رکود اقتصاد شب عید گریبان گیراصناف

رکود اقتصاد شب عید گریبان گیراصناف

گروه اقتصادی:با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از فعالیت‌های خدماتی سطح شهر دچار اختلال و کسادی بازار شده‌ و برخی از فعالیت‌ها به صورت کامل مختل و به تعطیلی کشیده شده‌اند.
هرساله با نزدیک شدن به پایان سال شاهد شلوغی در خیابان‌های شهر و شور و شوق مردم برای خرید مایحتاج شب عید و شب چهارشنبه سوری بودیم.
اما پایان سال‌جاری با چرخی در خیابان‌ها و خلوتی کوچه پس کوچه‌ها شهر به خوبی می‌توان متوجه این امر شد که مانند هر سال، خبری از شلوغی بازارها و خریدهای شب عید مردم نبوده و تقریبا بازار شهر به صورت نیمه تعطیل و یا تعطیلی کامل است.
وضعیت فعلی کشور و درگیری آن با کرونا به این کسادی در شرایط بازار شب عید دامن زده و خرید و فروش را به شدت کاهش داده است.
البته دلایل دیگری از جمله سخت‌تر شدن شرایط زندگی مردم با توجه به گرانی‌های اخیر و بالا رفتن هزینه‌های زندگی شرایط را برای بسیاری از کسب‌وکارها بیش از پیش سخت کرده است.
حال آن‌که این روزها هرکدام از کسبه و افراد شاغل شهر نیز امسال علاوه بر گرانی از کاهش شدید حضور مردم در سطح شهر و خرید خبر داده و هرکدام به گونه‌ای از تعطیلی ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی بازار و در دست ماندن اجناس و مشکلات خود خبرمی‌دهند.
* بازار پوشاک در رکود کرونایی!
»محمد.ا« یکی از کسبه‌های بازار ارومیه است که فروشگاه پوشاک دارد.
وقتی وارد مغازه وی می‌شویم شاهد لباس‌هایی با طرح‌ها و نقش‌های مختلف می‌شویم که معلوم است در راستای تامین و فروش در بازار شب عید مهیا شده‌اند.
از این فروشنده از حال و هوای بازار شب عید می‌پرسیم، وی می‌گوید: در سال‌های گذشته نیز به گونه‌ای گرانی‌ها و مشکلات مختلف باعث حضور کمتر مردم در بازار می‌شد اما باز‌هم مردم تا حدودی به سراغ خرید شب عید رفته و بازار شب عید تا حدودی رنگ و بوی نوروز می‌گرفت.
وی، ادامه می‌دهد: امسال به شدت بالایی بازار راکد بوده و مردم به سختی در بازار حاضر شده و عملا می‌توان گفت هیچ فروشی برای شب عید نداشته و بازار تعطیل است.این فروشنده، می‌گوید: با توجه به این شرایط ما نیز حاضر به حضور در بازار نیستیم اما طبق هر ماه باید اجاره مغازه، خانه و انواع مسائل دیگر را فراهم کنیم که با این شرایط فروش قطعا شرمنده خانواده خود خواهیم شد.
*ضرر صنف آرایشگاه‌دارها از کرونا
یکی از مهم‌ترین و شلوغ‌ترین صنف‌های شب عید، آرایشگاه‌های زنانه هستند که هرساله بانوان برای آماده شدن برای شب عید از ماه‌ها قبل باید اقدام به نوبت گیری از آرایش‌گران کرده و هزینه‌های هنگفتی برای رنگ مو و دیگر موارد آرایشی بپردازند اما امسال این لاین شلوغ و پر طرفدار نیز به تعطیلی کشیده شد.
»ناهید پویان مهر« رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه ارومیه، با بیان اینکه امروز تمام سالن‌های بزرگ سطح شهر تعطیل بوده و هیچ‌کدام فعالیتی ندارد، می‌گوید: می‌توان گفت که ۸۰ درصد آرایشگران سطح شهر تعطیل بوده و ۲۰ درصد باقی مانده آرایشگران خُرده‌کار و کوچک هستند.
وی، ادامه می‌دهد: این شرایط باعث به وجود آمدن بحران در این صنف شده چرا‌که ماه آخر سال و شب عید بهترین و پر سودترین زمان برای آرایشگران است و در طول سال ماه‌های مختلف تعطیل است. می‌توان گفت فعالیت این آرایشگران در طول سال ? ماه بوده که اوج کار شب عید است.
رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه ارومیه، ابراز می‌کند: برخی از سالن‌داران باید مبالغی به عنوان اجاره سالن پرداخته و بسیاری سرپرست خانوار هستند اما با تعطیلی این صنف آنان قادر به تامین اجاره بها و هزینه‌های خانه خود نخواهند بود.
* سکوت در شستشوی شب عید
»غلامرضا صوفی« رییس اتحادیه خدمات عمومی ارومیه، نیز در این خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، می‌گوید: هرساله بازار شب عید قالیشویان لاین‌های شلوغی داشته و مردم اقدام به شست‌و‌شوی فرش‌ها و مبلمان خود کرده و در راستای پاکسازی منازل خود بر‌می‌آمدند اما امسال این مساله به شدت کاهش یافته و نه تنها مردم اقدام به شست‌و‌شوی فرش‌های خود در قالیشویی‌ها نمی‌کنند بلکه حتی اقدام به شست‌و‌شوی مبلمان در منازل نیز نمی‌کنند.
وی، تصریح می‌کند: علاوه بر کرونا که بیش از ۶۰ درصد رکود در این صنف را به وجود آورده گرانی‌ها و نبود معیشت کافی مردم نیز آن‌ها را از شست‌و‌شوی فرش‌ها در قالیشویی‌ها باز می‌دارد. این در حالی است که هیچ‌گونه افزایش قیمتی در این صنف وجود نداشته است.
رییس اتحادیه خدمات عمومی ارومیه، بیان می‌کند: قبلا مواد شوینده از سوی دولت به صورت تعاونی در اختیار قالیشویان قرار می‌گرفت که چند سالی است قالیشویان این موارد را به صورت آزاد خریده و از مشکلات مزید بر علت این صنف محسوب می‌شود.
* آجیل روی دست آجیل فروشان می‌ماند؟
»حسین شرقی« رئیس اتحادیه آجیل فروشان ارومیه نیز چندی پیش از تامین کافی آجیل شب عید خبر داده بوده و از عدم وجود نگرانی از این لحاظ گفت، اما امنون به سراغ وی رفتیم تا از شرایط این صنف نیز در این شرایط اطلاعاتی داشته باشیم.
وی، ابراز می‌کند: تمامی آجیل‌فروشان سطح شهر با مشکل رو‌به‌رو شده و عملا آجیل‌فروشی_ها با رکود و تعطیلی مواجه هستند.
شرقی، بیان می‌کند: هیچ‌گونه مشکلی در تامین بازار شب عید نداریم اما مردم در این صنف حاضر نشده و با وجود فعالیت بسیاری از آجیلی‌های مطرح سطح شهر همگی خلوت بوده و هیچ خریداری به این صنوف مراجعه نمی‌کند.
* مردم رستوران‌ها را قرنطینه کردند
اگر چرخ کوچکی در سطح شهر زده و از مقابل رستوران‌ها و کبابی‌های شهر رد شویم، متوجه می‌شویم اکثر این رستوران‌ها یا تعطیل بوده و یا در صورت فعالیت بدون هرگونه مشتری بوده و هیچ فردی اقدام به خرید غذا از رستوران‌های سطح شهر نمی‌کند.
»م.م« مدیر یکی از رستوران‌های شهر است. وقتی به سراغ رستوران وی می‌رویم، می‌گوید: چند روزی است که با آغاز جو کرونایی در شهر مردم و مشتری‌های ثابت‌مان دیگر به سراغمان نیامده و روزهای اول با انبوه بسیار بالای غذای مانده مواجه شده و در روهای آخر نیز حجم غذا را به شدت پایین آورده‌ایم اما باز‌هم مشتری آن‌چنانی نداریم مگر اینکه چند نفر آمده و غذای ساده‌ای خریدای کنند.
وی، ادامه می‌دهد: آخر ماه باید اجازه مغازه هزینه برق و گاز و دیگر موارد را بپردازیم اما با این شرایط و‌ نبود مشتری، حضور در مغازه به صرفه نبوده و باید بسته و در منزل بنشینیم اما اجاره مغازه و هزینه خورد و خوراک و دیگر مسائل را چه کنیم؟
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازراه دانا، با توجه به گزارش فوق و گفته‌های فروشندگان و مسئولان اتحادیه‌های صنوف مختلف متوجه می‌شویم که امسال تمامی مردم و اصناف به صورت مستقیم با این مشکل درگیر بوده و جامعه به گونه‌ای در رکود اقتصادی به سرمی‌برد که در صورت تداوم این مساله باعث به وجود آمدن مشکلات مختلف خواهد شد.
Razazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۹:۰۸ ب.ظ

دیدگاه


− 7 = یک