جاذبه های توریستی و تجاری طبیعت سرسبز پیرانشهر

جاذبه های توریستی و تجاری طبیعت سرسبز پیرانشهر

گروه گزارش:شهرستان پیرانشهر با دارا بودن طبیعت سرسبز و جاذبه های توریستی و تجاری مثل نگینی بر انگشتر استان می درخشد.
پیرانشهر (به‌ کردی آن را خانه‌ نیز می‌نامند) از شهرهای استان آذربایجان غربی و مرکز شهرستان پیرانشهر است.پیرانشهر یکی از شهرهای مهم و تاریخی ایران است که به دلیل داشتن سنگ_های گرانیت دارای شهرت جهانی است.
ذخایر شناخته شده سنگ‌های گرانیت این شهر چهار میلیون تن برآورد می‌شود که به لحاظ تنوع رنگ و طرح استحکام در ایران و جهان منحصر بفرد است.موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای‌ قرار دارد که تپه‌ماهورهای آن را بوته‌های همیشه سبز در ردیف‌کاری‌های منظم هندسی پوشانده‌است.
همچنین معماری بسیار زیبا و خانه‌های ویلایی با سقف‌ها و رنگ‌آمیزی متنوع، جلوه زیبایی به سیمای شهر بخشیده‌اند. به عبارت دیگر در پیرانشهر زیبایی‌های طبیعت و شهرسازی یکدیگر را تکمیل کرده‌اند.
شهر پیرانشهر در جنوب غربی استان آذربایجان غربی و در کنار مرزهای جمهوری اسلامی با عراق واقع شده و به دلیل داشتن ? ۶۰۰میلی متر بارندگی در سال از زیباترین و سرسبزترین شهرهای کشور بشمار می‌رود.
این شهر بدلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیت جمهوری اسلامی با کشور عراق و دیگر کشورهای حوزه دریای مدیترانه، یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجارت خارجی در جمهوری اسلامی است.
پیرانشهر آب‌ وهوای‌ نسبتاً معتدل‌ و فصولی‌ منظم‌ دارد. ناحیه‌ پیرانشهر از زمان‌های‌ قدیم‌ دارای‌ اهمیت‌ و اعتبار بوده‌ و نام‌ آن‌ در الواح‌ عیلامی‌ مکشوف‌ در تخت‌ جمشید ذکر شده‌ است‌.
شهرستان پیرانشهر با دارا بودن طبیعت سرسبز رودخانه های دایمی و پر آب ، جنگل_های کوهستانی، کوههای مرتفع و پر برف بازارچه_های مرزی ، روستا های پر جاذبه و آثار تاریخی دیدنی از نقاط پر جاذبه استان برای ایرانگردان و جها نگر د ا ن می باشد .
*معرفی جاذبه های گردشگری:
شهرستان پیرانشهر، واقع دراستان آذربایجانغربی و در فاصله ۱۲۹ کلیومتری جنوب شهرستان ارومیه مانند سایر شهرهای کشورعزیزمان سرزنده تر از سالهای قبل چهره خود را برای استقبال از جشن باستانی نوروز و مسافران نوروزی آذین بندی کرده است.
این شهرستان با دارا بودن جاذبه های فراوان گردشگری یکی از قطبهای گردشگری استان محسوب شده و همه ساله با آغاز فصل بهار شاهد مسافرت جمع کثیری از هموطنان ایرانی به این شهرستان می باشیم .شهرستان پیرانشهر با دارا بودن طبیعت سرسبز، رودخانه های دایمی و پر آب ، جنگلهای کوهستانی، کوههای مرتفع و پر برف ، بازارچه های تجاری متعدد، مرز رسمی و مهم حاج عمران، روستا های پرجاذبه و آثار تاریخی دیدنی از نقاط پر جاذبه استان برای ایرانگردان و جهانگردان است . این خطه از سرزمین پهناور ایران با داشتن مردمانی خون گرم و میهمان نواز و مناطق خوش آب و هوا و بازارچه مرزی مانند نگینی بر انگشتر استان می_درخشد . از اهم جاذبه های گردشگری این شهرستان می توان به موارد زیر اشاره کرد :
*آبشار خرپاپ
کوهها و جنگلها و دره ها و رودهای منطقه پیرانشهر دست در دست هم داده اند تا با به نقش کشیدن تابلوهایی زیبا و بی بدیل از طبیعت تحسین هر بیننده ای را از این نقاش توانا برانگیزند . یکی از این مناظرزیبا و بی نظیر آبشار خروشان و پر آب خرپاپ است که در میان جنگلهای سر سبز پردانان جاری می باشد . یکی از این مناظر زیبا و بی نظیر آبشار خروشان و پر آب خرپاپ است که در میان جنگلهای سر سبز پردانان جاری می باشد.
*جنگلهای سرسبز و خوش آب و هوای پردانان
