سیاست رسانه ای جامعه ما راهی به عدالت و دموکراسی ندارد

سیاست رسانه ای جامعه ما راهی به عدالت و دموکراسی ندارد

گروه اجتماعی: سیاست رسانه ای واحدی در کشور حاکم نیست و این مساله به مدیریت رسانه ها در بحران ها صدمه خواهد زد. عملکرد رسانه ها در بحران سیل فروردین ۱۳۹۸، مورد بحث و بررسی بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است. عدم انتشار روزنامه ها در روزهای اوج بحران، به دلیل تعطیلات عید، آغاز پوشش اخبار سیل، چند روز بعد از آغاز آن توسط رسانه ملی و مراجعه مکرر مردم به شبکه های اجتماعی برای دریافت آخرین اخبار و اطلاعات، از جمله موضوعاتی هستند که بحث و بررسی کارشناسانه را می طلبند. این استاد ارتباطات در ابتدا ضمن اشاره به تفاوت های موجود میان رسانه های مختلف، گفت: ما نباید از رسانه های توقع داشته باشیم که مانند هم عمل کنند. ما فضای رسانه ای متکثری داریم و هر رسانه ای باید نقشی خود را ایفا کند. دهقان نیری افزود: باید از صدا و سیما انتظار کار بر روی انتشار اخبار رسمی، اطلاع رسانی و بسیج منابع را داشته باشیم. به نظر بنده وظیفه صدا و سیما در زمان بحران، بحث درباره علل وقوع یک حادثه نیست و این کار در این مرحله ضرورتی نیز ندارد. صدا و سیما در زمان بحران وظیفه آرام سازی جامعه و آماده سازی بسیج منابع را برعهده دارد. این مدرس دانشگاه گفت: بهتر است بحث درباره تحلیل نقش سدها یا آبخیزداری را مطبوعات برعهده گیرند؛ زیرا در مقایسه با شبکه های اجتماعی و صدا و سیما کندتر هستند. آن ها می توانند توان خود را معطوف به علت یابی کنند. اما در بحران سیل اخیر، چنین اتفاقی رخ نداد.
دهقان نیری ضمن اشاره به عملکرد رسانه ملی در بحران های قبلی کشور، گفت: عملکرد صدا و سیما در پوشش اخبار بحران، در قیاس با زلزله کرمانشاه، بهبود یافته است؛ اما از جهاتی دیگر اشکالاتی در کار صدا و سیما وجود دارد. دهقان اضافه کرد: پوشش خبری، وظیفه صدا و سیما است؛ زیرا امکانات و فرصت¬ های آن را در اختیار دارد؛ اما این سازمان عملکرد خود در توازن پوشش خبری را باید اصلاح کند. مدرس رشته ارتباطات دانشگاه تهران گفت: گروه های مختلفی در عملیات امداد رسانی در بحران سیل اخیر مشارکت داشته اند؛ اما صدا و سیما بیشتر پوشش بالا به پایین داده است؛ یعنی بیشتر به پوشش خبری اقدامات نهادهای رسمی پرداخته است و این خوب نیست. این که اقدامات ارتش و سپاه و دولت مدام برجسته شود و سایر اقدامات به اندازه کافی پوشش داده نشود، سیاست درستی نیست و یک نوع اعوجاج خبری ایجاد می کند.
دهقان افزود: چنین عملکردی باعث می شود تا نسبت به این رسانه اعتماد سازی لازم صورت نپذیرد.
استاد ارتباطات دانشگاه ، در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به ساختار مدیریت رسانه در کشور، گفت: در کشور ما سیاست منسجمی برای مدیریت رسانه ها وجود ندارد. بطور مثال در میان دستگاه های رسمی کشور برای تصمیم گیری درباره فیلترینگ شبکه های اجتماعی اختلاف نظر وجود دارد.
