معاون فني اداره کل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي:

حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه ۱٫۵ میلیارد متر مکعب کاهش یافت

حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه ۱٫۵ میلیارد متر مکعب کاهش یافت

گروه خبر:معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: میزان حجم ورودی آب به دریاچه ارومیه در سال آبی گذشته، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب کمتر از سال قبل از آن بود.
به گزارش آراز آذربایجان،حجت جباری در حاشیه بازدید از غار طبیعی تاریخی سهولان مهاباد اظهار داشت: میزان ورودی آب به دریاچه ارومیه در سال آبی گذشته به دلیل خشکسالی تنها یک میلیارد مترمکعب بود که این میزان نسبت به سال آبی قبل از آن ۱٫۵ میلیارد متر مکعب و نسبت به حقابه این دریاچه برای آنکه به سطح اکولوژیک برسد ۲٫۴ میلیارد متر مکعب کاهش یافت.
وی، نیاز آبی سالانه دریاچه ارومیه را ۳٫۴ میلیارد متر مکعب عنوان کرد و افزود: در سال آبی گذشته میزان بارندگی ۲۲ درصد کاهش یافت و از سویی دیگر میزان تولید آب در سطح حوزه نیز به دلیل خشکسالی با کاهش قابل توجه ای روبرو شد که این امر به میزان ذخایر پشت سدها نیز تاثیر زیادی گذاشته و موجب کاهش آن شد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: از سویی دیگر کاهش میزان حجم آب رودخانه ها، روان آبها و کاهش رهاسازی آب از پشت سدها موجب شد تا حقابه موردنیاز این دریاچه تامین نشود و شاهد کاهش وسعت دریاچه و میزان حجم آب آن شویم.
جباری گفت: سطح تراز دریاچه ارومیه هم اکنون هزار و ۲۷۰ متر و ۶۴ سانتی متر از سطح آبهای آزاد است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۲ سانتی متر کاهش یافته است.
وی ادامه داد: وسعت دریاچه ارومیه نیز از ۲ هزار و ۶۲ کیلومتر مربع در سال گذشته به هزار و ۲۶۲ کیلومتر مربع کاهش پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: به رغم کاهش بارش ها، کشاورزان و بهره برداران حوضه دریاچه ارومیه همچنان در حال مصرف بی رویه آب بوده و کاهشی در این زمینه رخ نداده است.میزان بارش‌ها در استان از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر سال گذشته) تاکنون ۲۷۹٫۸ میلی‌متر ثبت شده درحالی‌ که میزان بارش در مدت مشابه سال گذشته آن حدود ۳۸۱٫۴ میلی‌متر بود.این کاهش در حوضه زاب ۳۰ درصد، حوضه دریاچه ارومیه ۲۵ درصد و حوضه ارس ۲۸ درصد است.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۸:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


هفت + 2 =