استاندار آذربايجان غربي:

اقدامات سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه ماه¬های آتی به اتمام می رسد

اقدامات سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه   ماه¬های آتی به اتمام می رسد

گروه خبر:استاندار آذربایجان غربی گفت: اقدامات سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه تا ماه‌های آینده به اتمام می‌رسد.
به گزارش آراز آذربایجان، محمدصادق معتمدیان در نشست با حلقه نخبگانی ستاد مردمی سازی دولت در آذربایجان‌غربی‌با بیان اینکه اقدامات سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه تا ماه‌های آینده به اتمام می‌رسد، اظهار کرد: ما باید برای بهبود وضعیت دریاچه، به سمت اقدامات نرم افزاری نظیر تغییر الگوی کشت برویم چراکه میزان مصرف آب در بخش کشاورزی، بسیار بالا بوده و راندمان پایینی نیز دارد.
وی با اشاره به اینکه تغییر الگوی کشت و تولید محصولات کشاورزی کم‌آب‌بر نیاز اساسی همه مناطق کشور به ویژه این استان برای جلوگیری از مشکلات کم آبی است، گفت: اقدامات بسیار خوبی در این خصوص شروع شده که کشت پسته و گردو در برخی مناطق از جمله آنهاست.
معتمدیان ادامه داد: تغییر الگوی کشت به شرطی که برای مردم انتفاع ایجاد شود، بسیار خوب و ارزنده است که در این خصوص، اقدامات خوبی با پشتیبانی دولت صورت گرفته و ادامه دار خواهد بود.
بزرگترین باغ گردو منطقه غرب آسیا در استان ایجاد شده است
وی اضافه کرد: در شمال استان، ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار باغ گردو با سرمایه گذاری عظیم راه اندازی شده که بزرگترین باغ از نوع خود در منطقه غرب آسیا و دومین باغ بعد از کالیفرنیا در آمریکاست.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که ارزش افزوده برخی محصولات تولیدی بخش کشاورزی بسیار بیشتر از سیب و برخی اقلام دیگر کشت شده در آذربایجان غربی است به طور مثال، گردوی تولیدی در این باغ ۱۲ برابر بیشتر از سیب ارزش افزوده دارد.
معتمدیان تاکید کرد: برخی از اقدامات صورت گرفته در حوزه کشاورزی آذربایجان غربی موجب شده تا مصرف آب به میزان بسیار قابل توجهی افزایش یابد که از جمله آنها می‌توان به کشت یونجه، سیب و چغندرقند اشاره کرد.
استاندار آذربایجان غربی گفت: این سه محصول به طور تقریبی بیش از ۵۰ درصد کل مصرف آب حوضه دریاچه ارومیه را به خود اختصاص داده‌اند که تغییر این موارد، راندمان آب را در حوزه کشاورزی به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.
وی در ادامه یکی از راهکارهای توسعه آذربایجان غربی را استفاده از توان اساتید دانشگاهی و نخبگان ذکر کرد و افزود: باید اتاق‌های فکر تخصصی با حضور اساتید دانشگاه، مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط و معاونت‌های تخصصی استانداری تشکیل شود تا بتوانیم زمینه را برای رفع موانع و حل مشکلات فراهم کنیم.
اتاق‌های فکر تخصصی در استانداری آذربایجان غربی تشکیل شود
استاندار آذربایجان غربی وجود افراد دغدغه مند در حوزه دانشگاه را نعمتی برای استان برشمرد و اضافه کرد: هرکس به فکر توسعه شهر و استان است، باید از ظرفیت او در بخش‌های مختلف استفاده کرد.
معتمدیان یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته برای توسعه آذربایجان غربی را سفرهای شهرستانی عنوان کرد و ادامه داد: در این سفرها، یک هزار و ۷۷۶ مساله مختص شهرستان‌های مختلف با دریافت مطالبات مردمی و بازدیدهای میدانی، احصا و برای رفع آن در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، طرح ریزی شده که این برنامه‌ها در حال اجرا هستند.وی از جمله مهمترین اقدامات دولت سیزدهم را اقدام عملی در حوزه تمرکززدایی دانست و اظهار کرد: این تمرکززدایی با تفویض بسیاری اختیارات ازجمله دبیری ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه به استاندار آذربایجان غربی و در بخش‌های دیگر شکل گرفته و عملیاتی شده است.
وی برخی مزیت‌های آذربایجان غربی را در کشور، مطلق عنوان کرد و گفت: دارابودن ۹۶۷ کیلومتر مرز با سه کشور از جمله این مزیت هاست که برای شکوفایی ظرفیت‌های این بخش، از ابتدای دولت سیزدهم در استان اقداماتی صورت گرفته و مراودات بسیار خوبی با ترکیه، اقلیم کردستان عراق و حتی کشورهایی نظیر سوریه برقرار شده است.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به سفر اخیر به برخی استان‌های سوریه از جمله لاذقیه و دمشق و همچنین استان‌های شرقی و جنوب شرقی ترکیه افزود: در این سفرها، طرح ریزی های خوبی برای استفاده از ظرفیت حمل و نقلی استان و مرزهای طولانی ۹۶۷ کیلومتری تمهید شد که می‌تواند زمینه ارتقای همکاری‌های استان و کشور با ترکیه و سوریه را موجب شود.
میزان صادرات از تمرچین به اقلیم کردستان عراق به یک میلیارد دلار رسید
معتمدیان با بیان اینکه آذربایجان غربی در رسیدن به هدف گذاری ۳۰ میلیارد دلاری تبادلات تجاری با ترکیه، بیشترین نقش را می‌تواند ایفا کند، اضافه کرد: ما تنها استان مرزی جمهوری اسلامی ایران با ترکیه هستیم و در توافق با استان‌های مرزی ترکیه، نقشه راه خوبی برای توسعه روابط مبتنی بر سند ارتقای ارتباطات تجاری به۳۰میلیارد دلار ترسیم شد.
وی همچنین با اشاره به اینکه میزان صادرات آذربایجان غربی از مرز تمرچین به اقلیم کردستان عراق در سال گذشته به یک میلیارد دلار رسید، اظهار کرد: این میزان، بیشتر از صادرات ایران به ۲۷ کشور اروپایی بود که نشان دهنده ظرفیت بالای تبادلات تجاری با اقلیم کردستان عراق دارد که باید به فکر گسترش روزافزون آن نیز باشیم.
در این جلسه اساتید دانشگاهی حاضر نیز به بیان دغدغه‌های خود در خصوص توسعه آذربایجان غربی پرداختند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


+ 5 = دوازده