۱۴۲ هزار دانش‌آموز آذربایجان غربی در المپیادهای درون مدرسه مشارکت دارند

۱۴۲ هزار دانش‌آموز آذربایجان غربی در المپیادهای درون مدرسه مشارکت دارند

آرازآذربایجان،معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: ۱۴۲ هزار دانش‌آموز مقاطع مختلف تحصیلی مدارس این استان برای شرکت در المپیادهای درون مدرسه‌ای در سامانه سیدا ثبت نام کرده‌اند.
با توجه به اهمیت ورزش و نشاط برای دانش آموزان به ویژه بعد از ایام کرونا و تعطیلی طولانی مدت مدارس آموزش و پرورش آذربایجان غربی طرح‌های ویژه‌ای برای فرهنگیان و دانش آموزان اجرا می‌کند که المپیادهای درون مدرسه ای، طرح شهید خرازی، طرح شهید هادی و طرح شنا برای دانش آموزان مناطق محروم از جمله این برنامه‌ها است.
نادر اسدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش آذربایجان غربی در خصوص این طرح افزود: برگزاری این المپیادها در دوران شیوع کرونا متوقف شده بود که با از سرگیری آن انتظار می‌رود شور و نشاط دوباره توام با تقویت مولفه‌های سلامتی در دانش آموزان ایجاد شود.
اهداف اجرای المپیادهای درون مدرسه‌ای چیست؟
اسدی: شناسایی و بالفعل کردن استعداد دانش آموزان در رشته‌های ورزشی برحسب توانایی و علاقه آنها و شناخت نخبگان ورزشی از اهداف مهم اجرای این طرح است.
بالا بردن سطح آمادگی جسمانی دانش آموزان، ایجاد انگیزه و افزایش گرایش دانش آموزان به مدرسه، شادابی و نشاط در بین دانش آموزان با رویکرد روان شناختی و تربیتی، افزایش مشارکت پذیری، تقویت هویت ملی و اسلامی دانش آموزان، توسعه ورزش همگانی و مشارکت پذیری تمامی دانش آموزان، معلمان و اولیا از اهداف دیگر اجرای این طرح است.
در زمینه ورزش خانوادگی هم آموزش و پرورش برنامه‌هایی دارد؟
اسدی: طرح شهید خرازی در این زمینه برای استان تعریف شده است و آزاد سازی فضاهای ورزشی در اختیار دستگاه‌ها از طرح‌های تحولی دولت سیزدهم است که به ما ابلاغ شده است.
مجموعه آموزش و پرورش استان در این راستا ۲۵ سالن ورزشی را به صورت رایگان در روزهای پنجشنبه و جمعه در اختیار خانواده‌ها قرار داده است.
روزهای پنجشنبه دختران و مادران و روزهای جمعه پدران با پسران می‌توانند هر هفته از این سالن‌ها به صورت رایگان بهره مند شوند.
برای فرهنگیان چه برنامه‌های ورزشی دارید؟
اسدی : طرح هادی در راستای نشاط بخشی به فرهنگیان اجرا می‌شود و مسابقات فرهنگیان در قالب این طرح کلید خورده است و امسال هم از ۱۲ بهمن ماه مسابقات استانی فرهنگیان در رشته‌های فوتبال و فوتسال با حضور ۲۵ تیم فرهنگیان در حال برگزاری است که تا پایان هفته معلم ادامه دارد.
در زمینه افزایش سرانه ورزشی و توسعه آن امسال چه اقداماتی انجام شده است؟
اسدی: امسال ۳۰ چمن مصنوعی، ۶ باب سالن ورزشی و ۱۸ کلاس درس تربیت بدنی برای استان ابلاغ اعتبار شد که بخشی از این طرح‌ها به ویژه در بخش چمن مصنوعی محقق شد.
کلاس‌های درس تربیت بدنی نیز تشکیل، تکمیل و تجهیز شد و سالن‌های ورزشی نیز با سازه‌های نوین و سبک در دست مطالعه است تا در ۶ منطقه استان اجرایی شود.
درباره طرح شنای دانش آموزان که امسال مجدد در ارومیه آغاز شده توضیح دهید؟
اسدی: این طرح در سال ۱۳۹۰ در قالب طرح سبا به استان‌های کشور ابلاغ شد و بعداز یکسال دیگر اجرا نشد با توجه به ظرفیت موجود در ارومیه تصمیم گرفته شد تا دانش آموزان محروم حاشیه شهر ارومیه در پایه سوم ابتدایی به تعدادسه هزار نفر به صورت رایگان در این راستا از ظرفیت استخر شهید رجایی برای آموزش شنا استفاده کنند.
هزینه ایاب ذهاب این دانش آموزان برای حضور در استخر به حساب مدارس آنها واریز شد و دانش آموزان هشت جلسه در این رشته آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند.
برای افزایش علاقه به ورزش در دانش آموزان چه اقداماتی انجام دادید؟
اسدی: ۹ تیم ورزشی از دانش آموزان پسر و دختر استان امسال در رشته‌های فوتسال، دو میدانی، فوتبال، بسکتبال به شهرهای بندرعباس، شیراز و آبادان با وجود مشکلات مالی فراوان اعزام شدند.
سرانه فضای ورزشی استان به ترتیب سه سانتی‌متر برای فضای بسته ورزشی و ۱۲ سانتی‌متر برای فضای ورزشی باز است که نسبت به میانگین کشوری بسیار ناچیز است.
۶۸۰ هزار دانش آموز در آذربایجان غربی مشغول به تحصیل هستند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۹:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


+ نُه = 12