تعامل بی رمق صنعت و دانشگاه در آذربایجان غربی

تعامل بی رمق صنعت و دانشگاه  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : رشد قارچ گونه موسسات غیر انتفاعی، بسته بودن درب‌های مراکز صنعتی به روی دانشگاهیان، خاک خوردن طرح‌های پژوهشی و دانشگاهی، پایین بودن سرانه دانشجویی از جمله مسائلی است که تعامل بین صنعت و دانشگاه در استان آذربایجان غربی را دست‌خوش چالش کرده است.
در حال حاضر تعداد زیادی جوان دانشجو در مراکز آموزش عالی دولتی، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی در استان آذربایجان غربی مشغول تحصیل هستند و ضمن اینکه باید برای فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها اشتغال مناسبی فراهم شود بلکه نیاز ارتباط با صنعت و فراهم کردن زمینه های اشتغال یکی از ضرورت‌های مراکز علمی دانشگاه‌های استان محسوب می‌شود.
دانشگاه به عنوان محور توسعه و منبع عظیم سرمایه انسانی و اجتماعی به شمار می‌رود اهمیت فوق‌العاده ای دارد و بر اساس سند چشم_انداز، همه نهادها موظف هستند در توسعه استان با دانشگاه‌ها همکاری کنند تا بتواند وظیفه خود را در توسعه کشور ایفا کند.
همچنین کاربردی شدن علوم مختلف دانشگاهی و بهره‌مندی اقشار مختلف مردم از آن در گرو ارتباط مناسب و موثر بین مراکز تولید علم دانشگاه، حوزه، مؤسسات پژوهشی و حتی محققین و دانشمندان و مراکز مصرف‌کننده علم که بخش‌های مختلف جامعه هستند، می‌باشد. اگر علم با روند جهاد علمی تولید و ارایه شود و با جهد و تلاش و در مقابله با دشمن و در مبارزه با او تولید ‌شود و همچنین اگر نافع و سودمند برای مردم باشد علمی که نفعی به حال و آینده جامعه داشته باشد سبب اقتدار می‌گردد. دانشگاه‌های استان برای اینکه بتوانند پاسخگوی نیازهای صنعت باشند، باید نگاه خود را معطوف به نیازها و شرایط اقتصادی استان کنند در حالی که این‌چنین نیست.
اگر ارتباط صنعت و دانشگاه محقق نشود علم تولیدشده در دانشگاه به کار صنعت و جامعه نمی‌آید و در این صورت، دانشگاه علمی را تولید می‌کند که مورد استفاده دیگر جوامع است یا اینکه اساساً بی‌استفاده خواهد بود. نیم نگاهی به وضعیت تولید علم در دانشگاه‌های استان و همچنین صنایع فعال در آذربایجان غربی نشان می‌دهد که ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از حلقه‌های تولید و مصرف علم در استان است. ارتباطی که حاصل نیاز بخش صنعت و توانایی تولید علم در دانشگاه‌ها است.
دانشگاه‌های استان باید برای صنعت نیرو تربیت کنند، برای رفع مشکلات صنعت مشاوره بدهند و راهبردهای جدید تولیدی را در اختیار صنایع فعال بگذارند. دانشگاه برای اینکه بتواند پاسخگوی نیازهای صنعت باشد، باید نگاه خود را معطوف به نیازهای استان کند در حالی که این‌چنین نیست.این در حالی است که بیشتر طرح‌های پژوهشی که در دانشگاه‌ها تهیه می‌شود متناسب با نیاز استان نیز و بیشتر برای ارتقای محقق است نه توسعه استان و غالب طرح‌های پژوهشی استان دردی را از کشور و استان حل نمی‌کند زیرا کاربردی نمی‌شوند.
بنابراین ضروری است تا تحقیقات دانشگاه‌ها به سمت کاربردی شدن سوق داده شود تا پایان نامه‌ها در کتابخانه‌ها خاک نخورند و هزاران معضل در استان وجود دارد که هر یک را در قالب طرح پژوهشی می‌توان مورد ارزیابی قرار داد. طرح‌های علمی نیز باید بر اساس پروژه های عمرانی تعریف شود تا قابلیت اجرایی داشته باشد.اصول مدیریت کنونی دنیا می‌گوید دانشگاه‌ها باید همه همت و رویکرد خود را به جامعه و مسائل و نیازهای آن کند و برای جامعه تولید علم کند. در غیر این صورت علم تولیدشده در دانشگاه به کار صنعت و جامعه نمی‌آید، بلکه دانشگاه علمی را تولید کرده که مورد استفاده‌ی دیگر جوامع است یا این که اساساً بی‌استفاده خواهد بود.
این در حالی است که متأسفانه پایان نامه های پژوهشی زیادی در دانشگاه‌ها تهیه می‌شود ولی بلا استفاده می‌ماند و کسی از آن استفاده نمی‌کند. نیاز است تا دستگاه‌های اجرایی پروژه‌ها را به دانشگاه‌ها واگذار کنند.
از سوی دیگر موسسات غیر دولتی آموزش عالی در استان نیز بدون توجیه رشد قارچ گونه پیدا کرده است و بیش از ۱۰ موسسه آموزش عالی غیردولتی در استان فعالیت دارند که بیش از نیاز استان است، در حالی که مجموع نیاز استان آمار پایین‌تری از موسسه های کنونی است.
کاهش دانشجو و افزایش موسسات غیردولتی سبب شده تا دانشجویان توان اقتصادی برای تامین یک تا دو میلیون تومان هزینه تحصیل برای یک یا دو ترم در مراکز غیردولتی را نداشته باشند و در نتیجه شمار دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و موسسات غیردولتی به شدت روبه کاهش است.
ضروری است تا مسئولان ارشد استان مجوز جدید برای موسسات غیرانتفاعی در استان داده نشود زیرا استان دیگر ظرفیت برای راه اندازی موسسات جدید را ندارد.
از سوی دیگر اولین دغدغه جوانان و خانواده‌ها، اشتغال فارغ‌التحصیلان استان است و باید رشته‌ها متناسب با نیازهای استان طراحی شود تا دغدغه اشتغال رفع شود. از این رو باید در مراکز علمی و کاربردی استان، رشته های متناسب با نیاز استان طراحی شود و تدوین رشته‌هایی مورد نیاز از دیگر برنامه‌هایی است که باید انجام شود.?

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۷ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۶:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


هفت × = 42