دختـران امروز راهمسران موفق فردا تربیت کنیم

دختـران امروز راهمسران موفق فردا تربیت کنیم

گروه خانواده و سلامت:آرزوی عروس شدن دخترها، از آن آرزوهایی است که هر پدر و مادری حتی از همان روزهای اول به‌دنیا آمدن ریحانه‌های بهشتی خانه در دل می‌پروراند.
هر پدر و مادری دوست دارد نازدانه‌اش را در لباس زیبای عروسی ببیند و تا مرزهای خوشبختی بدرقه کند. واقعیت اما این است که به جز آرزوی خوشبختی و رؤیاهای زیبا داشتن برای دختران، کارهای دیگری هم هست که شما به‌عنوان پدر و مادر باید انجام دهید تا به دختر دلبندتان برای تبدیل شدن به عروس خوشبخت خانه و یک همسر خوب و ایده‌آل کمک کنید؛ کارهایی که از اواخر سنین کودکی و اوایل نوجوانی باید انجام دهید و مدنظر داشته باشید. در این مطلب سعی کرده‌ایم این موارد را مرور کنیم. با ما همراه باشید.
*رابطه پدر دختری زیربنای همه‌‌چیز
به جرأت می‌توان گفت رابطه پدران و دختران در خانواده و از آغاز تولد تا بلوغ و نوجوانی یکی از مهم‌ترین مواردی است که زندگی عاطفی و هیجانی آینده فرزند شما را می‌سازد. تحقیقات روانشناسی نشان داده رابطه نزدیک، صمیمی و عاطفی میان پدر و دختر، علاوه بر اینکه دختران را از لحاظ عاطفی و احساسی تأمین می‌کند و باعث واکسینه شدن در برابر بسیاری از آسیب‌های دوران نوجوانی و جوانی مانند رابطه نامناسب با جنس مخالف و فریب خوردن‌های احساسی و عاطفی می‌شود، زیربنای عاطفی آنها را هم نسبت به عموم مردان و به‌خصوص نسبت به همسر آینده شکل می‌دهد. پدران همچنین به‌عنوان الگویی از مرد ایده‌آل، ذهنیت دختران را نسبت به مرد ایده‌آل و همسر مناسب تشکیل می‌دهند. اینکه با دخترتان صمیمی باشید، صحبت‌های دو نفره و خصوصی داشته باشید، گردش‌ها و پیاده‌ر‌وی‌های پدر- دختری بروید و حتی گاهی او را نوازش کنید و از زیبایی هایش تعریف کنید، همه از مواردی است که باعث می‌شود دختری را تربیت کنید که علاوه بر احساس تأمین عاطفی کافی از طرف پدر، آمادگی ابراز و دریافت محبت نسبت به مرد آینده زندگی‌اش را داشته باشد.
*الگوی عاطفی پدر و مادر
موضوع دیگری که اهمیت بسزایی در تشکیل الگوی عاطفی فرزندان و به‌خصوص دختران خانواده دارد موضوع رابطه عاطفی و ابراز محبت میان پدر و مادر در خانه است. اینکه قدیمی‌ها در رابطه با ارزیابی دختران ضرب‌المثلی داشتند که می‌گفت: «مادر را ببین و دختر را بگیر» کاملا از روی حساب و کتاب بوده است. فرزندان در خانواده به‌صورت غیرمستقیم همه‌‌چیز را از پدر و مادر یاد می‌گیرند و با وجود همه تفاوت‌های نسلی و پیشرفت‌ها، عملا انسانی بسیار شبیه به پدر و مادرشان می‌شوند. حالا در چنین فضایی اینکه شما چگونه به همسرتان ابراز علاقه می‌کنید، چطور صحبت می‌کنید، چطور ابراز محبت و عشق می‌کنید و در یک کلام رابطه عاطفی‌تان با همسرتان به چه شکلی است، به‌صورت مستقیم در ساختن الگوی ذهنی دخترتان از آینده زندگی و روابط زناشویی تأثیر خواهد گذاشت. دقت کنید به هیچ‌وجه قرار نیست رابطه‌های جسمی و جنسی به فرزندان بازتاب داده شود اما فرزندان باید نمونه‌های ابراز علاقه شما و همسرتان را در خانواده ببینند تا یاد بگیرند. احترام به شخصیت و صحبت همسر، بوسیدن‌های معمول هنگام ورود و خروج از خانه یا پس از مدتی دورماندن پدر و مادر از یکدیگر، ابراز علاقه‌های کلامی، هدیه گرفتن‌های همسرانه، توجه و مراقبت هنگام بیماری و دیگر نمودهای ابراز علاقه میان شما و همسرتان، آینده عاطفی دخترکتان را در رابطه با همسرش شکل می‌دهد.
*تربیت خانه‌دارانی کوچک
