گروه فرهنگي:به گفته رئيس مرکز کودک و نوجوان سيما، ما يک محصول را محدود به آنتن نميکنيم و وقتي انيميشن طرفدار پيدا کرد، وقتش رسيده که آن را وارد حوزه بازارپردازي بکنيم.
محمدصادق باطني، رئيس مرکز کودک و نوجوان سيما با اعلام اين خبر که انيميشن »کشتيگيران« انشاءالله از تير ماه از شبکه سوم سيما پخش خواهد شد، گفت: يکي از حوزههايي که ما بر روي آن متمرکز کرديم، حوزه بازارپردازي فرهنگي است. يعني صرفاً يک محصول را به آنتن محدود نکنيم و وقتي انيميشن طرفدار پيدا کرد، وقتش رسيده که آن را وارد حوزه بازارپردازي کنيم و محصولات جانبياش وارد زندگي کودکان شود. ما به دنبال آن هستيم تا انيميشن »کشتيگيران« از ساخت فيلم سينمايي و بازي رايانهاي گرفتهاي تا بازي روميزي و تيشرت ورزشي و انواع و اقسام نوشتافزار و محصولات جانبياش وارد بازار بشود.
باطني با اعلام اين خبر که قطعاً براي پخش بينالمللي آن برنامه داريم، تا بتوانيم انيميشن »کشتيگيران« را وارد کشورهاي ديگر بکنيم، افزود: از آنجايي که حوزه کشتي با آب و خاک ايران پيوند خورده و در تمام دنيا خيليها ايران را با کشتي ميشناسند، طبيعتاً انتظار اينکه يک انيميشن باکيفيت ايراني با محوريت کشتي در کشورها پخش بشود، وجود دارد. از طرفي، اين انيميشن به گونهاي ساخته شده که در کشورهاي مختلف مورد استقبال قرار بگيرد.
رئيس مرکز کودک و نوجوان سيما در پاسخ به اين سوال که پخش بينالمللي انيميشن »کشتيگيران« براي کدام کشورها درنظر گرفته شده؟ افزود: در کل، کشورهاي آسيايي به کشتي علاقه دارند؛ از کشور ژاپن گرفته تا هند، روسيه، ترکيه و... فرهنگ کشورشان با ورزش کشتي پيوند خورده است. طبيعتاً اين انيميشن ميتواند در آن کشورها به خوبي ديده بشود. اينکه مذاکرات براي پخش به کجا برسد، بعداً اطلاعرساني خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سوال که »کشتيگيران« اولين انيميشن در جهان در حوزه ورزش کشتي خواهد بود؟ توضيح داد:، چون ورزش کشتي متعلق به ماست و ما جزو کشورهايي هستيم که در دنيا در حوزه انيميشن حرف براي گفتن داريم. تعداد زيادي کشور در دنيا وجود ندارد که در هر فصل يک يا دو انيميشن براي اکران داشته باشد. ما سال گذشته بيش از دو ميليون دلار فروش انيميشن در داخل کشور داشتيم. يا سال گذشته جايزه اسکار انيميشن کوتاه به ايران رسيد. امروز انيميشن ايراني در دنيا ميدرخشد. خيلي از کشورها هستند که صاحب کشتياند، اما صاحب انيميشن نيستند. ايران هم صاحب کشتي است، هم صاحب انيميشن. اينطور شد که ما توانستيم اولين انيميشن کشتي را شايد در جهان بسازيم. باطني درباره تاثير ظرفيتهاي فرهنگي کشور براي معرفي ايران باتوجه به نگاه جهانيان به کشورمان بعد از جنگ 12 روزه توضيح داد: امروز توجه دنيا به ايران و ايراني و محصولات فرهنگي ايراني جلب است. من در دو ماه گذشته يا به بيش از 15 کشور مختلف سفر کردم، يا آنها به ايران آمدند و محصولات ما را ديدند و با اين ظرفيت مواجه شدند. از نگاه تمام آنان ظرفيتهاي فرهنگي ما عجيب و بيبديل است. در همين ايامي که جنگ بود، خيلي از اين کشورها پيام ميدادند و احوال ما را ميپرسيدند و نگران ما بودند. آنها به ما ميگفتند که ما طرفدار شما هستيم و ضد اسرائيلايم. قطعاً يکي از مهمترين زبانهاي مشترک ما با دنيا، زبان کودک و انيميشن است. در هر جاي دنيا رفتيم و آثار انيميشنمان را به تصوير کشيديم، همه انگشت به دهان ماندند. ما بنا داريم که با قدرت از اين ظرفيت استفاده بکنيم. رئيس مرکز کودک و نوجوان سيما درباره تمرکز اين مرکز گفت: مرکز کودک و نوجوان سيما شامل سه بخش اصلي از جمله شبکه کودک، شبکه اميد و مرکز پويانمايي صباست.
به گزارش آرازآذربايجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ما در حوزههاي مختلف ورود کرديم؛ از توليدات نمايشي و انيميشن گرفته تا بازارپردازي محصولات فرهنگي، توليد آثار سينمايي، حضور در عرصه تئاتر کودک و نيز ساخت بازيهاي رايانهاي.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com