معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی خبرداد

ثبت سه میراث ناملموس آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی

ثبت سه میراث ناملموس آذربایجان غربی در فهرست آثار ملی

آرازآذربایجان-معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از ثبت سه میراث ناملموس استان در فهرست آثار ملی خبرداد.
حسن سپهرفر گفت: سه عنوان میراث ناملموس آذربایجان غربی، از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
وی افزود: در راستای حفاظت از مواریث فرهنگی استان و با توجه به ضرورتهای موجود، از چند ماه پیش گردآوری مستندات و تهیه پرونده ثبتی برای سه اثر ارزشمند ناملموس استان با عناوین: ۱- فن و مهادت هنر ریزه کاری ۲- فن و مهارت ساخت تنور سنتی ۳- فن و مهارت تهیه گچ نیم پخت و نیم کوب سنتی تخت سلیمان تکاب در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: با تهیه مستندات و مدارک لازم و ارسال آنها به دفتر ثبت آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی کشور، این آثار از سوس کارشناسان ثبت آثار و پس از تشریح موضوع توسط این معاونت، واجد اهمیت و ارزشگذاری تشخیص داده شد و هر یک با شماره های ابلاغی مجزا، در فهرست آثار میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.
سپهرفر گفت: هنر ریزه کاری یکی از هنرهای قدیمی و سنتی شهر ارومیه در حوزه چوب است که اغلب هنرمندان این حرفه با ساخت انواع کیف دستی – شکلات خوری – گوشواره – انگشتری و …. هنر خود را به مردم عرضه می دارند.
وی ادامه داد: هم چنین یکی از مشاغل سنتی و حِرف این استان ، ساخت تنورهای نانوایی سنتی است که در شهر ارومیه یکی از محلاتی به نام “تندیرچی لر”را به خود اختصاص داده که اغلب مورد استفاده روستاهای اطراف و حتی امروزه در مناطق شهری و غذاخوری هایی که تمایل به ارائه نان داغ بهمراه غذاهای محلی به مردم دارند ، می باشند.
سپهر فر در ادامه افزود:گچ نیم پخت و نیم کوب سنتی تخت سلیمان تکاب یکی از مصالح قدیمی این منطقه است که زمان ساسانیان در فضاهای معماری مجموعه تخت سلیمان کاربرد داشته است و اکنون با استخراج از تپه های اطراف و پس از عمل آوری ، در بناهای تخت سلیمان بکار برده می شود و سابق براین نیز ، مردم روستاهای اطراف برای سفیدکاری دیوار منازل خود از همین ماده استفاده می کردند.
معاون میراث فرهنگی استان در پایان تصریح کردکه ثبت آثار فرهنگی- تاریخی در فهرست ملی اعم از ملموس و ناملموس، از نظر قانونی الزاماتی را بهمراه دارد که بموجب آن، اشخاص حقیقی و حقوقی که به نوعی با این آثار ارتباط دارند باید نهایت سعی و تلاش خود را برای حفظ و صیانت از آن بنمایند و در همین راستا، نیازمند حمایتهای لازم از سوی دستگاههای ذی ربط برای حفظ هویت های فرهنگی و دانش سنتی مردم است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۷:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


پنج × = 25