مردم ارومیه هم سهم خود را در مبارزه با کرونا ایفا کنند

گروه خبر: فرماندار شهرستان یک میلیون نفری ارومیه که طی ۲ هفته گذشته برای مدیریت بیماری کرونا شب و روز نداشته، به همکاری مردم برای توقف شیوع این بیماری اپیدمیک تاکید دارد و نقش تک‌تک ساکنان مرکز استان را مورد تاکید قرار می‌دهد.
نخستین بیمار مبتلا به کرونا در آذربایجان‌غربی و شهر ارومیه هشت روز پس از مشخص شدن بیماری نخستین فرد مبتلا در کشور و در هشتم اسفند رونمایی شد و روند بررسی مستمر وضعیت این بیماری کلید خورد؛ طی روزهای نخست برای پیشگیری از شیوع گسترده بیماری برنامه‌ریزی شد و از هفته دوم به بعد اقدامات لازم برای کنترل بیماری رقم خورد که فرمانداری ارومیه همواره در خط مقدم قرار گرفت.
فرمانداری که تازه از انتخابات و لوازم و ضرورت‌های پیش و پس از آن خارج شده بود، این بار با ویروس پنهان از دیده‌ها اما اثرگذار دست به گریبان شد تا با همراهی مردم، زمینه شکستن زنجیره شیوع این بیماری و آغاز روزهای پساکرونا فراهم شود.
برای بررسی چند و چون فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده و در حال انجام در بزرگترین شهرستان آذربایجان‌غربی که بیشترین میزان ابتلا به بیماری کرونای استان را دارد با «علیرضا ملامحمدی‌زاده» فرماندار ارومیه هم صحبت می‌شویم تا دغدغه‌هایی از جنس سلامت مردم را مرور کنیم.
*وضعیت فعلی مدیریت بیماری کرونا در استان چگونه است؟
آمارهای مربوط به این بیماری از سوی دانشگاه علوم پزشکی به مردم ارائه ‌می‌شود و نظیر همه کشورهای دنیا، تمام استان‌های ایران و شهرستان‌های آذربایجان‌غربی روند صعودی است که امیدواریم با همراهی همگان به ویژه مردم آن را کنترل کنیم.
مردم هم در کنار اقدامات مسوولان باید سهم خود را در این خصوص ادا کنند، به نظر من طی روزهای گذشته هراس جمعی از این بیماری در ارومیه شکل نگرفت و مردم از این بیماری نترسیدند تا رعایت کنند؛ البته کمی ترس و انجام اقدامات پیشگیرانه پس از آن برای کنترل وضعیت بسیار ضروری است که امیدواریم این حس در بین مردم ایجاد شود.
*مهمترین اقدام‌های فرمانداری ارومیه برای کنترل چه بوده است؟
یکی از مهمترین اقدامات و برنامه‌ها در پی حضور بسیار زیاد مردم طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته در محل‌هایی نظیر بند و تاناکورا، جلوگیری از هجوم مردم به این اماکن بود که بلافاصله تمهیدی برای تعطیلی این مراکز و مراکز دیگری نظیر سومون‌آباد، مهین‌آباد، محله صمدزاده و دیگر بازارهای میزبان خریداران در آستانه نوروز اندیشیده شد.
حضور در جمع روسای اتحادیه‌ها و مراکز خرید و فروش برای مجاب کردن آنان به تعطیلی مراکز خرید از جمله این اقدام‌ها به شمار می‌رود که از طرف اصناف برخی مراکز نظیر تاناکورا و روستای بند همکاری خوبی انجام شد و از این اصناف تشکر ‌می‌کنیم.
مرکز فروش لباس‌های دست دوم موسوم به »تاناکورا« از ارجحیت برای بسته شدن برخوردار بود زیرا از ظرفیت بالا برای انتقال این بیماری داراست. باید تاکید کنم که در حال حاضر حفظ جان مردم در صدر کارها قرار دارد؛ هرچند ما خواهان ضرر و زیان هیچ فرد یا اصنافی نیستیم ولی همه اصناف نیز باید حفظ جان خود، مشتریان و شهروندان را لحاظ کنند.
مردم توجه داشته باشند در حالی که نمازجمعه تعطیل ‌می‌شود، تکلیف مراسم ختم و عروسی، حضور در بازار، کافی‌نت‌ها، گیم‌نت‌ها و مدارس روشن است و باید این بیماری بیشتر از وضعیت کنونی، جدی گرفته شود؛ برخی اصناف نظیر ساعت‌فروشان و صنف طلا و جواهر استقبال خوبی از تمهیدات تعطیلی بازار داشتند که باید از آنان قدردانی کرد.