هرچند در سال‌های اخیر با الگوگیری از فرهنگ نامناسب غربی، ایفای وظیفه مدیریت خانه و خانه‌داری تاحدی کمرنگ شده اما به جرأت می‌توان گفت یکی از مواردی که در موفقیت زندگی آینده دخترتان به‌عنوان همسر نقش دارد آموزش خانه‌داری و ایفای نقش او به‌عنوان مدیر امور داخلی خانه است. شما باید از همان سال‌های اواخر کودکی و حتی زودتر با اهمیت‌دادن به بازی‌هایی مثل خاله‌بازی نقش خانه‌داری را در فرزندتان تقویت کنید. با شروع شدن دوره بلوغ و نوجوانی نیز با تقسیم وظایف در خانه و سپردن برخی مسئولیت‌ها به او، دخترتان را برای آینده آماده کنید. هرچند آموزش نکات خانه‌داری و پخت‌وپز و نظافت و فوت و فن‌های آشپزی و… توسط شما وظیفه‌ای مهم است و اهمیت بالایی دارد اما مهم‌تر از آن این است که شما مسئولیت‌پذیری و احساس مسئولیت در رابطه با امورخانه را به فرزندتان یاد بدهید. بهترین راه برای انتقال این مفاهیم هم این است که به‌صورت عملی و با دیدن رفتار و گفتار شما، مسئول مدیریت امور داخل خانه، مراقبت از بچه‌ها، پخت‌وپز، نظافت و زیبایی منزل را خانم خانه بداند و در هر شرایطی این مسئولیت را برعهده خود بداند. این البته منافاتی با ایفای نقش‌های اجتماعی او ندارد اما باید یاد بگیرد که خانه‌داری و مدیریت امور خانه برای او به‌عنوان خانم خانه بر دیگر نقش‌ها اولویت دارد.
*مادرانی مومن برای نسل آینده
نقش مادر در خانواده به‌عنوان کسی که معمولا ساعات بیشتری را با فرزندان سپری می‌کند و رابطه عاطفی و نزدیکی با بچه‌ها دارد در انتقال مفاهیم دینی و تربیت نسلی مومن و معتقد، منحصر به‌فرد است. شما با توجه به مفاهیم اعتقادی و دینی در تربیت دخترتان علاوه بر اینکه زندگی اعتقادی آینده او را می‌سازید در واقع زندگی اعتقادی نسل بعدی فرزندان این مرز وبوم را هم تضمین می‌کنید. توجه به حجاب و تبیین مبانی آن، بزرگداشت مناسبت‌های مذهبی از قبیل اعیاد و عزاداری‌ها، شرکت در برنامه‌های مذهبی و مکان‌های مذهبی و زیارتی، دقت در روابط دختران با جنس مخالف و رعایت احکام شرعی، کارهایی است که شما برای تربیت مادری مومن برای نسل آینده می‌توانید انجام دهید.
*زن‌سالاری، مردسالاری یا کودک سالاری
سال‌های خیلی دور در این کشور مردها همه‌کاره زندگی‌ها بودند و اغلب همه تصمیم‌ها را خودشان به‌تنهایی می‌گرفتند و حتی گاهی به دیگر اعضای خانواده ظلم می‌کردند. در سال‌های اخیر اما به جبران آن دوره افراط گذشته، دوره‌ای تفریطی به‌وجود آمد و خانم‌ها سعی کردند همه‌کاره زندگی شوند و تصمیم‌ها به خواست آنها در خانواده صورت بگیرد. این جدیدترها هم که ظاهرا فرزندان همه‌‌چیز را در اختیار گرفته‌اند و با روش‌های مخصوص به‌خود پدر و مادرها را کنترل می‌کنند. برای تشکیل یک خانواده سالم اما مهم است که شما به فرزندتان الگوی خانواده سالم و موفق را آموزش بدهید. الگوی موفق خانواده سالم، خانواده‌ای است که اعضای آن با یکدیگر صحبت می‌کنند و نظراتشان را می‌گویند و در آخر معمولا پدر خانواده با توجه به‌نظرات افراد خانواده و براساس صلاح کل خانواده تصمیم نهایی را می‌گیرد. همانند همه نکات تربیتی دیگر این مورد را هم شما با رفتار و عملتان نسبت به همسر و خانواده می‌توانید به فرزندتان یاد بدهید.
*همسرانی نیم‌من تربیت کنید
بزرگی می‌گفت اگر آدم‌ها یاد بگیرند که در زندگی به جای «من» بودن، «نیم‌من» باشند و در روابط خانوادگی به‌جای اینکه دو تا «من» در مقابل هم قرار بگیرند دو «نیم‌من» باشند که در کنار هم قرار می‌گیرند، همه‌‌چیز در زندگی به خوبی پیش می‌رود و هر مشکلی در کنار یکدیگر حل می‌شود. متأسفانه اما در دنیای این روزهای زندگی‌های مدرن، اکثرا افراد یادشان می‌رود که باید سهم و حقی هم برای طرف مقابلشان قائل باشند و همین باعث بسیاری درگیری‌ها می‌شود. اینکه با رفتار و عملتان نسبت به همسرتان و هنگام اختلافات یا مواقع سخت و حساس، به دخترکتان یاد بدهید که در زندگی سهم طرف مقابل را هم رعایت کند و مراعات او را بکند و اهل لجبازی و یکدندگی نباشد، کاری سخت اما ممکن است و اثرات زیبایی در زندگی خودتان هم خواهد گذاشت. امتحان کنید.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


6 − = سه