این جنگلها در ۲۲ کیلومتری جنوب پیرانشهر و بر سر راه جاده پیرانشهر به سردشت واقع گردیده است که جاری بودن رودخانه دایمی و خروشان پردانان که یکی از سرچشمه های اصلی رود زاب کوچک است بر زیبایی آن دوچندان افزوده است. این جنگلها که تا برفهای دایمی کوههای مرزی ایران و عراق امتداد دارند توجه هر طبیعت گردی را به سوی خود جلب میکند.
*طبیعت سرسبز و زیبای پیرانشهر
کوه مرتفع قندیل علاقه به ورزش_های کوهنوردی و صخره نوردی و اکوتوریسم هر ساله در فصول بهار و تابستان تعداد زیادی از علاقمندان به این ورزشها و تفریحات را به کوههای مرتفع و دره های سرسبز پیرانشهر می_کشاند . مناطقی مانند: دوله نی، بادین آوی حاجی برایم، آوخوارده، دالاوان، قلات شای کانی زرد، زیوکه و . . . همه ساله مورد هجوم علاقمندان به طبیعت و کوهنوردان قرار میگیرد.
*میدان ورودی شهر
احداث میدان پیامبر اعظم این میدان جهت ساماندهی ورودی شهردر سال ۱۳۸۶ طراحی و احداث شد. شعاع این میدان ۱۲ متر است و طرح المان میدان شامل سردر ورودی مسجد النبی به ارتفاع ۹ متر و عرض۵ متر با نورپردازی زیبا در قسمت زیرین، و قرآن کریم بر روی رحل می_باشد .
*توریسم روستایی
شهرستان پیرانشهر با داشتن طبیعت فرحبخش و کم نظیر خود دارای روستا های زیبایی می باشد که در صورت معرفی و برنامه ریزی می تواند به تنهایی سهم عمده ای در جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد.از جمله این روستاها می توان به روستاهای کهنه لاجان ، پردانان ، خورنج، آوخوارده ، زیوکه و دهها روستای دیگر اشاره کرد . سرزمین سنگهای افسانه ای روستای خورنج روستای خورنج در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی پیرانشهر و بر سر راه پیرانشهر به مهاباد واقع گردیده است. در مجاور این روستا، منطقه ای پوشیده از سنگهای عظیم الجثه قرار دارد که به طور شگفت انگیزی بر روی هم انباشته شده اند. تو گویی دست معماری توانا این سنگها را این چنین با ظرافت تراش داده تا باغ وحشی سنگی درست کند.
*تپه های تاریخی پیرانشهر
در حوزه شهرستان پیرانشهر تعداد ۱۱۳ تپه تاریخی تو سط کارشناسان نمایندگی میراث فرهنگی این شهرستان شناسایی و به ثبت سازمان رسیده است که این امر حاکی از تاریخی بودن منطقه و شکل گیری و وجود تمدنهای نیرومند ودرخشان قبل از اسلام مانند تمدن ماننا، پارسوا اورارتو، مادها، زاموا و تمدن اسلامی می باشد.
*بازارچه های تجاری
این شهرستان نزدیکترین شهر به مرز عراق بوده و دارای مبادلات گسترده اقتصادی، فرهنگی و غیره با شمال عراق می باشد که این امر منجر به ایجاد بازارچه مرزی تمرچین و بازارچه کالاهای خارجی با پاساژهای بسیار در قلب بافت شهری شده است که در آن انواع و اقسام کالاهای خارجی از جمله لوازم خانگی، بهداشتی و صنعتی و … با قیمت و کیفیت مناسب به مصرف کنندگان عرضه می شود. (که در حال حاضر یکی از فعالترین مرزهای کشور و همچنین دارای ده ها مجتمع تجاری
*سرزمین سنگهای افسانه ای روستای خورنج
روستای خورنج در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی پیرانشهر و بر سر راه پیرانشهر به مهاباد واقع گردیده است. در مجاور این روستا، منطقه ای پوشیده از سنگهای عظیم الجثه قرار دارد که به طور شگفت انگیزی بر روی هم انباشته شده اند. تو گویی دست معماری توانا این سنگها را این چنین با ظرافت تراش داده تا باغ وحشی سنگی درست کند.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران ، منطقه عملیاتی حاجی عمران شهرستان پیرانشهر در طول هشت سال دفاع مقدس، در خط مقدم جبهه حق علیه باطل شاهد رشادتها و جان فشانیهای جوانان سلحشور این مرز و بوم بوده و یاد و خاطره آنها را برای همیشه گرامی خواهد داشت. در رابطه با این مورد هر ساله کاروانهای زیادی از بسیجیان و عاشفان انقلاب در قالب کاروان راهیان نور از مناطق عملیاتی این شهرستان دیدن کرده و یاد وخاطره شهدا را زنده می کنند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۵:۴۰ ق.ظ

دیدگاه


4 + = پنج