سینمای گران دوست داشتنی نیست

سینمای گران دوست داشتنی نیست

گروه فرهنگی:شرایط سینما در این روزها به گونه‌ای است که هر روز بیش از روز قبل دچار رکود و کسادی می‌شود. به گفته بسیاری از صاحب‌نظران سینما همچون مدیران شرکت‌های پخش، این روزها صاحبان آثار، اجازه اکران فیلم‌های خود را نمی‌دهند، زیرا به شرایط کنونی اعتماد ندارند. شرایط سینما در این روزها به گونه‌ای است که هر روز بیش از روز قبل دچار رکود و کسادی می‌شود. به گفته بسیاری از صاحب‌نظران سینما همچون مدیران شرکت‌های پخش، این روزها صاحبان آثار به دلیل شرایطی که وجود دارد و عدم تمایل مردم به دیدن آثار سینمایی، اجازه اکران فیلم‌های خود را نمی‌دهند، زیرا به شرایط کنونی اعتماد ندارند و نمی‌خواهند با اکران آثارشان دچار شکست شوند. از طرف دیگر وزارت ارشاد هم هیچ برنامه حمایتی برای فروش بیشتر و بهتر آثار سینمایی ندارد تا مردم را به تماشای آثار ترغیب کند یا به طریقی همچون تخصیص سوبسید موجب شود صاحبان آثار رقبت و انگیزه بیشتری برای اکران فیلم‌هایشان داشته باشند.
در دولت قبل و در زمانی که کرونا کمی فروکش کرد و سینماها بازگشایی شد، بر اساس برنامه‌هایی که تدوین شده بود، به بعضی فیلم‌ها کمک‌هایی شد تا اکران شوند، اما در حال حاضر با وجود اینکه اوضاع سینما بسیار وخیم است این اتفاق نیفتاده و شاهد هیچ برنامه، کمک و حمایتی برای رونق سینماها نیستیم. در حالی که اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های حمایتی را در نظر بگیرد و تضمین‌هایی به صاحبان فیلم‌ها بدهد، می‌تواند موجب ایجاد انگیزه برای فیلمسازان شود تا کسانی که معتقدند آثارشان می‌تواند توجه مخاطبان را جلب کند و موجب شود که مردم به تماشای آثار سینمایی بنشینند و یک فروش نسبی داشته باشند، برای اکران آثارشان رقبت نشان دهند و همین امر موجب شود تا کم کم شرایط رو به بهبود برود.
به تازگی تنها برنامه‌ای که شاید بتوان به چشم برنامه حمایتی به آن نگاه کرد نیم بها شدن قیمت بلیت سینماهاست که روز ۱۸ مهر ماه در چهاردهمین جلسه شورای راهبردی اکران با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، غلامرضا موسوی، منوچهر شاهسواری، حبیب ایل بیگی، محمدقاصد اشرفی، علی سرتیپی، روح الله سهرابی، هاشم ‌میرزاخانی، محمدحسین جعفریان، محمدرضا فرجی، علیرضا اسماعیلی و محمد احمدی و یزدان عشیری مصوب شد.
در این جلسه شناسایی راهکارهای مختلف برای تداوم رونق و کمک به اقتصاد سینما، توسعه تعاملات با تلویزیون و شهرداری برای گسترش بسترهای تبلیغاتی فیلم ها و تدبیر شورای صنفی در چینش جدول اکران فیلم و غیره مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مصوب شد که برای تقویت چرخه اکران فیلم‌ها ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های تبلیغاتی تلویزیونی و تبلیغات شهری، همراه با برنامه مهر سینمای ایران در استان‌ها و مناطق مختلف کشور، سینماها به صورت نیم‌بها پذیرای علاقه‌مندان باشند.
این برنامه دو هفته‌ای که تحت عنوان »مهر سینمای ایران« راه‌اندازی شده، رو به پایان است و بررسی آمار سایت سمفا، در دو بازه مشابه ۱۲ روزه یعنی ۷ تا ۱۸ مهر و ۱۹ تا ۳۰ مهر نشان می‌دهد که این برنامه تا حدودی توانسته موجب شود افراد بیشتری به سینما بیایند و به تماشای آثار روی پرده در این روزها بنشینند.
بر اساس آمار ارائه شده در سایت سمفا در مجموع گروه سینمای ایران ۱۴۰۱ در همه استان‌ها در بازه زمانی ۷ تا ۱۸ مهر، آثار سینمایی در ۱۶,۵۳۹ سانس با ۲۳۵,۴۵۰ نفر مخاطب به نمایش درآمده و در مجموع ۷۶,۷۴۲,۰۶۵,۰۰۰ ریال فروش داشته است، در حالی‌که با آغاز برنامه »هر سینمای ایران« از ۱۹ تا ۳۰ مهر ماه فیلم‌های روی پرده در ۱۹,۳۹۳ سانس اکران شده و ۳۳۵,۹۵۹ نفر به تماشای این آثار نشسته‌اند که در مجموع منجر به فروش کل معادل ۶۹,۵۵۷,۵۸۰,۰۰۰ ریال شده است.
بر این اساس، طرح بلیت نیم‌بها باعث شده است که حدود ۳هزار سانس به تعداد سانس‌های نمایش آثار سینمایی اضافه شده و در این بازه زمانی حدود ۱۰۰هزار نفر بیشتر به تماشای آثار روی پرده نشسته‌اند.
بنابراین به نظر می‌رسد حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسب حتی در شرایط غیرعادی نیز باعث می‌شود مخاطبان بیشتری به سوی سینما بیایند و سینمای ایران رونق بیشتری داشته باشد. در پایان باید گفت که سینمای گران همچون دیگر اقلام دوست داشتنی نیست و مردم توان حضور در سالن‌های سینما را با قیمت گزاف و غیر واقع ندارند. با گرانی بلیت سینما در سال جدید عملا هر نفر باید دو بلیت بخرد تا به سینما بیاید و این یعنی میخ آخر تابوت سینما.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم،با گرانی بلیت سینما در سال جدید عملا هر نفر باید دو بلیت بخرد تا به سینما بیاید و این یعنی میخ آخر تابوت سینما.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۸:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


نُه − 6 =