مدير پايگاه ملي محوطه تاريخي حسنلو:

توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها، گردشگری آذربایجان غربی را رونق می‌دهد

توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها، گردشگری آذربایجان غربی را رونق می‌دهد

گروه خبر: مدیر پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو گفت: توسعه و ایجاد زیرساخت‌های لازم، گردشگری آذربایجان غربی را رونق داده و موجب شکوفایی این حوزه می‌شود.
به گزارش آراز آذربایجان،حسن شیری افزود: ایجاد زیرساخت‌های گردشگری همانند اماکن اقامتی، تفریحی و سرویس‌های بهداشتی از جمله مولفه‌هایی هستند که موجب اقامت و بازدید گردشگران از بناها و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شده و موجب شکوفایی صنعت گردشگری استان می‌شود.
وی با بیان اینکه معرفی و تبلیغ، از دیگر عوامل تاثیر گذار در رونق گردشگری است، اظهار کرد: معرفی آثار تاریخی در فضای مجازی، رسانه‌ها و همچنین هماهنگی و همکاری دانشگاه‌ها در این زمینه می‌تواند در رونق گردشگری و بازدید گردشگران از آثار تاریخی نقش موثری ایفا کند.
مدیر پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو، ادامه داد: از ابتدای امسال ۲ هزار و ۲۰۰ نفر گردشگر از محوطه تاریخی حسنلو بازدید کردند که از این تعداد ۱۶ نفر گردشگر خارجی و بقیه داخلی بودند که گردشگران خارجی بیشتر از کشورهای اروپایی نظیر روسیه، پرتغال، استرالیا و اسلواکی بودند.
مدیر پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو اضافه کرد: پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو، مهمترین سایت گردشگری در جنوب استان در روستای هدف گردشگری حسنلو قرار دارد و این روستا دارای جاذبه های طبیعی از قبیل سد حسنلو و تالاب حسنلو است که سد حسنلو پتانسیل بزرگی برای برگزاری جشنواره ماهیگیری خانوادگی است.
وی به آمادگی پایگاه ملی محوطه تاریخی، حسنلو جهت استقبال از نوروز ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: به همین منظور نمایشگاه صنایع دستی با حضور برخی از هنرمندان شهرستان نقده تا ۱۳ فروردین و همچنین »نوروزگاه« با اجرای برنامه‌های آیینی نظیر تکم گردانی و موسیقی محلی با هدف معرفی فرهنگ و آداب و رسوم منطقه در ایام نوروز همانند سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.
محوطه تاریخی حسنلو، با حدود هشت هزار سال قدمت یکی از مهمترین سایت‌های باستان شناسی کشور است که هزاران اشیای فرهنگی و ‌تاریخی نفیس از قبیل ظروف سفالی، اشیای مفرغی و برنزی، زیورآلات، ادوات جنگی و اشیای تزیینی در اثر کاوش‌های انجام شده ازآن به دست آمده است.
موزه پایگاه ملی حسنلو در سال ۱۳۹۲ درجوار تپه تاریخی حسنلو احداث شده است. معروفترین اثر باستانی به دست آمده از این محوطه تاریخی “جام زرین حسنلو” ‌است که سه هزار سال قدمت دارد و ‌این کشف در تاریخ باستان شناسی ایران و جهان یکی از مهمترین اکتشافات علمی واز نادرترین آثار تاریخی، دینی و ‌هنری دنیای باستانی به شمار می‌رود.
محوطه تاریخی حسنلو در۸۰ کیلومتری ارومیه و ۹ کیلومتری شهرستان نقده قرار دارد. این اثر در سال ۱۳۴۴ به شماره ۴۸۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده و جهت انجام فعالیت های علمی، فنی و پژوهشی به پایگاه ملی تبدیل شده است.
بر اساس داده‌های باستان شناسی، این تپه در ۱۰ دوره مورد سکونت قرار گرفته است که دوره دهم که قدیمی ترین دوره سکونت حسنلو به حساب می‌آید مربوط به هزاره ششم تا هزاره سوم قبل از میلاد بوده است.
تپه حسنلو در میان جلگه ای سرسبز و خرم که به نام ‘سلدوز’ معروف است و در کنار قریه ای به همین نام قرار دارد.
به طور تقریبی ۱۴ تپه باستانی در اطراف تپه حسنلو شناسایی شده اند که نشان از آبادانی، آب و هوای مناسب و رشد فرهنگی انسانهای روزگار کهن در این ناحیه دارند.
ساکنان اولیه تپه حسنلو احتمالا قومی بوده‌اند به نام مانائی که تمدنی بس وسیع و درخشان از خود به یادگار گذارده‌اند و محل سکونت آنها سرزمین‌های جنوبی دریاچه ارومیه بوده و نامشان به صورت “مان” در کتاب تورات هم آمده است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۷:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


نُه + = 14