انتخابات اتاق بازرگانی ارومیه فرصتی برای تحول و پیشرفت بخش خصوصی

انتخابات اتاق بازرگانی ارومیه  فرصتی برای تحول و پیشرفت بخش خصوصی

کمال الدین نیک رفتار خیابانی
گروه تحلیل: انتخابات دهمین دوره هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، ۲۰ اسفند امسال برگزار می شود.
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، مهم ترین تشکل بخش خصوصی هست که وظیفه رایزنی با دولت برای حل مشکلات فعالان حوزه های مختلف اقتصادیو بهبود این بخش را دارد.
به گزارش آرازآذربایجان، به موجب ماده ۲ قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران، اتاق بازرگانی، موسسه ای غیر انتفاعی است که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی می باشد.
این تشکل، جهت ایجاد هماهنگی و همکاری میان بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن در مراکز تجاری مهم مملکتی، بر حسب تقاضای تجار محل و پیشنهاد وزارت اقتصاد ملی و با تصویب دولت برای هماهنگی فعالیت‌های خود و چانه‌زنی با نهادهای حکومتی برای تأمین منافع‌شان بوجود می آید.
بر اساس اعلام جهانبخش سنجابی دبیر انجمن نظارت بر انتخابات، پنجشنبه ۱۱ اسفند با نهایی شدن رای شورای عالی، لیست کاندیداهای هیات نمایندگان اتاق به صورت عمومی منتشر می‌شود.
کاندیداهای تایید صلاحیت شده از ۱۲ تا ۱۹ اسفند برای تبلیغات مهلت داشته و در نهایت شنبه ۲۰ اسفند انتخابات به صورت سراسری برگزار خواهد شد. بر اساس اساسنامه در اتاق_های بازرگانی شهرستان ها ۱۵ نفر با ترکیب ۵ نفر از بخش بازرگانی، ۵ نفر از بخش صنعت، ۲ نفر از بخش معدن و ۳ نفر هم کشاورزی انتخاب می شوند.
اتاق بازرگانی ارومیه نیز همزمان با سایر اتاق ها در ۲۰ اسفند ماه شاهد انتخابات هیات نمایندگان برای دوره جدید خواهد بود.
مهمترین فعالیت های اتاق بازرگانی
مهم ترین زمینه های فعالیت اتاق را بر اساس ماده ۵ آئین نامه، می توان در موارد زیر خلاصه نمود:
۱٫ ارائه تصمیمات در کمیسیون های تخصصی به قوای سه گانه در جهت حمایت بخش خصوصی به دنبال راه حل جویی مشکلات فرا راه توسعه اقتصاد کشور و اثرگذاری در مصوبات قانونی مطرح در دولت و مجلس.
۲٫ ارائه تسهیلات و کمک های فنی و اقتصادی با همکاری سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی.
۳٫ تشکیل کمیسیون های تخصصی و برقراری ارتباط با انجمن ها و تشکل های اقتصادی و معرفی اعضا، جهت عضویت در نهادهای مذکور.
۴٫ برقراری ارتباط با سفرا و رایزنان بازرگانی خارجی در تهران و ارتباط و همکاری با اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن سایر کشورها.
۵٫ صدور و تمدید کارت بازرگانی و عضویت اتاق- صدور گواهی مبداء- تایید اسناد تجاری- امور ویزای تجاری
۶٫ برگزاری دوره های آموزشی درخصوص بازرگانی خارجی و امور مالیاتی
۷٫ ارائه خدمات مشاوره در زمینه های سرمایه گذاری خارجی- حقوقی- امور مالیاتی- تامین اجتماعی- بازرگانی خارجی و قوانین و مقررات جاری کشور و بازاریابی کالاهای صادراتی
۸٫ ارائه تسهیلات جهت شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی
۹٫ حل و فصل اختلافاتی با مراجع دولتی- داوری و حل اختلافات بین تجار
۱۰٫ صدور معرفی نامه جهت اخذ جوایز صادراتی
۱۱٫ ایجاد مرکز هم اندیشی برای توسعه بخش خصوصی جهت ایفای نقش اصلی بخش خصوصی در احیا و بالندگی اقتصاد کشور
۱۲٫ ارسال روزنامه و انواع بولتن های خبری برای اعضای هیات نمایندگان و اعضای اتاق و برگزاری نشست های مطبوعاتی
نگاهی به عملکرد هیات نمایندگان و ریاست اتاق بازرگانی ارومیه
اتاق بازرگانی ارومیه در سال ۱۳۴۴ تاسیس شده و لذا قدمت آن نزدیک به ۶۰ سال می باشد. با توجه به اینکه اطلاعات مورد نیاز و عملکرد اتاق بازرگانی در سال جاری منتشر نشده است، لذا نگاهی به عملکرد اتاق ارومیه در سال جاری با استفاده از اطلاعات موجود در سایت آن خواهیم داشت.
یکی از شاخصه های مهم عملکرد اتاق های بازرگانی، همانا برگزاری دوره های آموزشی برای اعضای اتاق می باشد که شاهد عملکرد خیلی ضعیفی در طول سال جاری می باشیم بطوریکه از ۲۴ برنامه و دوره آموزشی پیش بینی شده برای سال جاری تنها سه برنامه آموزشی یعنی ۱۳ درصد از آن محقق شده است.
از دیگر شاخص های فعالیت اتاق های بازرگانی، تاسیس و فعال کردن کمیسیون های تخصصی در اتاق هست که در اتاق ارومیه ۶ کمیسیون تخصصی با عناوین کشاورزی و صنایع غذایی- صنعت- بازرگانی- سرمایه گذاری- بازار پول و سرمایه – معادن و صنایع معدنی تشکیل یافته است.
از میان کمیسیون های تشکیل یافته بجز چند مورد فعالیت کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی، فعالیت و خبری از عملکرد سایر کمیسیون ها در طی سال جاری در سایت اتاق ذکر نشده است.
