فرماندار خوي مطرح كرد

بارگاه شمس تبریزی ظرفیتی برای گردشگری عرفانی

بارگاه شمس تبریزی ظرفیتی برای گردشگری عرفانی

گروه گزارش:شمس تبریزی به عنوان شخصیتی جهان شمول به گواه بسیاری از صاحب نظران و اندیشمندان، ظرفیتی قابل توجه برای گردشگری عرفانی برای همه ایرانیان به شمار می_رود که باید از این ظرفیت به بهترین شکل ممکن برای توسعه فرهنگ، ادب و گردشگری در کشور با مرکزیت خوی استفاده شود.
محمدبن علی بن ملک داد تبریزی ملقب به شمس تبریزی از عارفان بنام و مشهور تاریخ ایران است که در قرون ششم و هفتم در ایران ترکیه و سوریه کنونی می زیسته است.
شهرت این عارف بنام بیشتر به خاطر نوشته ها و تاثیر او بر شخصیت مولانا جلال الدین محمد بلخی بوده است.
شمس تبریزی پس از دیدار با مولانا و یک سفر چندین ساله به شام و بازگشت به قونیه در سفری پنهانی به سمت خوی آمده و پس از زندگی در این شهر، در همین شهر نیز جان به جان آفرین تسلیم کرده است.
با تحقیقات بسیار زیاد، مقبره این عارف نامی در کنار مناره ای به نام او در خوی وجود دارد که با معلوم شدن این امر در ۱۵ سال گذشته همه ساله ویژه برنامه های روز ملی شمس در اوایل پاییز در شهر خوی برگزار می شود.
امسال نیز همایش بین المللی شمس تبریزی با حضور اندیشمندان داخلی و دیگر کشورهای جهان از جمله ترکیه به عنوان محل دفن مولانا جلال الدین بلخی برگزار می شود که این امر بهانه ای برای برگزاری میزگرد ویژه شمس تبریزی با حضور اندیشمندان و مسئولان برگزاری این همایش شد.
در این میزگرد حسین سیوانی فرماندار خوی و دانش آموخته رشته ادیان و عرفان، سید فتاح کبیری تولیت موسسه شمس تبریزی در خوی و محسنی از اساتید دانشگاه در حوزه ادبیات فارسی حضور داشتند.
تولیت موسسه شمس تبریزی در این میزگرد با اشاره به اینکه کنگره شمس بیش از یک دهه است که با میزبانی خوی برگزار می شود، گفت: از ۲ سال پیش متولی خاصی با حضور مدیران شهرستانی برای برگزاری این همایش فعالیت خود را شروع کرد که این امر در بهبود فعالیت ها بسیار اثرگذار بود.سید فتاح کبیری افزود: با مدیریت این همایش به وسیله تولیت شمس به عنوان سازمان مردم نهاد، سعی شد این همایش از نظر کیفی ارتقا یابد که در نخستین گام، بین_المللی شدن این همایش انجام شد.
وی با اشاره به نام گذاری هفتم مهرماه به نام روز ملی شمس و هفته منتهی به این روز به نام هفته نکوداشت شمس اضافه کرد: سعی کرده ایم این همایش را همزمان با این هفته برگزار کنیم که البته با توجه به قرارگرفتن در آستانه ماه محرم وجه علمی همایش پررنگ تر در نظر گرفته شد.
تولیت موسسه شمس تبریزی از ارسال ۲۰۰ مقاله علمی به همایش شمس تبریزی از کشورهای مختلف دنیال خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۱۰۰ مقاله در داوری ها مورد پذیرش قرار گرفته و ۲۰ مقاله برتر چاپ می شود.
کبیری تاکید کرد: این همایش ابتدای راه است و ما سعی خواهیم کرد در ۱۰ سال آینده نشست_های تخصصی غنی با محوریت شمس برگزار کنیم.
حسین سیوانی فرماندار خوی نیز در این میزگرد گفت: به رغم امکانات کم و محدود فعالیت های قابل توجهی در راستای برگزاری هرچه بهتر همایش بین المللی شمس تبریزی از سوی موسسه شمس در خوی انجام شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر برگزارکنندگان همایش شمس، دیگر بخش ها در شهرستان استان و کشور نیز باید پای کار بیایند و در راستای شناساندن ابعاد مختلف زندگی شمس تبریزی تلاش کنند.
