بی‌برنامگی‌ها بحران تلفات ناشی از تصادفات جاده ای را دامن زده است

بی‌برنامگی‌ها بحران تلفات ناشی از تصادفات  جاده ای را دامن زده است

گروه خبر:معاون عمرانی استاندار: آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات در استان بسیار بالاست
آذربایجان غربی با وجود قرار گرفتن در گوشه نقشه گربه ای شکل ایران اما مسیر بسیاری از ناوگان‌های جاده ای کالا و حتی مسافر به شمار می‌رود که برای ورود زمینی به کشورهایی همچون ترکیه،‌ عراق و جمهوری خودمختار نخجوان و اروپا لاجرم باید از داخل این استان عبور کرده و جاده های آن را بپیمایند.
هرساله تعداد زیادی از مترددین جاده های این استان دچار سوانح رانندگی می‌شوند و به طور میانگین سالانه ۵۰۰ نفر بر اثر وقوع این حوادث در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی جان خود را از دست می‌دهند، ایمن نبودن جاده‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز این مشکل عنوان می‌شود که هادی بهادری معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی در این باره سوالاتمان را پاسخگو شد:
ارزیابی شما از وضعیت جاده های استان و نقش این عامل در بروز تصادفات چیست؟
بدون تردید یکی از اصلی‌ترین عواملی که موجب بروز سوانح جاده ای و تشدید یافتن خسارات آن می‌شود، جاده است، متأسفانه در سال‌های گذشته به این بخش بی توجهی‌های زیادی شده است که بخشی از به ضعف مدیریت، اولویت بندی نشدن طرح‌های راه‌سازی با در نظر نگرفتن اهمیت جان مردم و بخشی دیگر به کمبود اعتبارات مربوط می‌شود، متأسفانه آماری مرگ و میرهای ناشی از تصادفات در آذربایجان غربی بسیاری بالاست که نشان از ضرورت توجه ویژه به این موضوع دارد.
در این ارتباط چه اقداماتی آغاز شده است؟
کمیسیونی ویژه برای بررسی وضعیت ایمنی جاده‌ها از ابعاد مختلف در استان شکل گرفته است و خوشبختانه موفق به جلب توجه مسئولان وزارتی برای افزایش حمایت‌های مالی در جهت ساخت راه‌ها و سامان بخشی به جاده های خطرناک موجود در استان شدیم که در سفر اخیر معاون وزیر راه و شهرسازی قول‌های مساعدی در این ارتباط داده شد اما به ثمر رسیدن این قول‌ها تلاش جدی از مسئولان متولی این امر را می‌طلبد.
هرسال وعده های تخصیص اعتبارات داده می‌شود اما در عمل عملکردی که نشان از تغییر وضعیت موجود است، دیده نمی‌شود؟
زمانی که برنامه ریزی در امور نباشد، نتیجه کار نیز ملموس نخواهد شد، هدف اصلی در سایت و توسعه راه‌ها رسیدن به توسعه پایدار است، ‌توسعه پایدار یعنی حفظ منابع انسانی به عنوان سرمایه های اصلی یک جامعه، داشتن زیرساخت‌های تبادلات اقتصادی و راحتی در انجام مراودات تجاری که متأسفانه آذربایجان غربی با وجود اینکه می‌تواند در این بخش‌ها قدم علم کند به دلیل نداشتن راه ارتباطی مناسب از آن محروم مانده است.
در این استان به جای اولویت بندی طرح‌های راه‌سازی و در نظر گرفتن تاثیر ساخت راه برای توسعه اقتصادی منطقه و در نتیجه اولویت بخشیدن به طرحی که بهترین خروجی را می‌تواند داشته باشد، به اجرای طرح‌هایی که بیشتر جنبه تبلیغی داشته، توجه شده است که این روند متوقف خواهد شد.
طرح‌های راه‌سازی آذربایجان غربی در کدام مناطق اولویت دارتر است؟
جاده های جنوبی آذربایجان غربی بیشترین میزان تلفات و تصادفات را به خود اختصاص داده است، هم اکنون نیز ۱۴ طرح نیمه تمام به طول ۹۵۶ کیلومتر در این مناطق در حال اجرا است که برای اتمام این طرح‌ها به ۸۱۸۷ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


× 3 = نُه