تعریف دوگانه مردم و مسئولان از کمبود کالاهای اساسی در آذربایجان غربی

تعریف دوگانه مردم و مسئولان از کمبود کالاهای اساسی در آذربایجان غربی

گروه اقتصادی: طی روزهای اخیر با وجود پایین آمدن نسبی قیمت دلار قیمت کالاهای مورد نیاز مردم همچنان بالا بوده و حتی برخی از اقشار ضعیف جامعه توان خرید کالای دست دوم را نیز ندارند، این در حالی است که مسئولین دولتی همچنان تکرار می کنند هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد.
طی روزهای اخیر با وجود پایین آمدن نسبی قیمت دلار قیمت کالاهای مورد نیاز مردم همچنان بالا بوده و حتی برخی از اقشار ضعیف جامعه توان خرید کالای دست دوم را نیز ندارند، این در حالی است که مسئولین دولتی همچنان تکرار می کنند هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد.
مردم اقشار مختلف از توانمند و ضعیف نگران قحطی و کمبود کالاهای مورد نیاز خود بوده و هر روز در پی کوچکترین کاهش قیمتی سرازیر به فروشگاه های مواد غذایی شده و در اغلب موارتد بیشتر از نیاز روزانه خرید می کنند که همین موضوع یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت هاست.
برنج، روغن، مواد بهداشتی، پوشک بچه، شیر و انواع لبنیات، شوینده ها، لوازم التحریر، دارو و حتی تنقلات در برخی از فروشگاه های مواد غذایی با کمبود مواجه شده و در تعدادی از فروشگاه های زنجیره ای شاهد قفسه خالی این اقلام بودیم.
در مواردی می توان این نگرانی ها را توجیه کرد اما در مواردی همچون شیرخشک، دارو و اقلام مورد نیاز بیماران در اتاق عمل نمی توان نادیده گرفتن حق دیگران را چشم پوشی کرد، بیمارانی که حیات آن ها بستگی به داروهای انبار شده عده ای از هموطنان در خانه های خود دارد.
همین بر هم زدن عرضه و تقاضا بازار خوبی برای دلالان و سودجویانی فراهم کرد که از این آب گل آلود ماهی بگیرند و پول هنگفتی از احتکار کالاهای مورد نیاز مردم به جیب بزنند که با عده زیادی از این افراد برخورد شد و انبارهای بسیاری نیز در همین زمینه پلمب شدند.
احتکار روغن نباتی و پوشک در آذربایجان_غربی
سردار اصلانی فرمانده انتظامی آذربایجان غربی، با اشاره به برخورد با مجرمین اقتصادی در آذربایجان غربی اظهار داشت: احتکار کالاها در آذربایجان غربی در حوزه لوازم خانگی و اقلام مورد نیاز مردم بود که ۱۷۷ پرونده در حوزه جرایم اقتصادی وجود داشت و ارزش ریالی آن ها ۴ هزار میلیارد ریال بود و شاهد احتکار روغن نباتی و پوشاک در انبار بودیم که آن ها نیز کشف و تعیین تکلیف شدند.
نیاز روزانه دلیل اصلی خرید مازاد
عده زیادی از شهروندان نیز از نابسامانی در بازار گلایه دارند و وقتی سخن از وضعیت بازار می شود، همه از گرانی ها نالان هستند.
بسیاری از مردان، تامین نیاز روزانه و آبروداری در مقابل اعضای خانواده و فرزندان را دلیل اصلی خرید مازاد عنوان می کنند و نگرانی از عدم ثبات در قیمت کالاهای اساسی خود را از دیگر دلایل خرید مازاد بیان می کنند.
این در حالی است که مسئولین اعلام می کنند مشکلی در تامین کالاهای اساسی مردم ندارند.
کمبودی در اقلام اساسی نداریم
جعفرصادق اسکندری ، با بیان اینکه هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد، گفت: هیچ کمبودی در تامین ۲۲ قلم کالای اساسی مردم وجود ندارد چراکه کالاهای موجود در انبار های استانی و کشوری قادر به تامین مایحتاج مورد نیاز مردم هستند.
وی، درخصوص کمبود روغن نباتی در بازار در چند روز اخیر، ابراز کرد: دلیل کمبود این ماده غذایی در بازار به دلیل ایجاد مشکلاتی در بحث حمل و نقل بوده و از امروز طبق برنامه ۷۰۰ تن روغن نباتی مورد نیاز بازار بارگیری شده و از فردا در تمامی فروشگاه ها توزیع می شود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، با اشاره به اینکه مردم تقاضایی مازاد بر نیاز خود از بازار دارند، گفت: خرید بیش از حد مردم برایمان تعجب آور بوده و بی دلیل است چراکه این عمل مردم باعث خروج بازار از حات عادی و مقدم شدن تقاضا بر عرضه شده و باعث ایجاد آشفتگی می شود.
وی، تصریح کرد: گمرکات و مبادی گمرک با همکاری لازم در راستای ترخیص کالا کوشیده و تقریبا هیچ کالایی در گمرکات انبار نشده، اما متاسفانه واحد های تولیدی پس از خروج کالا از مبادی گمرکی نسبت به احتکار مواد اقدام می کنند.
کاهش قدرت خرید مردم
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از راه دانا ، با وجود خرید بیش از نیاز عده ای از مردم و خالی کردن قفسه های فروشگاه ها، عده ای نیز با کاهش قدرت خرید مواجه شده و حتی کمتر از میزان معمول خرید می کنند چرا که افزایش سرسام آور قیمت ها هیچ تاثیری در افزایش حقوق کارگری نداشته و یارانه حمایتی دولت نیز همچنان همان ۴۵ هزار و ۵۰ تومان است!
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


× 3 = نُه