محمدباقر محسنی استاد دانشگاه نیز در این خصوص گفت: در این همایش سعی خواهد شد تا ۲ وجهه مهم زندگی این عارف نامی بیش از پیش معرفی شود.وی افزود: جهانی بودن شخصیت شمس از جمله مواردی است که در همایش امسال در صدد خواهیم بود آن را تبیین کنیم.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از وجوه برنامه_ریزی_ها برای برگزاری همایش شمس امسال، نشان دادن وجود مقبره این عارف نامی در ایران و خوی است.سیوانی فرماندار خوی در این خصوص اظهار کرد: منابع علمی متعددی برای اثبات وجود مقبره شمس در این شهر وجود دارد و سنجش های علمی نیز این امر را تایید کرده است.وی ادامه داد: شواهد تاریخی نزدیک و دور هم نشان می دهد مقبره و مناره شمس دهه ها و سده های گذشته منتسب به خوی بوده است.
وی با تاکید بر نگاه ملی، استانی و منطقه ای به موضوع وجود مقبره شمس در خوی گفت: البته باید فعالیت های علمی و پژوهشی در این خصوص گسترش یافته و نتایج آن نیز در اختیار مردم و شهروندان داخل و خارج شهرستانی قرار گیرد.
کبیری عضو شورای اسلامی شهر خوی و تولیت موسسه شمس تبریزی هم در تایید وجود مقبره شمس در این شهر اظهار کرد: ما از مرحله تثبیت وجود مزار شمس تبریزی در خوی گذشته_ایم چرا که این امر به خوبی اثبات شده است.
وی تاکید کرد: همچنان که وجود مزار مولانا در قونیه مورد اجماع همه است، وجود مزار شمس در خوی هم مورد اجماع همه باید باشد و تشکیک در این خصوص هیچ مبنایی ندارد.
محسنی استاد دانشگاه هم در این باره با اشاره به اینکه پیشتر، افرادی در شهر خوی هم در خصوص حضور او در خوی تشکیک می کردند گفت: الان این مساله در کشور و در بین اندیشمندان جا افتاده است و تشکیکی در این خصوص وجود ندارد.
وی افزود: منابع تاریخی متعددی وجود دارد که حضور شمس پس از خارج شدن از قونیه را در شهر خوی اثبات می کنند که این موارد قابل عرضه برای مشاهده عموم است.
کبیری تولیت موسسه شمس تبریزی در این میزگرد با اشاره به اینگه کلنگ زنی آرامگاه معظم شمس در برنامه ویژه این موسسه قرار دارد، اظهار کرد: چندین مقام دولتی و استانداری آذربایجان_غربی اهتمام ویژه ای برای ساخت این آرامگاه دارند و امسال با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اعتبار خوبی برای این امر اختصاص یافت.وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم شاهد کلنگ زنی این طرح در همایش بین المللی شمس در خوی باشیم.سیوانی فرماندار خوی هم در خصوص ساخت این آرامگاه گفت: ما مصمم به ساخت این آرامگاه هستیم و با همه توان، این طرح را به اجرا در می آوریم.آیت الله محی الدین حائری شیرازی در پیامی به مناسبت مراسم افتتاحیه همایش بین المللی شمس تبریزی آورده است: حضور شمس تبریزی باعث غلیان چشمه شعر مولوی می شد و غیبت وی، زبان مولوی را گنگ می کرد. مولوی در سایه محبتی که نسبت به شمس داشت، مطلبی عالی را با مثالی لطیف بیان می کرد.
وی افزوده است: روحیات و ارادتی که مولوی نسبت به شمس داشت باعث شد وی از وابستگی دنیوی جدا شود.آیت الله حائری شیرازی با اشاره به اینکه افرادی دکان هایی درست کرده و عده ی زیادی را نسبت به عرفان بدبین کرده اند، اظهار کرده است: این افراد دوستداران عرفان را منحرف کرده و آن ها را از معرفت و جهاد عرفانی بازداشته اند. بر ما وظیفه است که ریشه های عرفان کاذب را شناخته و درجهت شناساندن عرفان صادق تلاش کنیم.وی اضافه کرده است: شناسایی صحیح بنیان های عرفان صادق از مطلق_گرایی در این مسیر جلوگیری کرده و موجب بی رونقی دکان های شیادان خواهد شد.
درصورتی که فضیلت های عرفان را به خوبی بشناسیم، نسبت به آن نا امید نشده و گرفتار زندگی پوچ و بی محبت نخواهیم شد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۵:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


+ نُه = 15