رشد ۱۴۸ درصدی موقوفات متصرفی استان آذربایجان غربی

رشد ۱۴۸ درصدی موقوفات متصرفی استان آذربایجان غربی

آراز آذربایجان-مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی از رشد ۱۴۸ درصدی موقوفات متصرفی استان و ۱۷۰۷ درصدی در ثبت رقبات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: اجرای نیات واقفان در سال جاری ۹۶۷ میلیون تومان با موضوع مذهبی، ۴۴۱ میلیون تومان با موضوع خیریه، ۷۳ میلیون تومان با موضوع اجتماعی، یک میلیارد و ۴۱۱ میلیون تومان مساجد و یک میلیارد و ۳۹۴ میلیون تومان با موضوع مدارس علوم دینی می باشد.
به گزارش آراز آذربایجان، حجت الاسلام ناصر جوانبخت در نشست خبری با محوریت تشریح برنامه های دهه وقف و عملکرد این اداره کل، اظهار داشت: طی چهار سال گذشته درآمد موقوفات متصرفی و غیرمتصرفی استان ۵۷ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان بوده که بالغ بر ۵۳ میلیارد تومان در راستای نیات واقفان هزینه شده است.
این مسئول افزود: ۷۵ درصد رقبات موقوفات استان در سال ۹۴ فاقد سند بود که درحال حاضر ۶۸ درصد رقبات آذربایجان غربی سنددار شده است.
وی تعداد کل موقوفات ثبت شده استان در سامانه موقوفات کشور را ۶ هزار و ۶۲۵ موقوفه با ۳۸ هزار و ۶۴۲ رقبه عنوان کرد و یادآور شد: مساحت عرصه و اعیان موقوفات استان نیز ۵۲ هزار هکتار در کاربری های مسکونی، کشاورزی، مذهبی، تجاری، خدماتی و… می باشد.
وی از رشد ۱۴۸ درصدی موقوفات متصرفی استان و ۱۷۰۷ درصدی در ثبت رقبات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: اجرای نیات واقفان در سال جاری ۹۶۷ میلیون تومان با موضوع مذهبی، ۴۴۱ میلیون تومان با موضوع خیریه، ۷۳ میلیون تومان با موضوع اجتماعی، یک میلیارد و ۴۱۱ میلیون تومان مساجد و یک میلیارد و ۳۹۴ میلیون تومان با موضوع مدارس علوم دینی می باشد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی از ثبت ۴۳ وقف جدید در سال جاری در استان خبر داد و ابراز داشت: امسال یک میلیارد و ۹۶۱ میلیون تومان از بقاع و امامزادگان و یک‌میلیارد و ۱۸۱ میلیون تومان از طرح مودت درآمد کسب شده است.
وی با بیان اینکه ۷۵ درصد رقبات موقوفات استان در سال ۹۴ فاقد سند بود، اعلام کرد: تا پایان سال ۹۷، ۱۵ هزار و ۵۶۹ رقبه دارای سند مالکیت شد و طی هفت ماهه سال جاری نیز یک هزار و ۹۶۹ رقبه به تعداد رقبات سنددار اضافه شد که درحال حاضر ۶۸ درصد رقبات موقوفات آذربایجان غربی سنددار شده است.
جوانبخت با اعلام اینکه بیش از ۱۰۰ روستای وقفی استان سنددار می شود، تصریح کرد: امید است سال آینده جشن سنددار شدن کل رقبات موقوفات آذربایجان غربی برگزار شود.
وی در خصوص بازسازی موقوفات، امامزادگان و بقاع متبرکه استان طی ۴سال گذشته، خاطرنشان کرد: ۱۲ هزار و ۷۷۳ مترمربع از عرصه و اعیان موقوفات و امام زادگان استان بازسازی شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با بیان اینکه ۳ هزار رقبه استان مستعد سرمایه گذاری است، بیان کرد: بیش از ۵۰۰ هزار صفحه از مدارک،اوراق و مدارک مکاتبات اداری این اداره کل در ارتباط با موقوفات اسکن شده و نگهداری می شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۳:۴۰ ب.ظ

دیدگاه

نظرات در این پست بسته شده.