی ادامه داد: گاهی شما می آیید یک افزایش حقوق معنادار لحاظ می کنید که معلم شغل دوم و سومش را کنار بگذارد، آنوقت می ‏توان به اینکه کیفیت در مدارس دولتی بالا برود امید داشت ولی الان در مدارس دولتی هر جا کیفیت خوب باشد به وجدان معلم ‏ربط دارد نه سیستم. ‏
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر ، همه اینها در حالی است که بدون شک شمار بسیاری از معلمان در این شرایط از تصویب طرح رتبه بندی در هیات دولت و اینکه ‏قرار است همین مقدار اندک به حقوقشان اضافه شود خوشحال هستند و آن را یک قدم امید بخش برای بهبود معیشت خود می ‏دانند.‏
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


× شش = 24