چالش‌هایی که رئیس جمهور دوازدهم با آن‌ مواجه است

چالش‌هایی که رئیس جمهور دوازدهم با آن‌ مواجه است

گروه تحلیل : انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور دوازدهم با ۲۳٫۵ میلیون رای و مشارکت ۷۳ درصدی مردم انتخاب شد. رئیس جمهور دوازدهم با چالش هایی روبرو است و باید برای آن ها راهکاری ارائه نماید تا به بحران تبدیل نشوند.
نظام بانکی: در چند سال گذشته رکود در اقتصاد و عدم حسابرسی درست، نظام بانکی را با مشکلاتی مواجه نموده است به طوری که بیش از نیمی از دارایی های بانک ها در بخش مسکن منجمد شده و بانک ها برای جبران مطالبات دریافتی از مردم مجبور به جذب سپرده ها با سود ۲۰ درصد و بالاتر هستند.
این مسئله به زیان ۸ بانک و ورشکستگی چند موسسه مالی غیر مجاز منجر شده و نمی تواند زیاد ادامه پیدا کند.
نقدینگی: در طی سالیان گذشته نقدینگی کشور رشد کرده و به مرز ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در صورتی که دولت برای این حجم نقدینگی فکری نکند و آن را به سمت تولید هدایت نکند، کشور با تورم شدیدی روبرو خواهد بود. البته دولت راه دیگری هم برای کنترل این نقدینگی دارد و آن حفظ رکود موجود است که این شرایط نیز نمی تواند ادامه پیدا کند.
تحریم: پس از مذاکرات هسته ای و امضای برجام، تحریم اصلی‌ای که قرار بود برطرف شود باقی مانده و مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد نموده است. تحریم بانکی که اولویت اصلی کشور در مذاکرات بود، رفع نشده و کشور در انتقال پول نفت فروخته شده با مشکل روبرو است و مجبور است به جای آن از کشور های دیگر کالا وارد کند.
راه حل این نوع تحریم امضای پیمان پولی دوجانبه با کشورهای دیگر است که امیدواریم دولت به این سمت حرکت کرده و زمان را بیش از این هدر ندهد.
طرح تحول نظام سلامت: این طرح با اهداف خوبی آغاز شد و اوایل آن با نتایج خوبی همراه بود، اما با گذشت نزدیک به ۳ سال مشکلات این طرح کم کم در حال خودنمایی است. اکنون تأمین اجتماعی و بیمه ها در پرداخت ها با مشکل روبرو شده اند، دولت برای پرداخت مطالبات ۸ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه منتشر کرده است و حتی وزیر بهداشت نیز نسبت به تأمین منابع مالی پایدار آن ابراز نگرانی کرده است. در صورتی که دولت برای این طرح فکری نکند و اولویت خود را به سمت پیشگیری تغییر ندهد مشکلات نظام سلامت بیشتر خواهد شد و دولت را با چالشی اساسی روبرو خواهد کرد.
بیکاری: تعداد بیکاران کشور از مرز ۳٫۲ میلیون نفر گذشته است و بیش از ۳۰ درصد جوانان بیکار هستند.
علاوه بر این سالانه یک میلیون جوان وارد بازار کار می شود و باعث بزرگتر شدن بحران بیکاری می شود. دولت دوازدهم در صورتی که نتواند سالانه ۱ میلیون شغل ایجاد کند کشور با بحران بیکاری روبرو خواهد شد.
مسکن: آمار ازدواج کشور اکنون به نزدیک ۷۰۰ هزار نفر در سال رسیده است. این افراد برای شروع زندگی به یک سرپناه نیاز دارند و این امر تولید سالانه حدود ۷۰۰ هزار مسکن را الزامی می_کند. دولت باید به گونه ای برنامه ریزی کند که سالانه ۸۰۰ هزار خانه در کشور ساخته شود تا علاوه بر تأمین نیاز جوانان، مشکل مسکن افرادی که از قبل بی سرپناه بودند نیز حل شود. این مسئله می تواند با سرمایه گذاری مستقیم دولت و یا با استفاده از مشوق ها برای بخش خصوصی اتفاق بیفتد. مسئله بعدی در زمینه مسکن، مسکن مهر است که هنوز به اتمام نرسیده است. آقای روحانی در مناظرات انتخاباتی قول داد این مسکن ها تا پایان دولت یازدهم تکمیل و به مردم تحویل داده شود که امیدواریم این اتفاق بیفتد.
