معلمان را قدمی به بهبود معیشت و جامعه را قدری به آینده امیدوارکنید
آزاده سهرابی
گروه اجتماعی: بدون شک شمار بسیاری از معلمان در این شرایط از تصویب طرح رتبه بندی در هیات دولت و اینکه قرار است همین مقدار اندک به حقوقشان اضافه شود خوشحال هستند و آن را یک قدم امید بخش برای بهبود معیشت خود می دانند.
طرح رتبه بندی معلمان یا همان نظام رتبه بندی معلمان بالاخره از سد تصویب در دولت گذشت. طرحی که حداقل از سال ۹۱، کلیدواژه_ای آشنا برای معلمان بوده است و بارها درباره اجرایی شدن آن وعده هایی داده شد و نحوه اجرایی شدن آن و تاخیر در آن مورد نقد بسیاری قرار گرفت و حتی بسیاری از معلمان مرحله اول اجرای آن در سال ۹۴ را دیگر داشتند از یاد می بردند اما در نهایت طرحی که قرار بود از سال ۹۶ مسیر اجرایی شدن فاز دوم خود را با سرعت بپیماید در آذر ۹۸ به مرحله ای رسید که می توان به اجرایی شدن آن امیدوار بود؛ هر چند همچنان نحوه اجرای آن یا به عبارتی اعمال این رتبه بندی در حقوق معلمان، ساز و کار آن و عملکرد آن ابهاماتی دارد اما وزیر آموزش و پرورش صحبت از افزایش حقوق ۲۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی حقوق معلمان به دنبال اجرای این طرح می کند و همین افزایش حقوق کورسوی امیدی برای معلمان در بهبود وضع معیشتی آنها ایجاد کرده است.
از اردیبهشت ۹۸ تا آذر ۹۸؛ رفت و آمد طرح از دولت به وزارتخانه
اردیبهشت امسال سیدمحمد بطحائی وزیر وقت آموزش و پرورش اعلام کرد: در سالی که مزین به رونق تولید شده، طرحهای مختلفی را در آموزش و پرورش در دست اجرا داریم. یکی از آنها طرح رتبه بندی معلمان است که هدف اصلی آن ارتقای شایستگیهای حرفهای است. این طرح در جلسات کارشناسی کمیسیون اجتماعی دولت بررسی شد و در نوبت طرح در جلسه هیأت وزیران است.
از اردیبهشت ۹۸ تا آذر ۹۸ اما ۷ ماه این طرح در نوبت ماند و همین باعث شد بارها در دوره تغییر و تحولات مدیریت کلان در آموزش و پرورش طی این مدت، سخن از این طرح و اینکه در کدام مرحله قرار دارد، با جملات و حرف های تکراری تبیین شود.
بازگشت نهایی طرح رتبه بندی در دستور کار دولت
آبان ۹۸ محسن حاجی میرزایی در خصوص اجرای طرح رتبهبندی در گفتگو با شبکه خبر گفت: طرح رتبهبندی از اولویتهای کاری وزارت آموزشوپرورش است و همکاران ما در حال پیگیری این موضوع هستند. اعتبار این طرح پیشبینیشده و بهمحض اینکه آییننامه آن به تصویب هیات وزیران برسد ظرف یکی دوهفته پس از تصویب اجرا میشود. آییننامه این طرح در هیات دولت در حال بررسی و در کمیسیون اجتماعی ایرادات آن رفع شده است. سه جلسه در این مورد برگزار شده است و مباحث آن جلسات به نتیجه رسید. اکنون کار رتبهبندی تمام شده و در دستور دولت قرارگرفته است. با قول مساعد دولت بهسرعت در دستور برای اجرا قرار خواهد گرفت.
وی در این گفتگو توضیحات مختصری درباره طرح داد و گفت: در آییننامه رتبهبندی، فرهنگیان در ?رتبه متناسب با مدرک تحصیلی و سابقه صلاحیتهای تخصصی و حرفهای تقسیم میشود و انتقال از یک رتبه به رتبه دیگر طبق شرایط اجرا خواهد شد.
به دلیل اینکه اعتبار پیشبینی شده برای نیمه دوم سال ۹۸ است، بهمحض تصویب آن، اعمال افزایشها از ابتدای مهر ۹۸ است و افرادی که با وزارت آموزشوپرورش همکاری کردند از مزایای این آییننامه در قالب چارچوب بهرهمند خواهد شد.
این تقسیم بندی همان تقسیم بندی است که در رتبه بندی شغلی نیز آمده است که »هرکدام از مشاغل متناسب با ویژگیها ، حداکثر در پنج رتبه مقدماتی ، پایه ، ارشد، خبره و عالی طبقه بندی می_گردند و هرکدام از رتبه ها به یکی از طبقات جدول یا جداول حق شغل اختصاص می یابد.« اما این رتبه بندی مشاغل برای افزایش حقوق لحاظ می شود نه اینکه کارکرد دیگری داشته باشد مانند آنچه سید محمد بطحایی بارها در گفتگوهایش بر آن تاکید داشت که این طرح قرار است به افزایش کیفیت کار معلمان بیانجامد. اما یکی از محل های اختلاف اجرای رتبه بندی معلمان میان دولت و مجلس نیز در همین گفتگو عیان شد. در سخنان وزیر آموزش و پرورش اجرای این طرح دو هفته پس از تصویب در هیات دولت مطرح می شود و سخنی از بازگشت به مجلس و تصویب در آنجا نیست.
