کشاورزان آذربایجان‌غربی چشم انتظار حمایت مسئولان هستند

کشاورزان آذربایجان‌غربی چشم انتظار حمایت مسئولان هستند

گروه اقتصادی: با توجه به نزدیکی برداشت سیب درختی در آذربایجان‌غربی کشاورزان این استان چشم انتظار حمایت مسئولان هستند. آذربایجان‌غربی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سیب در کشور محسوب می‌شود بنابراین ساماندهی سیب صنعتی و توسعه صادرات محصولات کشاورزی در استان، مستلزم مدیریت بازار و شناسایی بازارهای هدف صادراتی و کانال‌های ارتباطی در این زمینه است.
متاسفانه همه ساله تصاویر سیب تلنبار شده در کنار جاده‌های آذربایجان غربی سوژه اصلی رسانه و شبکه‌های اجتماعی می‌شود که این تصاویر گویای شرح حال کشاورزانی است که به دلیل عدم ساماندهی سیب برای فروش و صادرات دست محصولات خود مانده و متضرر شده‌اند.
همچنین همه ساله نیز تمامی مسئولان مربوطه در جلسات مختلف قول مساعد برای ساماندهی و صادرات محصولات کشاورزان را می‌دهند اما متاسفانه با وجود برخی حمایت‌ها و برخی وعده‌های مسئولان پوچ و تو خالی از آب درآمده و قصه پر غصه کشاورزان استانی هر ساله تکرار می‌شود و هر بار این باغداران هستند که باید بار خسارت‌ها را به دوش بکشند.
تمامی کشاورزان استانی سال گذشته به دلیل عدم مدیریت صحیح متضرر شدند
محمود صادقی از کشاورزان نمونه استانی در تولید سیب درختی در خصوص عدم تحقق وعده‌های مسئولان در سال گذشته بیان کرد: تمامی کشاورزان استانی سال گذشته به دلیل عدم مدیریت صحیح متضرر شدند.وی افزود: سال گذشته محصولات کشاورزان به دلیل عدم سرمازدگی پربارتر بود اما متاسفانه بیش‌تر سیب‌های درختی را به عنوان سیب‌ صنعتی به کارخانجات به فروش رساندیم.
جمع‌آوری سیب صنعتی در آذربایجان‌غربی ساماندهی شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بر ضرورت ساماندهی به جمع‌آوری و خرید سیب صنعتی به صورت بهداشتی در استان تاکید کرد و اظهارداشت: سال گذشته بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب درختی از باغات استان برداشت شد بنابراین این استان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده سیب درختی کشور به شمار می‌رود.اکبر کرامتی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان ذخیره‌سازی شده بود، افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود این میزان ۱۵ درصد افزایش داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه، سیب صنعتی به عنوان یک ثروت اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌رود و ضرورت دارد دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در این زمینه همکاری‌های لازم را داشته باشند، بیان کرد: امسال ۸۰ مرکز بهداشتی برای جمع‌آوری سیب زیردرختی در استان ایجاد می‌شود تا کشاورزان بار دیگر با این چالش مواجه نشوند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به صادرات سیب درختی در استان نیز اظهار کرد: بازارهای هدف خوبی برای سیب درختی استان وجود دارد که نیاز است صادرکنندگان استان در کشورهای منطقه اورسیا و عراق حضور پیدا کرده و بازارهای هدف این محصول را به درستی شناسایی و رایزنی‌های لازم را در این زمینه از هم اکنون قبل برداشت محصول انجام دهند
.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم، وی با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیون و ۱۴۰ تن سیب درختی در استان تولید شد و امسال پیش‌بینی می‌شود این میزان ۱۵ درصد افزایش داشته باشد، افزود: از این میزان ۳۵۰ هزار تن خوراک صنایع تبدیلی استان است که باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای خرید این محصول از طریق مراکز بهداشتی جمع‌آوری صورت گیرد.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲:۰۱ ب.ظ

دیدگاه


یک × = 9