فساد: یکی دیگر از مشکلات کشور فساد مالی و اداری است که به انواع و اقسام اَشکال مانند قاچاق، اختلاس، فرار مالیاتی، حقوق های نجومی و رشوه خود را نمایان ساخته است.
راه حل این مشکل در ایجاد شفافیت نهفته است، دولت باید شفافیت اطلاعاتی را ایجاد نماید، قراردادهای خارجی را در اختیار مردم و منتقدان قرار دهد، سامانه حقوق مدیران را ایجاد کند، سامانه جامع تجارت را تکمیل کند و طرح_هایی مانند شبنم را با رفع مشکلات قبلی احیا کند.
مواردی که در بالا آورده شده بخشی از مهمترین مشکلات کشور است که نیاز است دولت دوازدهم برای رفع آن ها هرچه سریع تر اقدام نماید.
این در حالی است که انتخابات دوازدهم دوره ریاست جمهوری با همه فراز و نشیب‌ها به پایان رسید. در این دوره نیز مردم با شور و شعور برخاسته از هویت و سرنوشت انقلابی به آوردگاه مهم سال ۹۶ آمدند و دلدادگی و همبستگی خود را با نظام اسلامی به منصه ظهور رساندند. از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای، حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی یک اصل اساسی و ضرورت حیاتی برای حفظ و بقای انقلاب اسلامی شمرده می‌شود.
آن جایی که معظم له از همه مردم، حتی کسانی که نظام اسلامی را قبول ندارند، برای شرکت در انتخابات دعوت می‌کنند، نشان می‌دهد که اهمیت موضوع از نظر ایشان بسیار فراتر از نگاه حزبی و جناحی است و موضوعی است که دقیقاً معطوف به منافع ملی و حفظ نظام و انقلاب اسلامی است.
در این شرایط حساس که مردم بار دیگر تمایل خود را به آقای روحانی نشان داده و به ایشان فرصت ۴ ساله دیگری داده‌اند و در حالی که کاندیدای رقیب نتوانست آراء عمومی مورد نیاز را کسب کند و در وضعیتی که ممکن است نوعی یأس و سرخوردگی در جریان انقلابی و حزب اللهی جامعه بوجود آید، موارد زیر را برای درک بهتر شرایط پیش رو و اتخاذ مواضع انقلابی منسجم و هماهنگ به بحث می‌گذاریم:
واقعیت آن است که انتخابات در جمهوری اسلامی، یکی از ارکان اساسی حفظ و بقای انقلاب به حساب می‌آید. در این راستا، آن هنگامی که انتخابات با حضور حداکثری مردم برگزار شده است، اقتدار و عزت بالایی را برای کشور تولید کرده است.
همچنین به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخابات مایه آبرو و حیثیت ملی است.
از این رو در همه شرایط و در هر گونه تحلیل و در مواجهه با وضعیت‌های مختلف نباید از این نکته مهم که انتخابات با حضور حداکثری مطالبه نخست و جدی امام خامنه‌ای است، غفلت کرد و حتماً نباید ناامیدی و یأس را در خود ایجاد کنیم و به دیگران همین روحیه را انتقال دهیم. نکته دوم این است که نیروهای انقلاب اسلامی باید ضمن حفظ مواضع اصولی، انقلابی و پای فشردن بر آرمان‌های والای امام و رهبری، ‌خود را برای مواجهه با رویدادهای گوناگون مهیا سازند. نکته مهم این است که در شرایط فعلی اتخاذ مواضع اصولی و حفظ روحیه انقلابی و در عین حال اجتناب از افتادن در فضای انفعال، یأس و هیجانی عمل کردن و شتابزدگی، نیازی حتمی و فوری است.
درست است که حاکمیت تفکری که با مواضع اساسی انقلاب فاصله دارد،‌ چالش‌ها و هزینه‌هایی را برای انقلاب و نظام تولید خواهد کرد، اما باید یادمان باشد که منفعلانه عمل کردن نیروهای انقلاب و بی‌توجهی به رویکردهای صحیح و مدبرانه کار را برای انقلاب و نظام سخت‌تر نیز خواهد کرد.
آنچه که در این بخش می‌توان به خلاصه و اجمال گفت این است که باید با هوشیاری و حفظ روحیه و نشاط انقلابی، وسط میدان پاسداری از انقلاب بود.
