سازندگان اخبار جعلی روی زودباوری مخاطب حساب می‌کنند

سازندگان اخبار جعلی روی زودباوری مخاطب  حساب می‌کنند

گروه فرهنگی:یک استاد ارتباطات معتقد است: سازندگان اخبار جعلی و شایعات بر روی زودباوری مخاطبان حساب ویژه‌ای باز می‌کنند و معمولا مخاطبانی که سواد رسانه‌ای کمتری دارند زودباورتر نیز هستند.
حسن بشیر – استاد ارتباطات – با اشاره به ضرورت توجه به موضوع ارتباطات سلامت در رسانه‌های کشور، اظهار کرد: کرونا را باید فارغ از نگاه‌های مرسوم به بحران‌ها و حوادث و به عنوان بحران فراسرزمین و جهانی دانست که ویژگی‌های خاص خود را نیز دارد.او با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در این شرایط تاکید کرد: رسانه‌ها بر اساس وظایف ذاتی و حرفه‌ای خود، در کنار رعایت مسوولیت اجتماعی، باید نسبت به اطلاع‌رسانی به‌موقع، شفاف و مبتنی بر بیان واقعیت و کاهش اثرات بحران اقدام کنند. البته نمی‌توان به نقش رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی در این زمینه نیز بی‌توجه بود. شبکه‌های اجتماعی و شهروند خبرنگاران نیز به عنوان پدیده‌های نو و قابل تامل، در شرایط بحرانی هم می‌توانند بازوان رسانه‌های اصلی بوده و هم در صورت اشتباه و غلبه احساسات می‌توانند موجب انتشار اخبار دارای اطلاعات گمراه‌کننده نیز باشند و این بسان شمشیری دودم در شرایط فعلی است.او خاطرنشان کرد: به هر حال نمی‌توان انکار کرد که رسانه‌های جریان اصلی کشور، علی‌رغم خطراتی که در شرایط کرونایی در مسیر اطلاع‌رسانی متحمل می‌شدند، همچون تلاشگران عرصه سلامت فعالیت کردند و جریان فکری غالب در کشور جریانی بود که توسط رسانه‌های کشور دنبال و هدایت شده است. هر چند که تعطیلات نوروز و … می‌توانست این روند را کمی تحت تاثیر قرار دهد، اما در عمل شاهد تلاش رسانه‌ها جهت اطلاع‌رسانی به‌هنگام، شفاف و آگاهی‌بخش در این زمینه بودیم.بشیر در ادامه یادآور شد: در کنار تمام تهدیدات و خطرات جدی که کرونا برای دنیا و ایران ایجاد کرد، زمینه تحقق دولت الکترونیک، آموزش‌های مجازی و … نیز تقویت شد و این نکته‌ای است که یادآوری می کند حکمرانی در روزگار فعلی دستخوش تغییرات جدی و قابل تاملی شده است.عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به حجم شایعات و اخبار جعلی منتشرشده در دوران کرونایی خاطرنشان کرد: متاسفانه رسانه‌های معاند در این زمینه از اصول حرفه‌ای و اخلاقی برای تحقق اهداف سیاسی خود عدول کردند و البته مخاطبانی که سواد رسانه‌ای کمتری داشتند نیز تحت تاثیر این دروغ‌پراکنی‌ها قرار گرفتند.بشیر زودباوری را پاشنه آشیل مخاطبان در فضای مجازی دانست و گفت: سازندگان اخبار جعلی و شایعات بر روی زودباوری مخاطبان حساب ویژه‌ای باز می‌کنند و معمولا مخاطبانی که سواد رسانه‌ای کمتری دارند زودباورتر نیز هستند و در معرض انبوه اخبار، هر محتوایی را قبول می‌کنند.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا، بشیر در پایان با تاکید بر »ارتباطات سلامت« و اهمیت آن در شرایط فعلی تصریح کرد: ارتباطات سلامت یک ارتباط تک‌بعدی نیست که فقط به بهداشت و پیشگیری و درمان منتهی می‌شود؛ سلامت روانی، سلامت اجتماعی، سلامت اقتصادی، سلامت فرهنگی، سلامت رسانه‌ای و حتی سلامت دینی و فهم این شیوه جدید از سلامت در جامعه ما که همراه با درگیری با یک امر عمومی به نام “کروناویروس” است، بسیار حائز اهمیت است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۳ ق.ظ

دیدگاه


6 × = سی