دهقان افزود: این در حالی است که باید میان قوه مقننه، قضاییه و مجریه انسجام و هماهنگی در تصمیم گیری ها وجود داشته باشد؛ اما حتی کارشناسی های یکسانی هم در این دستگاه ها وجود ندارد و این مسئله به مدیریت بحران صدمه خواهد زد.
این صاحب نظر حوزه ارتباطات نتیجه گرفت: اگر این مسئله حل نشود، بخشی از مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند. دهقان نیری ضمن برشمردن برخی چالش ها در برابر رسانه ملی برای جذب مخاطبان، گفت: صدا و سیما علی رغم کاهش اعتماد مخاطبان خود، هنوز رسانه پُر پوششی است. این رسانه میلیون ها نفر را پوشش می دهد و به صورتی گسترده دیده می شود. در این وضعیت باید عملکرد صدا و سیما را ارتقاء داد. مدرس دانشگاه اضافه کرد: برخی پیشنهادات می تواند راهگشای مسیر پیش روی صدا و سیما باشد. وی افزود: استفاده از فضای مجازی می تواند به رسانه ملی کمک کند. صدا و سیما می تواند از تولیدات منتشر شده در شبکه های اجتماعی استفاده کند و بیش از پیش از محصولات شهروند- خبرنگاران بهره گیری نماید.
دهقان تاکید کرد: صدا و سیما باید بر روی واکنش منصفانه و به موقع نسبت به شایعات و اخبار جعلی در فضای مجازی، کار کند. همه ما می دانیم در فضای مجازی، شایعات و اخباری کذب وجود دارد. از همین رو صدا و سیما باید به موقع و منصفانه نسبت به این اخبار جعلی واکنش نشان دهد و تلاش کند تا اطلاعات درست را در اختیار مردم قرار دهد. این نوع اقدامات می تواند باعث افزایش اعتماد در میان مخاطبان شود.
دهقان نیری درباره فعالیت رسانه ملی در زمان بحران گفت: فعالیت رسانه ای، یک فعالیت مستمر و همه جانبه است و نباید تصور کرد که این فعالیت یک فعالیت مقطعی است.
مدرس دانشگاه به نمونه ای از مقطعی بودن فعالیت رسانه ملی اشاره کرد و افزود: تلاش برای جلب مشارکت مردم در امور سیاسی، توسط رسانه های رسمی، تنها در زمان انتخابات ها صورت می پذیرد. این در حالی است که باید این مهم در طول زمان و به صورت مداوم انجام شود. وی گفت: رسانه ها نباید تنها به بازتاب اقدامات عمرانی دولت همچون سد سازی ها بپردازند؛ بلکه باید با تولید برنامه های انتقادی و بررسی و کار کارشناسی درباره اقداماتی همچون سد سازی، کیفیت این اقدامات را مورد بررسی قرار دهند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا ، دهقان نیری یادآوری کرد: آموزش شهروندان برای نحوه مقابله با بحران های طبیعی باید جدی گرفته شود. وی در پایان گفت: رصد عملکرد رسانه ها وظیفه ای است که باید به صورتی جدی و مستمر انجام بگیرد. وی افزود: ما نیازمند یک مرکز رصد رسانه ای متمرکز و فعال هستیم.
البته دستگاه های دولتی و حاکمیتی نمی توانند عملکرد رسانه ای خود را ارزیابی نمایند. از همین رو باید یک دستگاه مستقل برای ارزیابی عملکرد رسانه های رسمی وجود داشته باشد. این مرکز باید به صورتی مستمر با رصدهای خود مشخص نماید که هم اکنون در فضای مجازی چه کاری های صورت می پذیرد و شبکه های اجتماعی چه نقشی در زندگی مردم دارند؟ نقش فضای مجازی در دسترسی مردم به اطلاعات و به مواردی نظیر نحوه مشارکت مردم و دموکراسی و بهتر شدن عدالت چیست؟
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۷ ب.ظ

دیدگاه


5 − دو =