نماينده مردم اروميه در مجلس:

مادام که دولت دست دلالان را کوتاه نکند کشاورز آذربایجانی بیچاره است

مادام که دولت دست دلالان را کوتاه نکند کشاورز  آذربایجانی بیچاره است

گروه گزارش : نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید فکری اساسی برای مسئله دلال بازی در بخش کشاورزی شود گفت: مادام که دولت دست دلالان را کوتاه نکند کشاورز آذربایجان بیچاره است .
به گزارش آرازآذربایجان ، سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم در در دومین جلسه میز سیب بیان کرد: هر ماه مسائل بیان شده در میز سیب استان متفاوت بوده اما در تمامی جلسات به تکرار مکررات پرداخته‌ایم. باید در راستای رسیدگی به مسایل اولویت وجود داشته باشد.
وی، تاکید کرد: دولت بیش از حد در مسائل خرد و ریز مداخله کرده، وظیفه بازاریابی در اختیار اتحادیه‌ها است و دولت نباید اقدام به مانع تراشی کند. تشکل‌ها خود قادر به حل مشکلات خود هستند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ابراز داشت: مهم‌ترین مسئله سیب در محوریت صادرات بوده که در صورت رسیدگی بخش خصوصی به برخی مسائل می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.
وی، تصریح کرد: باید برای رسیدن به استانداردهای سلایق مصرف کننده تلاش کنیم و در راستای تعیین استانداردهای لازم برای خود باشیم.
بهادری، با بیان اینکه مشکلات باید در زمان خود حل شوند، افزود: آزاد شدن صادرات گوجه فرنگی و حل رفع تعرفه‌های دریافتی از صادرکننده دیگر نیاز نبود چراکه تمام محصولات گوجه فرنگی استان از بین رفته است.
وی، با اشاره به مشکلات و سردرگمی کشاورزان، تصریح کرد: ۳۰ درصد سیب تولیدی آذربایجان غربی سیب صنعتی است و هیچ تکلیفی برای این مسئله نه در این جلسه و نه در جلسات پیشین تعیین نشده و تمام سیب صنعتی در حال از بین رفتن و دچار شدن به احوالات گوجه فرنگی است‌.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه در سال‌جاری کشاورزان بیچاره شدند، عنوان کرد: مسئولان امسال هم‌ قادر به حل این مشکلات نشدند و باید به فکر سال آینده باشند که البته باید در این زمینه فکری اساسی به مسئله دلال بازی در بخش کشاورزی شود.
*سیب زمانی به فروش می‌رسد که تولیدکننده مشوق هایی داشته باشد
رییس مجمع نمایندگان آذربایجان‌غربی نیز گفت: عدم خرید به موقع سیب صنعتی باعث کاهش کیفیت سیب بسته بندی می‌شود.
شهروز برزگر در این جلسه ، با بیان اینکه آذربایجان غربی رتبه اول تولید سیب و سلماس رتبه اول تولید سیب قرمز در کشور را دارد، اظهار داشت: تولید سیب در استان از خرده آغاز شده و به هیچ وجه به ذائقه مصرف کنندگان و خواسته بازارهای هدف توجه نشده است.
وی، افزود: سیب زمانی به فروش می‌رسد که تولیدکننده مشوق هایی داشته باشد و از تولید و رسیدگی به بهبود تولید سیب خود ناامید نشود.
رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: هرچه دست واسطه و دلالان از بازار سیب کوتاه شود می‌توان شاهد بازدهی بیشتری از تولید کننده بود، البته زمانی که هیچ حمایتی از باغدار صورت نگیرد، دیگر انگیزه ای برای تولید نداشته و اقدام به از بین بردن‌ باغات خود می‌کند.
وی، بیان داشت: در بازارهای اروپایی هیچ‌کدام از کشورها تمایلی به خرید سیب ایران نداشته و تنها دلیل آنان برای امتناع از خرید مسموم بودن سیب‌های تولیدی است که باید اقدام به بهبود این تفکر از ذهن آنان کنیم.
برزگر، خاطر نشان کرد: عدم خرید به موقع سیب صنعتی یکی از عوامل کاهش کیفیت سیب بسته بندی است چراکه باغدارانی که از خرید سیب صنعتی خود توسط دولت ناامید می‌شوند، اقدام‌به بسته بندی این محصولات می‌کنند.
وی، تصریح کرد: تمام عوامل تولید سیب از کشاورز تا مسئولان زمانی موفق خواهند شد که یک‌صدا و متحد برای سیب تلاش کنند تا بتوانیم سیب خود را معرفی کرده و تبدیل به برندی همچون‌برند‌های برتر جهان کنیم.
» بهنام تاج الدینی « دراین جلسه گفت: امسال در بخش فروش محصولات کشاورزی مشکلات بسیاری را پیش روی خود داریم و برای حل این مشکلات در چند سال اخیر در بحث بازار یابی بسیار فعال بوده ایم و توانسته ایم در سطح جهانی بازار های هدف خوبی را شناسایی کنیم ولی متاسفانه بخش نامه های شبانه تمام این زحمات را به هدر می دهد.رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه افزود: در سال های اخیر صادرات محصولات کشاورزی ارز آوری خوبی را برای کشور داشته است ولی در سال جاری علاوه بر تحریم ها، تعهد پیمان سپاری ارزی سد محکمی را در حوزه صادرات محصولات کشاورزی به وجود آورده است.
این مسئول با بیان اینکه در آذربایجان غربی صادر کنندگان سیب عمدتا صادر کننده خرد هستند، تصریح کرد: نبود زیر ساخت های بانکی، بخشنامه های غیر کارشناسی و مالیات های قابل توجه مشکل بزرگی را برای صادر کننده به وجود می آورد.
وی اقلیم کردستان عراق را مشتری ۳۰ درصد از سیب آذربایجان غربی عنوان و خاطرنشان کرد: بخشنامه های مربوط به بسته بندی صادرات استان را فلج گرده است و بخشنامه های نوع بسته بندی، شانه های کاغذی، نبود کارتن و نبود کامیون های یخچال دار باعث ماندگار شدن محصولات کشاورزی در گمرکات می شود.
تاج الدینی اظهار داشت: تعیین مالیات های کلان برای صادرات کشاورزی کمر صادر کننده را شکسته است چراکه اگر محصول را صادر کند با مالیات گزاف مواجه خواهد شد و در صورت عدم صادرات شاهد از بین رفتن محصولات خواهیم بود.
رئیس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ارومیه با بیان اینکه خارج کردن صادرات سیب از تعهد پیمان سپاری ارزی و بخشش ۷۰ درصدی مالیات صادرات سیب از مهمترین خواسته های فعالین اقتصادی در حوزه صادرات سیب است، گفت: اعطای تسهیلات کم بهره به کشاورزان جهت بسته بندی محصولات کشاورزی مطابق با سلیقه بازار های هدف و اعمال مشوق های صادارتی می تواند به بهبود وضعیت صادرات سیب کمک شایانی کند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


× 5 = پانزده