زندگی بدون سلامت رنگ و بویی ندارد

زندگی بدون سلامت رنگ و بویی ندارد

گروه جامعه: متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی تاکید کرد: تجربه همه‌گیری کرونا به خوبی مشخص کرد با وجودی که سلامت همه موارد نیست اما زندگی بدون سلامت در عمل رنگ و بویی ندارد.
سلامتی یکی از برترین نعمت هایی است که خداوند متعال در اختیار انسان نهاده است و این روز فرصتی مناسب برای توجه بیشتر به این موهبت الهی است.
دکتر نصیر دهقان متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی در یاداشتی نوشت: همچنین بیماری کووید ۱۹ به سختی کشورها را از ابعاد مختلفی تحت الشعاع قرار داد و اما تأثیر آن در جوامعی که قبلا نیز آسیب پذیر بوده اند، چشم گیرتر نمود پیدا کرد.
سازمان های متولی حوزه سلامت بایستی در راستای ارتقای سرمایه و سلامت اجتماعی و هم چنین گردهم آوردن اقشار مردم برای عدالت بیشتر حرکت کنند.ماحصل حکمرانی خوب موجب برخورداری از بالاترین استاندارد بهداشتی-درمانی مورد نیاز به عنوان یکی از حقوق اساسی انسان و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی – اجتماعی ایشان تلقی می شود.
نکته حائز اهمیت دیگر دستیابی به توانایی کامل سلامتی و غلبه بر دشواری ها بوده تا موجب رشد و توسعه بشر شد.
از طرفی توجه مضاعف به مقوله نیک زیستی (well-Being) بیش از گذشته در سطح دنیا طرفدار پیدا کرده و باور متخصصین هوشیار این گونه است که توجه همزمان و کل نگر به ابعاد جسمی، روانی، معنوی، محیطی و اجتماعی در این دنیای پیچیده، سرشار از عدم قطعیت و هم چنین با روند رو به سالمندی بسیار پر اهمیت و کارساز است.
تاکنون پیشرفت های قابل توجهی به طور ویژه در بخش مراقبت های بهداشتی از رده های سنی پایین صورت گرفته و امید زندگی در کشور افرایش قابل قبولی داشته است اما باید در جهت افزایش امید زندگی سالم که معیار سنجش متفاوت و کیفی تری است مانع تراشی هایی صورت گیرد که از اساسی ترین آن ها انجام نیازسنجی های سلامتی و رسیدگی با اولویت بیشتر به شکاف ها و نیازهای پوشش داده نشده است؛این مهم زمانی مقدور می شود که ما داده های اصطلاحا تمیز و قابل مقایسه ای را در کشور جمع آوری کرده و اهمیت این گردآوری و تحلیل داده ها را به تیم های مربوطه و ذی نفعان توجیه کنیم.
موضوع دیگر قابل تامل توجه مناسب و متناسب به موجودیت و دسترسی به خدمات بهداشتی – درمانی می باشد؛ چرا که در پاره ای اوقات این دو همسو و همگرا با یکدیگر پیش نمی روند و همان گونه که عرض شد موجب نیازهای پوشش داده نشده و چه بسا القای نیاز مضاعف می شوند.
به نظر می رسد باید استراتژی اصلی را در صدد توجه به اقشار آسیب پذیر و حاشیه نشین معطوف کرده تا بتوانیم پیشگیری های مناسبی را صورت دهیم.به طور ویژه موضوع پیشگیری زمانی اهمیت دوچندان پیدا می کند که خاطر نشان کنیم قهرمانان حوزه بهداشت و درمان کشورمان متعهدانه و شرافت مندانه در طول سال گذشته تاب آوری نموده و لحظه ای پا پس نکشیدند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،اینک در دنیا نیازمندان رهبرانی هستیم که سلامت را اولویت خودشان دانسته تا جهانی بهتر از پیش را به منصه ظهور رسانند

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۸:۲۱ ب.ظ

دیدگاه


7 × = سی پنج