یکی دیگر از مهم ترین شاخص های فعالیت اتاق های بازرگانی، ارتباط با اتاق های سایر کشورها و فعالان اقتصادی کشورهای خارجی می باشد. در این مورد نیز به اذعان سایت اتاق بازرگانی ارومیه، سه مورد از دیدارهای خارجی ثبت شده است.
اولی مربوط به دیدار با رئیس اتاق وان در ۵ خرداد، دومی دیدار با فعالان اقتصادی یکی از استان های اقلیم کردستان در اول شهریور و سومی نیز مربوط به سفر هیات اقتصادی استان به هندوستان در ۱۳ شهریور ماه.
استان آذربایجان غربی با توجه به اینکه استانی مرزی می باشد، انتظار می رفت اتاق بازرگانی ارومیه از این پتانسیل بالقوه برای ارتباط بیشتر و کمک به بازرگانان و فعالان اقتصادی ارومیه و آذربایجان غربی استفاده نموده و با کشورهای همسایه ارتباط تجاری بیشتری می گرفت.
همچنین در بین اخبار فعالیت ها خبری از ارتباط اتاق بازرگانی با منطقه آزاد ماکو دیده نمی شود که اینرا هم می توان به ضعف مسئولان اتاق در رایزنی ها و ارتباطات شان متوجه کرد.
برگزاری جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نیز از جمله مواردی هست که از برنامه های روتین در دولت سابق شروع شده و نقش مهمی در رفع مشکلات فیمابین دو بخش دارد. بنابه مستندات موجود در سایت اتاق در سال جاری ۷ جلسه شورای گفتگو برگزار شده است که نتایج این جلسات را با مرور زمان و در آینده مشاهده کرد.
در اخبار فعالیت اتاق بازرگانی ارومیه مواردی از برنامه های برگزاری نمایشگاه های تجاری داخلی و خارجی- تجلیل از فعالان اقتصادی استان- انتشار نشریه بصورت مرتب و برگزاری نشست های مطبوعاتی دیده نمی شود که هر کدام بنوبه خود مهم بوده و در شرح وظایف اتاق های بازرگانی مورد تاکید قرار گرفته است.
با توجه به جمیع موارد بنظر می آید اتاق بازرگانی ارومیه دچار نوعی رخوت و روزمرگی شده و نیاز به تحولات اساسی دارد.
انتظاراتی که از آقای انتظار می رفت
بنابه گفته خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت در آیین‌نامه اجرایی جدید که به تایید شورای عالی نظارت رسیده است، روسای اتاق‌ها می‌توانند برای دو دوره متوالی ریاست اتاق را بر عهده داشته باشند.
بنابراین تغییر قانون انتخابات می تواند به ایجاد تحول در ریاست اتاق بازرگانی ارومیه کمک شایانی نماید.
چرا که آقای انتظار با ۴ دوره ریاست بر اتاق ارومیه، بر اساس قانون جدید دیگر نمی تواند کاندیدای ریاست بر اتاق بازرگانی ارومیه باشد. انتظار می رفت اتاق بازرگانی با تشکیل اتاق فکری با حضور جوانان خوش فکر، بانوان، فعالان اقتصادی و کارآفرینان خارج از اتاق، برنامه ها و طرح های جدیدی را به اجرا درآورده و منشا تحولات جدیدی می شد.
همچنین انتظار می رفت هیات نمایندگان فعلی اتاق بازرگانی از ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه آذربایجان غربی در حوزه معادن و فرآوری آنها، صنایع دستی، گردشگری، اقتصاد ورزش بخصوص رشته والیبال، منطقه آزاد تجاری ماکو، گمرکات استان، فعالان رسانه ای و حمل و نقل، بهره مناسبی در راستای تقویت اتاق می بردند.
همچنین معتقدم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه و بخصوص ریاست اتاق می_توانست با حمایت مادی از رشته والیبال در این شهر، ضمن حضور موثر در فضای فرهنگی و اجتماعی شهر و استان، وجهه مناسبی در بین شهروندان کسب نموده و زمینه موفقیت این تیم و خوشنودی جوانان علاقمند را ایفا نماید، هر چند نامه ریاست اتاق ارومیه به وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر اینکه کمک های نقدی تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی به زلزله زدگان شهرستان خوی بعنوان هزینه قابل قبول مالیاتی بعنوان بخشی از معافیت های مالیاتی منظور گردد، مایه تعجب و شرمساری شهروندان و دیگرانی شده که بدون چشمداشت و انتظاری، به زلزله زدگان منطقه خوی کمک های مادی و معنوی نموده و این راه را همچنان ادامه می دهند! در خاتمه امیدوارم اعضای محترم اتاق بازرگانی که حق رای در انتخابات اخیر را دارند، بر نقش تعیین کننده این نهاد اقتصادی به عنوان مهم ترین نهاد خصوصی موثر کشور، نه تنها در توسعه حوزه های اقتصادی- صنعتی و کشاورزی آذربایجان غربی، بلکه در سایر حوزه های جامعه را ادراک کرده و تنها به منافع خویش نیندیشند.
ما هم همراه با فعالان اقتصادی استان و بخصوص اعضای محترم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه منتظر انتخابات ۲۰ اسفند خواهیم بود تا ببینیم نتیجه این انتخابات چه سرنوشتی برای آینده اتاق ارومیه و در نهایت توسعه استان آذربایجان غربی رقم خواهد زد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۸:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


× هفت = 35