سلیقه موسیقی جوانان تغییر کرده است

سلیقه موسیقی جوانان تغییر کرده است

گروه فرهنگی: نویسنده و استاد دانشگاه با بیان اینکه ذائقه و شکل مصرف موسیقی جوانان تغییر کرده است، گفت: دیگر یک نوع موسیقی برای جامعه کافی نیست، حتی اگر آن موسیقی محترم باشد.
مسعود کوثری نویسنده، پژوهشگر، استادیار و مدیر گروه ارتباطات اجتماعی اظهارداشت: مساله مهمی که باید به آن توجه کرد، مساله فضای شنیداری است که هر چه را می‌شنویم از صدای بوق ماشین‌ها تا موسیقی بالابر (آسانسور) را در بر می‌گیرد. مهم است، بدانیم در سبد شنیداری مردم چه چیزی وجود دارد؟ آیا تکثر دارد؟ آیا نسل‌های مختلف از پیر تا جوان را پوشش می‌دهد؟ ما در جامعه‌ای که متشکل از نسل‌هاست، زندگی می‌کنیم و هر کسی ذائقه خاص خودش را دارد. منظورم گسست نسل‌ها نیست، بلکه تکثر نسل‌هاست.کوثری درباره تکثرگرایی گفت: به عنوان مثال شما نمی‌توانید و نباید در جاده و در زمان رانندگی سمفونی گوش کنید و در آن غرق شوید و در واقع به موسیقی نیاز دارید که ذهن شما را درگیر نکند. اینجا باید درباره تکثرگرایی صحبت کنیم. اینها مسائلی است که نشان می‌دهد یک نوع موسیقی برای ما کافی نخواهد بود؛ حتی اگر آن موسیقی برای ما محترم باشد.
شکل مصرف موسیقی جوانان تغییر کرده، چه بخواهیم و چه نخواهیم!
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم شکل مصرف موسیقی در جوانان عوض شده و سلیقه‌ها متفاوت شده است و این در حالی است که به موسیقی سنتی توجه چندانی نمی‌شود. این واقعیتی است که همه ما از مسئولان فرهنگی گرفته تا متولیان تولید موسیقی باید آن را بپذیرند. درست است که سیاست‌های فرهنگی همیشه و در همه حال اعمال می‌شود، اما جلوی تکثر را نمی‌توان گرفت و من انتظار دارم که همه ما این تکثر را به رسمیت بشناسیم.به گزارش آراز آذربالیجان به نقل ازایرنا، کوثری همچنین اضافه کرد: جایگاه موسیقی ما در جهان باید شناخته شود. نباید فقط با یک گونه، جایگاه خود را تعریف کنیم. ما نیاز به بروزرسانی داریم. شما کیهان کلهر را ببینید که با کمانچه چه می‌کند و چگونه مخاطب خارجی را جذب کرده است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۸:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


4 − یک =