به معنای دیگر از نظر آموزش و پرورش این لایحه پس از تصویب در هیات دولت نیازی به بازگشت به مجلس ندارد و قابل اجراست اما همین آبان ماه سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره طرح رتبه بندی معلمان گفت: برنامه ششم دولت را موظف کرده است که این لایحه را از اول فروردین ۹۶ اجرا شود که ما همچنان منتظریم. درخواست کمیسیون از دولت این است که قبل از ارائه لایحه بودجه، لایحه رتبهبندی معلمان به مجلس ارائه شود تا فرصت بررسی در کمیسیون باشد اما اگر همزمان یا بعد از ارائه لایحه بودجه، این لایحه ارائه شود، بعید میدانم اجرای آن به سال ۹۸ برسد.
این سخنان به آن معناست که از نظر مجلس شورای اسلامی این لایحه باید برای تصویب به مجلس بازگردانده شود.
رضا نهضت معلم با سابقه و کارشناس مسائل آموزش و پرورش درباره تصویب طرح رتبه بندی معلمان و اینکه آیا معلمان رتبه های خود و ملاک های تعیین کننده آن را می شناسند، گفت: رتبه بندی را از سال ۹۱ وعده دادند و یک بار سال ۹۴ اجرا شد ولی آنچه در آن زمان و امروز به عنوان طرح رتبه بندی معلمان اجرا می شود، در واقع یک افزایش حقوق است و چیزی بیش از آن نیست و برای همین طبق آن تجربه معلمان از چند و چون اجرای آن و رتبه های خود خبر دارند.
وی ادامه داد: الان هم مشخص است هر کس تحصیلات بالاتر و سابقه بیشتر دارد رتبه بالاتری می گیرد. در واقع کارکنان دولت بن رفاهی می_گیرند و اضافه کار به آنها تعلق می گیرد اما معلم ها اینها را ندارند و به ازای همه اینها قرار است ۳۰۰ هزار تومان به حقوقشان اضافه شود.
تازه دولت تا همین الان هم برای این اضافه نشدن اهمال کرده و اگر قرار باشد معطل مجلس هم بمانیم که دیگر چه سودی دارد.
نهضت درباره اینکه این طرح به نوعی با قانون عدم اعمال بیش از دوبار مدرک تحصیلی در احکام معلمان گره خورده است و برخی معلمان نمی توانند طبق این قانون رتبه خود را اصلاح کنند، نیز گفت: این مشکل برای کسانی که جدید وارد آموزش و پرورش می شوند وجود دارد و برای معلمان با تجربه که میانگین تجربه اشان بیش از ۲۵ سال محاسبه می شود مشکلی ایجاد نمی کند.
نهضت درباره اینکه اصل رتبه بندی که قرار بود به کیفیت کار معلمان بیانجامد در این طرح به نتیجه خواهد رسید اظهار کرد: همانطور که گفتم این مقدار اعتبار تنها شبیه یک افزایش حقوق است که قبل از آن برای کارکنان دیگر دولت اعمال شده است.
اسمش را رتبه بندی و آن ایده آلی که طراحان آن در نظر داشتند نمی توان گذاشت و آن خروجی را ندارد. مولفه هایی برای اجرای رتبه بندی نوشته اند اما ببینید من معلم فقط منتظر افزایش آن میزان حقوق روی فیش حقوقی ام هستم و اگر کلاسم را خوب اداره کنم ربطی به این اعداد کم ندارد و به وجدانم مربوط است.
گاهی شما می آیید یک افزایش حقوق معنادار لحاظ می کنید که معلم شغل دوم و سومش را کنار بگذارد، آنوقت می توان به اینکه کیفیت در مدارس دولتی بالا برود امید داشت ولی الان در مدارس دولتی هر جا کیفیت خوب باشد به وجدان معلم ربط دارد نه سیستم
وی ادامه داد: گاهی شما می آیید یک افزایش حقوق معنادار لحاظ می کنید که معلم شغل دوم و سومش را کنار بگذارد، آنوقت می توان به اینکه کیفیت در مدارس دولتی بالا برود امید داشت ولی الان در مدارس دولتی هر جا کیفیت خوب باشد به وجدان معلم ربط دارد نه سیستم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از مهر ، همه اینها در حالی است که بدون شک شمار بسیاری از معلمان در این شرایط از تصویب طرح رتبه بندی در هیات دولت و اینکه قرار است همین مقدار اندک به حقوقشان اضافه شود خوشحال هستند و آن را یک قدم امید بخش برای بهبود معیشت خود می دانند.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com
نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۱ ق.ظ