چالدران و ماکو رکورددار بارش‌های پاییزی در آذربایجان‌غربی هستند

چالدران و ماکو رکورددار بارش‌های پاییزی در آذربایجان‌غربی هستند

آرازآذربایجان،رییس اداره تحقیقات اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی گفت: شهرهای چالدران و ماکو در مهرماه امسال با ثبت ۲۴ میلی‌متر بارندگی، رکورددار بارش‌های پاییزی در استان بوده اند.
آزاد توحیدی افزود: میانگین بارش های اخیر در استان ۱۰.۲ میلی‌متر ثبت شده ولی باید توجه داشت که در مدت مشابه پاییز سال گذشته، بارشی ثبت نشده است.
وی با بیان اینکه عمده بارندگی های آذربایجان غربی از آبان ماه آغاز می‌شود، ادامه داد: میانگین بارندگی کل شمال آذربایجان غربی در نیمه اول مهرماه ۱۸ میلی‌متر است و اغلب شهرهای آن بالای ۱۰ میلی‌متر بارندگی داشتند ولی مرکز استان ارومیه کمترین میزان بارش‌ها را در این مدت با ۲.۲ میلی‌متر ثبت کرد.
وی با اشاره به اینکه میانگین‌ بارش‌های جنوب استان هم در این مدت هشت میلی‌متر بود، اظهار کرد: میاندوآب و شاهین‌دژ بارندگی‌های مطلوبی نسبت به سایر شهرهای جنوبی داشتند.
رییس اداره تحقیقات اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌غربی گفت: طبق بررسی‌های آماری صورت گرفته، ۶ درصد بارندگی‌های استان در تابستان، ۳۵ درصد در بهار، ۳۱ درصد در زمستان و ۲۸ درصد در پاییز محقق می‌شود.
وی بیان کرد: آذربایجان غربی اغلب تحت تأثیر جریان هوای مرطوب اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه است ولی در برخی از ماه های زمستان، توده هوای سردی از اطراف شمال، هوای مدیترانه ای آن را متأثر کرده و موجب کاهش قابل توجه دما می‌شود.
توحیدی اضافه کرد: علاوه بر آن، عوامل دیگری نظیر ارتفاع مکان، جهت کوه، وزش بادها و دوری از دریای آزاد نقش مهمی در میزان دما و ریزش های جوی دارد و آب و هوا را در وضعیت حدفاصل آب و هوای سواحل دریای مازندران و اقلیم نیمه صحرایی داخلی قرار می‌دهد.
آذربایجان‌غربی، استانی سردسیر در شمال غرب کشور به شمار می‌رود که طبق آمار ارائه شده از سوی اداره کل هواشناسی در سال زراعی گذشته ( اول مهر ۱۴۰۱ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲) فاصله گرمترین روز سال با سردترین روز سال در استان ۶۴ درجه بوده و این امر نشان دهنده تنوع آب و هوایی در این خطه از ایران است.
در بررسی آماری میزان بارش ها در شهرستان های مختلف آذربایجان‌غربی، سردشت (در سال زراعی گذشته) با ۸۲۵ میلی‌متر بیشترین بارش را ثبت کرد و پیرانشهر با ۶۹۲ میلی متر و تکاب با ۴۲۰‌ میلی متر در رده های بعدی بودند. با این آمار جنوب استان وضعیت بسیار بهتری از مرکز و جنوب استان در بارش‌های سالانه داشت.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۹:۰۶ ق.ظ

دیدگاه


4 + دو =