اجرای طرح های آبخیزداری در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه

اجرای طرح های آبخیزداری در راستای کمک  به احیای دریاچه ارومیه

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه ، اجرای طرح های منابع طبیعی در سطح ۷۴۴ هزار هکتار از اراضی زیرحوضه دریاچه ارومیه پیش بینی شده که در صورت تامین اعتبار، اجرای آنها در سریعترین زمان ممکن به انجام می رسد.
با نگاهی به فرسایش خاک که سالیانه در کشور بیش از ۵/۱میلیارد تن است و با توجه به نمودار تعداد دفعات سیل در کشور می توان دریافت که علیرغم انجام عملیات آبخیزداری در سطح حوزه های آبخیز کشور در طی سنوات گذشته، متأسفانه شاهد روند افزایش تعداد دفعات سیل می باشیم که یکی از عوامل آن رشد ناهمگون و نامنظم شهرهای کشور و کمبود اعتبارات در بخش حوزه های مشرف به شهر است.
با توجه به اعتبارات اندک در این بخش، امکان مهار کلیه حوزه های آبخیز شهری بطور کامل وجود نداشته و مدیریتهای آبخیز استانها بصورت موردی اقدام به انجام عملیات بیولوژیک و سازه ای نموده اند که این اقدامات علاوه بر مؤثر بودن بصورت بخشی قادر به کنترل سیل نیز در مناطق مورد نظر بوده است.
سرزمین‌های خشک، اکوسیستم‌های ناپایداری دارند که در صورت لطمه دیدن، احیای آنها دشوار است و بهره‌برداری از این زمین‌ها، در دوره‌های خشکسالی همانند دوره‌های رطوبی، ممکنست نتایج مصیبت باری برای گیاهان ، خاک و ساکنان به همراه آورد.برنامه‌های حفاظت خاک و آبخیزداری، هم سو با توسعه پایدار و با اعمال مدیریت مسئولانه بر منابع، افزون بر نیازهای امروز، به منابع فردا نیز توجه دارد.
این در حالی است که استان آذربایجان غربی نیز به دلیل خشکسالی های اخیر و کاهش محسوس نزولات آسمانی به اجرای طرح های آبخیزداری نیاز مبرم دارد. فرایند پدیده خشک شدن دریاچه ارومیه و پیامدهای ناگوار این رویداد در زمین های کشاورزی منطقه یک زنگ خطر بزرگ است که نه تنها ایران بلکه کشورهای همسایه را نیز تهدید می کند.
دریاچه ارومیه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد پهنه آبی خود را از دست داده و با تبدیل شدن به نمکزار در وضعیت بسیار بدی قرار دارد که دولت تدبیر و امید با برنامه ریزی های خود، سعی دارد این دریاچه را از این حالت بحرانی خارج کند.
با توجه به خشکسالی‌های اخیر، وضعیت دریاچه ارومیه در زمان حاضر بحرانی و حساس است که باید در برنامه‌های پیش‌بینی شده بازنگری صورت گیرد، و طرح‌های کوتاه مدت به سرعت اجرا شود تا این زیست بوم با ارزش بین‌المللی از وضعیت بحرانی خارج شود.
عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه از هشتم تیر ماه سال جاری با ابلاغ حسن روحانی رییس جمهوری ایران به صورت رسمی آغاز شده است و عیسی کلانتری وزیر کشاورزی دولت اصلاحات نیز به عنوان رییس کمیته احیا و نجات دریاچه ارومیه معرفی شده و در ماههای اخیر نیز به کرات در رسانه ها حضور یافته است.
به گفته مسئولان امر، اولویت دادن به اجرا و بهره برداری از طرح های آبخیزداری در راس برنامه هاست و عملیات اجرایی چهار طرح آبخیزداری در شهرستان خوی پایان یافته و مورد بهره برداری قرار گرفته است.این طرح ها با صرف دو میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال احداث و آماده بهره برداری شده است.
در این طرح ها عملیات بیولوژیکی از جمله حفاظت ، قرق بذر پاشی ، کپه کاری ، نهال کاری و علوفه کاری در مساحت ۹۰۰ هکتاری انجام گرفته است.اجرای عملیات احداث سازه های ملاتی ، گابیونی و خشکه چینی در این طرحها به انجام رسیده که حجم عملیات آبگیری آنها بیش از دو هزار و ۵۸۰ متر مکعب است. روند اجرای طرح های آبخیزداری در استان با تمام توان در دست انجام است که برخی از آنها به مناسبت های مختلف در سال جاری به بهره برداری رسیده است.
این در حالی است که اخیرا اعلام شده که در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه ، اجرای طرح های منابع طبیعی در سطح ۷۴۴ هزار هکتار از اراضی زیرحوضه دریاچه ارومیه پیش بینی شده که در صورت تامین اعتبار، اجرای آنها در سریعترین زمان ممکن به انجام می رسد.
اجرای طرح مرتعداری در سطح ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مدیریت این سازمان نیز در نظر گرفته شده است.
علاوه بر آن در قالب احیای این دریاچه، طرح های آبخیزداری در ۲۴۰ هزار هکتار از حوضه آبخیز دریاچه ارومیه نیز جهت اجرا و مطالعه پیش بینی شده است.
طبق گفته مسئولان امر، برنامه ریزی برای جنگل کاری در مناطق حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز جزو اولویت های سازمان منابع طبیعی استان آذربایجان غربی است و برای این امر نیز چهار هزار و ۹۴۰ هکتار عرصه پیش بینی شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت اجرای این طرحها خاطر نشان کرده است که با توجه به این ارقام، عرصه هایی که این اداره کل در راستای احیای دریاچه ارومیه مدیریت می کند در مجموع نزدیک به ۷۴۴ هزار هکتار می رسد .طبق آخیر آمار و ارقام اعلامی از سوی مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ، برای این کار، اعتباری در حدود ۵۰ میلیارد ریال پیش بینی شده که امید می رود در آینده نزدیک تامین و برای اجرا، ابلاغ شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


پنج − 3 =