تکاب شهری با جاده‌‌های منتهی به تونل مرگ

تکاب شهری با جاده‌‌های منتهی به تونل مرگ

سونیا بدیع
گروه گزارش:وضعیت نامناسب جاده‌های تکاب نه‌تنها نارضایتی مردم بلکه مسئولان را به دنبال دارد به طوری که از تریبون‌های مختلف این موضوع را مطرح کرده و ساماندهی راه‌هارا خواستار شده‌اند.
وجود تخت سلیمان به عنوان چهارمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو، ۵۰ معدن سنگ تزئینی و ساختمانی، یدک کشیدن عنوان قطب طلای کشور با دو معدن طلای زره شوران و آق دره و … ظرفیت‌های اقتصادی تکاب می‌باشد.هر یک از این موارد به تنهایی می‌تواند موجب جذب سرمایه‌گذاران و منشاء تحولات بزرگ نه‌‌تنها در تکاب بلکه در استان باشد ولی نبود زیرساخت‌های کافی به ویژه جاده موجب فرار سرمایه می‌شود؛ وضعیت نامناسب جاده‌ای این شهرستان نه‌تنها نارضایتی مردم بلکه مسئولان را به دنبال دارد به طوری که از تریبون‌های مختلف این موضوع را مطرح کرده و ساماندهی راه‌ها را خواستار شده‌اند.
* در این شهرستان جاده‌ای وجود ندارد
حجت‌الاسلام محمد برادری با بیان اینکه اصلاح جاده‌های استان به ویژه تکاب مطالبه مردم است، گفت: بعد از طرح موضوع در خطبه‌های نماز جمعه، مسئولان برای روکش و آسفالت اقدام کردند ولی با آسفالت مشکل حل نمی‌شود کما اینکه وضعیت آسفالت هم نامناسب بوده و در جای خود آن را مطرح می‌کنیم، این جاده باید توسعه و تعریض شود؛ جاده‌های این شهرستان متاسفانه قتل‌گاه است بخصوص تردد از گردنه مائین بلاغ در زمستان مرگبار می‌باشد.
*اقامه نماز جمعه در مجاورت جاده‌های تکاب
امام جمعه تکاب ضمن ابراز تاسف از اینکه برای ساخت و تعریض جاده‌ها اقدام نمی‌شود، ادامه داد: بعد از مطرح شدن موضوع در تریبون نماز جمعه، به روکش ۶ کیلومتر اکتفا کردند که آن هم نیمه‌کاره رها شد در حالی که سراسر جاده روکش نیاز دارد.
وی با اشاره به برگزاری نماز جمعه در کنار جاده‌ها برای جلب توجه مسئولان و رسانه‌ها در صورت عدم تحقق مطالبات، از رسانه‌ها تهیه گزارش درباره وضعیت راه‌ها را درخواست کرد و گفت: این موضوع را با رئیس صدا و سیمای استان هم مطرح کرده‌ایم؛ باید اینجا جاده‌سازی شود چرا که در این منطقه اساسا جاده‌ای وجود ندارد، روی صحبت ما با مسئولان شهرستان و استان بوده و تحقق این مطالبات را با جدیت دنبال می‌کنیم.
*مسئولان فقط وعده می‌دهند
این مسئول ضمن ابراز تاسف از غفلت مسئولان، احداث جاده را انتظار آحاد مردم دانست و خاطرنشان کرد: در این منطقه اساسا جاده‌ای وجود ندارد ولی برای بهسازی راه‌های فعلی هم راضی هستیم اما متاسفانه فقط مسئولان وعده می‌دهند و این طور عنوان می‌کنند که سکوت کنید.
* از اقدام انقلابی امام جمعه تکاب حمایت می‌کنم
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اظهارات امام جمعه تکاب مبنی بر برگزاری نماز جمعه در کنار جاده، گفت: امام جمعه این شهرستان چهره‌ای انقلابی و دغدغه‌مند است پس از کار نمادین او برای جلب توجه مسئولان استانی و ملی حمایت می‌کنم و به حجت الاسلام برادری برای مطرح کردن این مطالبه مردمی حق می‌دهم چون جاده تکاب از سمت دندی – زنجان هم جاده تکاب به سمت شاهین دژ تعریض نشده و پر از پیچ و خم‌ خطرناک است.