خیلی روشن است که جریانات معاند و مغرض می‌خواهند، نیروها و عناصر انقلابی، در فضای بعد از انتخابات دچار یأس، انزوا، انفعال و بی‌تفاوتی شوند و صد البته باید در برابر این دسیسه‌ها قاطعانه ایستاد و ذره‌ای دچار غفلت از تکالیف انقلابی نشد.به طور طبیعی نیاز اصلی و فوری کشور بعد از هر انتخابات آرامش در بخش سیاسی و پرهیز از التهابات و تنش آفرینی‌های سیاسی است. معمولاً از رهگذر انتخابات و در ایام انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی برخی شکاف‌ها در حوزه سیاسی و ملی بوجود می‌آید. نکته مهم و قابل تأمل این است که کشور و نظام اسلامی ما در برخی دوره‌های انتخاباتی و ایام و ماه‌های بعد از آن، ‌لطمات سخت و سنگینی دیده است، وقتی در سال۸۸ فتنه‌گران به فرمایش رهبر معظم انقلاب کشور را به لبه پرتگاه بردند.
از این رو، خیلی اهمیت دارد که جریان‌ها و عناصر انقلابی با سعه صدر و مدبرانه شکاف‌ها و خلاءهای بوجود آمده در بخش ملی را ترمیم کنند. البته تجربه انتخابات‌های گذشته نشان می‌دهد که جریان انقلابی و ارزش مدار هر زمان که موفق به کسب آراء مورد نیاز نشده، ‌نجابت و متانت ویژه از خود نشان داده است و بدون تردید حالا نیز باید همانگونه باشد. البته نقطه مقابل این وضع،‌ منفعل شدن و فاصله گرفتن از روحیه نقادی و انقلابی است که باید به شدت از آن اجتناب نمود.
تجربه تاریخی نشان داده است که هر وقت جریان اصلاح طلبی بر سر کار بوده است منازعات سیاسی و فرهنگی در سطح بین گروه‌ها و احزاب و حتی در بین بخش‌هایی از طبقات اجتماعی شدت گرفته است. پدید آمدن این وضع از یک سو، تعرضات به ساحت ایران، انقلاب و ارزش‌ها را در پی داشته است و از دیگر سو، وقت و انرژی کشور که باید صرف حل مسائل حقیقی مردم و نظام شود، ‌به امور غیر ضروری اختصاص پیدا ‌کرده است. ضمن اینکه این وضعیت در شکاف‌های اجتماعی و دو قطبی کردن بدنه جامعه نیز تأثیر منفی ایجاد ‌کرده است.
در این شرایط آنچه که رسالت نیروهای مومن و انقلابی تلقی می‌شود، این است که باید تلاش کنند فضای حاکم بر کشور و به عبارتی گفتمان غالب در سطوح مختلف جامعه در حوزه اقتصادی و معیشتی با تکیه بر شعار سال زنده باشد.
باید مطالبات و تنگناهای معیشتی و اقتصادی که بر مردم عارض شده است را پیگیری کرد و نگذاشت که در مناقشات سیاسی که مع الاسف جماعتی در دولت نیز بدنبال آن هستند،‌گم شود. همچنین لازم است مرتب مسئولان دولت را متوجه وعده های انتخاباتی که به مردم داده و مجددا توانسته‌اند در پرتو آنها رای مردم را جذب نمایند، به یادشان آورد و گفتمان مطالبه‌گری عمومی را در جامعه ایجاد نمود. به عنوان مثال آقای روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی این دوره وعده ایجاد ۹۵۵هزار شغل در سال را به مردم داد. باید در پایان هر فصل یا نیمه سال رسانه‌ها با درخواست ارائه گزارش از بخش های مختلف، نظارت کنند که چه مقدار از این وعده دولت که مطالبه اصلی جوانان و مردم نیز هست جامه عمل پوشیده است.
خسارت منازعات سیاسی و فرهنگی در حوزه ارزش‌های مسلم دینی و اسلامی و غفلت از موضوع کارآمدی اقتصادی نظام اسلامی حقیقتاً قابل اندازه گیری نیست و جریان وفادار به انقلاب هرگز نباید اجازه تحمیل چنین وضعی را به نظام و مردم بدهند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۴۰ ق.ظ

دیدگاه


× پنج = 35