موضوع دیگر در این خصوص رعایت حال اصناف و کارگران آنهاست که امیدواریم با حل سریع مشکل، این افراد نیز به وضعیت عادی فعالیت خود بازگردند.
ما ضدعفونی شهر را از اولین روز با همراهی شهرداری، عوامل انتظامی، سپاه و ارتش شروع کرده‌ایم؛ میزان محلول ضدعفونی در روزهای اول ۱۸ هزار لیتر بود که این رقم امروز به ۸۰ هزار لیتر در روز رسیده است.
فروشگاه‌ها، مجتمع‌های مسکونی و تجاری، ادارات، پست بانک‌ها، بانک‌ها، خودشان باید سمپاش بگیرند و ما مواد ضدعفونی را به آنها ‌می‌دهیم تا خودشان گندزدایی کنند؛ باید توان شهرداری به ضدعفونی معابر شهری اختصاص یابد.
*وضعیت همراهی مردم را در این خصوص چطور ‌می‌بینید؟
بنده به عنوان خادم مردم، هنوز همراهی خوبی در راستای جلوگیری از انتقال بیماری نمی‌بینم؛ آنان باید از حضور در سطح شهر خودداری کنند، دولت مدارس را تعطیل کرده‌ که اعضای خانواده در خانه بنشینند ولی متاسفانه مردم با همراهی بچه‌ها در مراکز خرید که ظرفیت انتقال بسیار زیادی برای بیماری دارد، حضور ‌می‌یابند و زمینه تداوم چرخه شیوع فراهم ‌می‌شود.
هر قدر مردم همراهی بیشتری داشته باشند و در مراکز انتقال و شیوع از جمله مراکز خرید، غذاخوری‌ها و مراکز پرتجمع حاضر نشوند، امیدواری ما برای حل این مشکل بیشتر خواهد بود.
*وضعیت اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا در ارومیه چگونه است؟
اقلام بهداشتی شامل ماسک و اقلام ضدعفونی است؛ مشکل ماسک بین‌المللی میباشد و در کل دنیا در این خصوص با مشکل مواجه هستند؛ تا پیش از کرونا دپوی ماسک داشتیم و چون میزان مصرف کم بود، مشکلی به وجود نمی‌آمد ولی کرونا موجب شد حتی نگهبان دم در بیمارستان و افراد مختلف در مراکز درمانی از ماسک استفاده کنند که به همین خاطر دپوی ما در بیمارستان‌ها تمام شد.
با توجه به اینکه مواد اولیه ماسک فقط در سه کارخانه کشور موجود است، رساندن مواد اولیه به آذربایجان‌غربی و شهر ارومیه طول کشید ولی با همراهی سپاه و اتحادیه خیاطان که وارد عمل شده بودند، روند تولید ماسک سرعت گرفته‌است.
بیمارستان‌ها امروز خط مقدم مقابله با بیماری کروناست و اقلام بهداشتی با اولویت این اماکن توزیع می‌شود.
طبق قولی که به ما داده شده روزانه ۱۰ هزار ماسک در ارومیه تولید ‌می‌شود که البته محل اولیه مصرف آنها، بیمارستان‌ها به عنوان خط مقدم این جبهه است؛ بیمارستان‌ها امروز خط مقدم مقابله با بیماری کرونا قرار دارد و باید اقلام بهداشتی با اولویت این اماکن توزیع شود.
در بخش محلول ضدعفونی نیز در حال حاضر تقریبا مشکلی نداریم و به میزان نیاز در بازار موجود است؛ برخی کارخانه‌ها به طور مثال تولیدی نوشابه، خط تولید خود را به محلول‌های ضدعفونی تغییر داده‌اند.
در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار خانوار در ارومیه زندگی ‌می‌کنند و در ابتدا با تولید روزانه ?? هزار بطری محلول ضدعفونی امکان پوشش همه این خانواده‌ها در زمان کم نبود ولی در حال حاضر، روند تولید شدت گرفته است و مشکلی در عرضه وجود ندارد.
هرچند مردم هم باید همراهی کرده و هر خانواده بر حسب نیاز و تنها یک بطری خریداری کند تا از بروز کمبود دوباره جلوگیری شود.
*کنترل‌های ورودی شهر چگونه پیش می‌رود؟
ابتدا باید همه شایعات در این خصوص را تکذیب کنم؛ در حال حاضر چهار ورودی از مسیرهای اشنویه، میاندوآب، سلماس و تبریز تحت نظارت نیروهای بهداشتی است و در برخی موارد برای انجام تست، صف‌های طولانی از خودروها در ورودی شهر ایجاد ‌می‌شود که البته مردم نیز در این خصوص شکایتی ندارند.