*ذر‌ه‌ای از درآمد تکاب صرف تامین زیرساخت‌های آن نمی‌شود
این نماینده مجلس به وجود معادن طلا در این شهرستان و فعالیت شبانه‌روزی مردم آن اشاره کرد و افزود: هیچ مبلغی از این سرمایه هنگفت برای رفع مشکلات تکاب به ویژه جاده‌ها صرف نمی‌شود؛ در این مسیر گردنه مائین بلاغ با ۲۲ متر ارتفاع وجود دارد که باید آنجا تونل احداث می‌شد به ویژه اینکه ماشین آلات سنگین از آن محور تردد می‌کنند ولی تاکنون اقدامی نشده است.
* فوت پنج عضو یک خانواده طی تصادف مرگبار در جاده‌ تکاب
رئیس فوریت‌های پزشکی استان ضمن تائید اینکه محور تکاب – شاهین‌دژ – میاندوآب جاده‌‌ای نامناسب، کم عرض و دوطرفه است به همین دلیل در آنجا تصادفات فجیعی رخ می‌دهد، به فوت پنج عضو خانواده با سقوط خودرو به دره در سه ماه اخیر اشاره کرد در ادامه پروژه‌های نیمه کاره را مشکل‌ساز دانست و گفت: چهاربانده کردن، تعریض، روکش و نصب علائم ضروری است چون در هر تصادف جاده‌ها نقش دارند.
این مسئول ضمن اشاره به وضعیت جاده تخت سلیمان تکاب، افزود: با وجودی که این اثر تاریخی مقصد گردشگران داخلی و خارجی است جاده آن فوق‌العاده خراب بوده، گردنه مائین بلاغ هم به این ترتیب است و ایام بارندگی سوانح بیشتری رخ می‌دهد پس در میاندوآب، کشاورز، شاهین‌دژ، مائین بلاغ، تکاب و تخت سلیمان پایگاه ثابت اورژانس وجود دارد که در صورت جذب نیرو حد فاصل بین شاهین دژ و تکاب یک پایگاه دیگر دائر می‌شود.
*مجروحیت ۱۱۶ نفر در تصادفات جاده‌ای
رئیس پلیس راه تکاب – شاهین‌دژ گفت: امسال در تصادفات این محور ۱۱۶ نفر مجروح شده‌اند؛ علت وقوع سانحه در بیش از ۴۰ درصد تصادفات واژگونی و خروج از جاده است، اگر راننده در محورهای کوهستانی، قوس و پیچ‌های تند با سرعت مجاز رانندگی نکند تصادفات دلخراشی رخ می‌دهد.
*وجود دو نقطه حادثه‌خیز و ۱۳ نقطه تصادف‌خیز در جاده‌های تکاب
بابک رضانژاد مانند سایر مسئولان از وجود پروژه‌های نیمه‌کاره در این مسیر گلایه کرد و ضمن خطرآفرین دانستن آنها، افزود: به خاطر وجود قوس و پیچ‌های تند در این خطه سه تونل ساخته می‌شود ولی با وجود سپری شدن ۱۷ سال از آغاز ساخت پروژه هنوز تکمیل نشده‌اند؛ ۴۵ نقطه حادثه خیز در استان وجود دارد که دو مورد آن در این حوزه استحفاظی بوده، در این منطقه ۱۳ نقطه تصادف‌خیز و پرتصادف وجود دارد که نیازمند تخصیص بودجه برای ایمن‌سازی است.
وی ضمن اشاره به کوهستانی بودن منطقه و زیاد بودن واژگونی‌ها بر لزوم ایمن‌سازی پرتگاه‌ها، گردنه‌ها، پیچ‌ها و نصب گاردریل تاکید کرد و افزود: برنامه کوتاه مدت و بلندمدت برای ساماندهی راه‌ها باید تدوین شود.
