نبود الگوی توسعه صنعتی مدون در آذربایجان غربی

نبود الگوی توسعه صنعتی مدون در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور –
گروه اقتصادی : با وجود اینکه استان آذربایجان غربی هر از گاهی در همایش های سرمایه گذاری پای سرمایه گذاران را به حضور فعال اقتصادی در منطقه می کشاند، اما به عقیده کارشناسان الگوی مدونی برای توسعه صنعتی حتی در چنین برنامه هایی طرح نمی شود.
ناکامی آذربایجان غربی در ورود به خانواده استان های صنعتی موجب شده با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی، این منطقه همچنان به قطب کشاورزی شناخته شود. نقطه قوتی که این روزها با شناسایی پتانسیل های صنعتی کمرنگ و نصفه نیمه رو به افول بوده و دیگر نمی تواند تنها شاه کلید توسعه استان محسوب شود.
در این میان کارشناسان معتقدند همین دیرکرد در برنامه ریزی های صنعتی و با اجرای پراکنده برنامه ها و بدون در نظر گرفتن خروجی و توان طرح های صنعتی در بلند مدت به آسیب پتانسیل های بالقوه تبدیل شده است. آسیبی که در دستگاه های مختلف ارائه راهکار برای آن از سوی مسئولان استانی را به تکلیف تبدیل کرد.
در این میان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان که بانی نظارت، مجوز دهی و حمایت از پروژه های صنعتی است، بارها از زبان مدیران خود به ضرورت برنامه ریزی مدون صنعتی تاکید داشته؛ ضرورتی که طرح برنامه و تاکید ویژه را می طلبد.
این در حالی است که هر طرح صنعتی نیازمند توجیه فنی و اقتصادی است. طرح باید متناسب با پتانسیل ها شامل مواد اولیه، زیرساخت ها، بازار و نیازمندی های توسعه باشد.
در این میان سرمایه گذار انتظار دارد طرح های توجیه شده در اختیار وی قرار گیرد.
البته در معرفی پتانسیل ها به صورت کلی ایراد نظر می شود از جمله اینکه استان در کشاورزی، مرزی بودن و آب و هوا وضعیت مطلوبی دارد. اما به صورت موردی و علمی مطالعه نشده است.
از سوی دیگر، الگوی مناسب این است که طرح ارائه شده و پتانسیل ها بازگو شود و بعد از سرمایه گذار دعوت شود. سرمایه گذار نیز یا طرح را عینا اجرا می کند و یا با تغییرات کوچک بر اساس مطالعات بیشتر به اجرا در می آورد.
این در شرایطی است که از استان آذربایجان غربی به عنوان مهمترین استان و قطب تولید محصولات کشاورزی یاد می شود، ظرفیتی که همواره یک مزیت ویژه برای این منطقه تلقی شده است و امروز مسئولان آن را بهانه ای برای فلج کردن صنعت آن عنوان می کنند.
در طول سال های گذشته مسئولان به بهانه کشاورزی بودن، مانع از ورود صنعت به آذربایجان غربی شدند و یکی از مهمترین پایه های اقتصاد و توسعه این منطقه را فلج کردند، در پی آن نیز با بی توجهی و اهمال کاری برای جلوگیری از خشکی دریاچه ارومیه آخرین تیر خود را به حیات استان زدند و همان کشاورزی را که لنگان لنگان حیات مردم استان را می چرخاند نیز نابود شد.
بسیاری از فعالان اقتصادی استان با وجود نامهربانی هایی که از سوی مسئولان برای ورود صنایع به آذربایجان غربی و حمایت از سرمایه گذاران روا شد، ‌سعی در ایجاد صنایع برپایه کشاورزی کردند که با توجه به خشکی دریاچه ارومیه همان روزنه امید نیز از بین رفته است و صنایع تبدیلی تعطیل و ۳ میلیون نفر در استان بیکار شده ند.
کارشناسان اقتصادی بر ضرورت جایگزینی سریع صنعت به جای کشاورزی در آذربایجان غربی تاکید فراوانی دارند و معتقدند که مسئولان موظف هستند برای جبران کوتاهی های خود در این زمینه، اعتبارات خاصی به استان در جهت توسعه و خروج از بحران معیشتی اختصاص دهند و البته این چیزی جز حق مردم این استان نیست.آذربایجان غربی به سرمایه گذاران به عنوان استانی ناامن معرفی و دلیل آن مرزی بودن استان عنوان می شود و مسئولان ناکارآمد پیشین استان نیز با غفلت های خود عاملی در جهت به واقعیت تبدیل شدن چنین شایعه هایی شدند.این در حالی است که به گفته قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی وضعیت سرمایه گذاری در استان در شرایطی است که بی اعتماد سرمایه گذاران دولتی برای سرمایه گذاری در استان را نیز منجر شده است و تنها سرمایه گذاری دولتی در این استان توسط وزارت دفاع در ۸۰ سال قبل برای ساخت کارخانه قند میاندوآب بوده است و بعد از آن هیچ اقدامی از سوی دولت برای توسعه استان و رفع بحران های اقتصادی و شغلی مردم آن انجام نشده است.
وی معتقد است که حق مردم این استان از سایر صنایع فعال و دولتی کشور از جمله ذوب آهن اصفهان داده نمی شود، آذربایجان غربی ۴ درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است که این به معنی داشتن حق ۴ درصدی از تولیدات کارخانه های دولتی ذولب آهن اصفهان و فولاد خوزستان است که باید این میزان از تولیدات خود را با شرایط آسان و چک و سفته های ۱۲ ماهه به صنایع استان واگذار کنند تا این صنایع نیز زنده بمانند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در عین حال معتقد است که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جدید باید بداند وظیفه سنگینی بر عهده گرفته است و باید تلاش بسیاری برای حقوق پایمال شده مردم آذربایجان غربی انجام دهد و از پرداختن باج و عملکرد شخصی خود را دور کند.اخیرا نیز معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تعطیلی بیش از ۷۰ درصد صنایع استان گفته بود که هم اکنون نمی توان وعده توسعه استان را به مردم داد بلکه در خوشبینانه ترین حالت و در صورت ایجاد تعامل و همکاری سازنده بین مسئولان و دستگاه ها، در سال های نخست باید اقتصاد استان را از رشد منفی خارج کنیم و رئیس سازمان صنعت و معدن نباید هیچ زمان و فرصتی را در این زمینه از دست دهد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 3