هلال‌احمر نیز از پنج‌شنبه به اکیپ بررسی سلامت افراد در ورودی شهر ارومیه پیوست و همراه با نیروهای بسیج، بهداشت و عوامل انتظامی‌ مستقر در ورودی‌ها خدمت‌رسانی ‌می‌کند.
تاکنون بیش از ۲۵هزار نفر در ورودی‌های شهر ارومیه تب‌سنجی شده‌اند؛ بستن ورودی شهرها ممنوع است و با توجه به تصمیم کشوری، این امر را نمی‌توان انجام داد؛ البته از نظر انسانی هم نمی‌توانیم در شهرمان را ببندیم و بگوییم برای مداوا به شهر خود بازگردید.
*گویا برخی پزشکان، مطب‌ها را بسته‌اند؛ آیا اقدامات نظارتی در این خصوص انجام شده‌است؟
طی روز پنجشنبه به همه پزشکان ابلاغ شد که باید مطب‌ها را باز نگه دارند و معاینه مردم را در دستور کار دوباره خود قرار دهند؛ برخی شغل‌ها در مواقع بحران باید حضور جدی‌تری داشته باشند و پزشکان نیز جزء این اقشار به شمار ‌می‌روند؛ نظارت‌ها در روزهای آینده نیز تشدید می‌شود.
*آیا تعطیلی سه هفته‌ای برای مقابله با کرونا اثرگذار خواهد بود؟
اگر اختیار تصمیم‌گیری در این خصوص را داشتم، بازار را کلا تعطیل ‌می‌کردم؛ اگر زنجیره کرونا را قطع کنیم با ماندن در خانه و تعطیل کردن ‌می‌توان این بیماری را شکست داد و اگر این کار را نکنیم و مردم اهتمام نداشته باشند مجبور خواهیم بود بعد از عید حتی تا ۲ ماه بازار تعطیل کنیم که این خیلی خطرناک است
*برخی از مردم نگرانی‌هایی در خصوص نان وجود دارند؛ تکلیف چیست؟
شایعه‌ها در خصوص بسته شدن نانوایی‌ها و برخی دیگر از اصناف طی روزهای پیش‌رو، عامل افزایش تقاضاست که البته آن با تکذیب ‌می‌کنیم؛ در مواقع بحران نه تنها نانوایی‌ها را نمی‌بندیم بلکه نانوایی‌های سیار را هم اضافه ‌می‌کنیم و مردم نباید در این خصوص نگرانی داشته باشند.
طبق قانون ۵۰ درصد نانوایی‌ها هر ۲ هفته یک‌بار و در روزهای جمعه تعطیل ‌می‌کنند ولی با هماهنگی انجام شده، این هفته این ۵۰ درصد هم تعطیل نکردند و به پخت نان ادامه می‌دهند.
مردم به شایعات توجه نکنند و به ما اعتماد داشته باشند؛ نکته مهم در خرید از نانوایی‌ها، استفاده از کارتخوان و سفره شخصی برای انتقال نان است؛ مردم نان را در داخل سفره بگذارند و با کارتخوان پرداخت کنند زیرا این امر عامل اصلی در جلوگیری از آلودگی نان است.
*تکلیف مردم در پمپ بنزین‌ها چیست؟
بازرس‌ها در حال نظارت بر جایگاه‌های سوخت هستند؛ مردم باید اجازه دهند که متصدیان سوخت‌گیری کنند ولی در برخی از موارد حجم کاری آنان اجازه پوشش کامل خودروها را نمی‌ دهد؛ در این صورت مردم با دستکشی که در پمپ بنزین‌ها وجود دارد، ‌می‌توانند در سوخت‌گیری خودرو خود مشارکت کنند.
*بیمارستان صحرایی تا حدی کمک حال خواهد بود؟
ظرفیت آن محدود است و چند ده تخت نیز برای استفاده تحت عنوان نقاهتگاه دارد؛ نباید به آن بیمارستان صحرایی اطلاق کرد اما به پیشرفته‌ترین تجهیزات تشخیصی و درمانی مجهز است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا ،البته شهروندان توجه داشته باشند که در حال حاضر ظرفیت بیمارستان‌های ما به طور کامل تکمیل نشده‌است و امیدواریم این ظرفیت در سایه همکاری مردم هیچوقت تکمیل نشود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


7 − = یک