رضانژاد ضمن اینکه انتصاب محمدمهدی شهریاری به عنوان استاندار آذربایجان غربی را تبریک گفت، تخصیص ردیف بودجه برای این موضوع را خواستار شد و اینکه مانند سایر راه‌های اصلی به این منطقه توجه شود.
*رسیدگی به راه‌ها ۳۰ سال قبل باید آغاز می‌شد
کاظم پاشایی با بیان اینکه دو اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین راه و شهرسازی در این زمینه مسئول هستند، گفت: به عنوان مسئول اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان برای پر کردن چاله‌ها، خط‌کشی، نصب تابلو، علائم راهنمایی رانندگی و روکش وظایفی دارم که گمان نمی‌کنم در این زمینه نارضایتی باشد.
*در حوزه راه عقب ماند‌‌ه‌ایم
این مسئول به لکه‌گیری، چاله‌پرکنی و نصب تابلو در مسیرهای با عمر بالای ۳۰ سال اشاره کرد و ضمن پذیرفتن سایر مشکلات، رفع آنها را وظیفه اداره راه و شهرسازی دانست و افزود: بابت روکش آسفالت محور تکاب – شاهین‌دژ با اعتبار ۸ میلیارد تومان و روکش هشت کیلومتر از محور دیگر قراردادی منعقد و پیمانکار آن مشخص شد که اقدامات از ۲۰ فروردین آغاز می‌شود، تا این اندازه از دست‌ ما برمی‌آمد که اقدام کرده‌ایم.
پاشایی ضمن تاکید بر لزوم ایفای نقش نماینده‌های مجلس در این زمینه به دعوت هاشمی از وزیر راه برای بازدید از جاده‌ها اشاره کرد و افزود: خواسته مردم از نماینده صاحب نفوذ محبی‌نیا این است که تلاش کند تا به صورت فوق العاده در این زمینه کار شود.
این مسئول گفت: شناسنامه پل ساروق را بررسی کرده‌ایم، این پروژه ۴۷ سال قبل به بهره‌برداری رسیده و بعد از اینکه ۱۵ سال خاکی مانده و از آنجا رفت و آمد می‌شد در نهایت آسفالت گردید که عمر آسفالت آن به ۲۸ سال می‌رسد، جاده میاندوآب – تکاب و شاهین‌دژ ۴۰ سال قبل ساخته شده یعنی زمانی که این حجم تردد وجود نداشت؛ براساس گزارش‌ ترددشمار مائین بلاغ روزانه ۳ هزار ماشین‌آلات سبک و سنگین از آنجا تردد می‌کنند که به استانداری موضوع را گزارش کرده‌ایم.
پاشایی با بیان اینکه رسیدگی به جاده‌ها باید در ۳۰ سال گذشته آغاز می‌شد ولی پنج سال اخیر به آنها توجه می‌شود، پس این مبحث اعتبار و پیگیری می‌طلبد، افزود: از مسئولان و نماینده‌های مجلس انتظار رسیدگی داریم چون در بخش راه عقب مانده‌ایم حال آن که این موضوع یکی از زیرساخت‌های لازم برای توسعه‌ بوده و عاملی برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار است.
نکته پایانی …
اینکه اغلب مسئولان تکاب بر لزوم ساماندهی جاده‌ها متفق القول هستند خود به تنهایی گویای اسف‌بار بودن وضعیت‌ جاده‌هاست و یک تصویر روشن از نابه‌سامانی‌‌های موجود در راه‌های این شهرستان را ترسیم می‌کند.
کمترین اقدام در این زمینه، تکمیل پروژه‌‌های نیمه‌تمام و پیگیری و نظارت مداوم بر حسن جریان پیشرفت برنامه‌های راهسازی است که مسئولان نیز در فحوای سخنان خود از طولانی بودن روند تکمیل‌شان ابراز نارضایتی کرده‌اند.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


2 + = هفت