یک مسئول خبرداد

حضور بیش از ۳۰ هزار فلامینگو در تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه

حضور بیش از ۳۰ هزار فلامینگو در تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه

آرازآذربایجان،رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از ورود فلامینگوها به تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه خبرداد.
امید یوسفی افزود: در حال حاضر در حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار فلامینگو در تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه زندگی می کنند که از این تعداد در حدود ۱۰ هزار فلامینگو در درگه سنگی نقده زندگی می کنند.
وی ادامه داد: عموماً فلامینگو ها در تالاب‌های درگه سنگی، سولدوز، حسنلو و کانی برازان زیست می کنند.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه در دهه های ۷۰ تا ۸۰ جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ هزار فلامینگو در تالاب‌های حوضه دریاچه ارومیه زندگی می کردند، گفت: این پرنده تا زمانی که تهدید اقلیمی در محیط زیست احساس نکند ترجیح می دهد در منطقه باقی بماند و با توجه به اینکه طی سالهای اخیرشاهد زمستانهای سخت در منطقه نبودیم معمولاً در منطقه مانده و مهاجرت نکردند.
وی در خصوص چرخه مهاجرت و زیست این پرنده اظهار کرد: این پرنده در پاییز با آغاز فصل سرما به مناطق گرمتر مهاجرت می کرد و از اول اسفند به سمت دریاچه ارومیه باز می گردد که تا آخر فروردین ماه اقدام به آشیانه سازی و تخم گذاری کرده و معمولاً در اردیبهشت جوجه آوری می کنند.
یوسفی با بیان اینکه با بهبود شرایط اطراف دریاچه ارومیه در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد از فلامینگوها تمایل به مهاجرت دارند، گفت: بارشهای بهاری باعث رقیق شدن غلظت نمک دریاچه ارومیه شده و با افزایش آرتمیا که منبع اصلی تغذیه این پرنده است،جمعیت فلامینگو هم افزایش می یابد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۴:۰۵ ب.ظ

دیدگاه


9 − شش =