انکار آمار تلفات سیب آذربایجان و زحمات باغداران وقاحت می خواهد

انکار آمار تلفات سیب آذربایجان و زحمات باغداران  وقاحت می خواهد

گروه گزارش : بر خلاف وعده های داده شده مسئولان، آذربایجان غربی امسال هم شاهد دپوی سیب کنار جاده ایی و تلف شدن این محصول بود، با این حال امروز نیز معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از وعده مدیریت روند جمع آوری سیب صنعتی در استان خبر می دهد.
داستان تلخ سیب در آذربایجان غربی همچنان ادامه دارد و این طلای ناب کشاورزی در قطب تولیدش ناکام است و هر ساله شاهد وعده های تکراری است.
آذربایجان غربی، این قطب تولید سیب کشور، هر ساله شاهد دپوی سیب کنار جاده ایی، تلف شدن زحمات باغداران و جولان دلالان، در سایه بی برنامگی های مسئولان مربوطه به ویژه در بخش صادرات است و هر سال بعد از فروش های فله ایی کنار جاده ایی که فاقد هر گونه استاندارد بهداشتی است، مسئولان گرد هم می_آیند و می گویند؛ از سال آینده این مشکلات رفع می شود.
اما هر سال سیب آذربایجان غربی با همان سناریو رو به رو است. سیب ها محدودیت صادرات دارند و علاوه بر آن، کمبود صنایع تبدیلی، عدم بسته‌بندی مناسب، پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه های تولید آن، در نهایت باغداران را مجبور می کند تا با قیمتی پایین تر محصول خود را به کارخانه‌داران بفروشند و صادرات هم تنها طبلی تو خالی برای آن ها باشد.
این مسایل باعث شده تا سیب مرغوب آذربایجان غربی بازارهای اروپایی را هم از دست بدهد و آنچه روی دست کشاورزان باقی می ماند سیب های کنار جاده ایی است که در صورت مدیریت صحیح آمار تلفات آن ها کمتر می شد.
سیبی که در این استان، یک میلیارد دلار سرمایه در گردش دارد اما این محصول استراتژیک کشاورزی سرنوشتش تلخ و ناگوار است. از حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیب تولیدی آذربایجان غربی باید حدود ۸۰۰ هزار تن آن صادر شود اما میزان صادرات بسیار کمتر است و این شرایط به نحوی است که حتی آمار تلفات این محصول هم از سوی مسئولان استانی انکار می کنند.
امسال بعد از عید نوروز، ۴۰ هزار تن سیب تولیدی آذربایجان‌غربی در سردخانه‌های استان با سپری شدن زمان نگهداری آنها از بین رفته و دور ریخته شد، موضوعی که مسئولانی استانی آن را انکار و یا رقم های پایین تری از خسارت را عنوان می کردند.
امروز معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی در جلسه شورای راهبردی تشکل های کشاورزی استان تاکید کرد: روند جمع آوری سیب صنعتی در استان مدیریت می شود.
به گفته شهدی امسال علیرغم تلاشهای انجام شده متاسفانه سیب صنعتی در شهرهای استان بصورت مناسب جمع آوری نشد و این مسئله مورد اعتراض رسانه ها و مردم قرار گرفت که امیدواریم از هم اکنون با مدیریت جامع بتوانیم این مشکل را از سال آینده برطرف کنیم.
او اضافه کرد: صادرات مناسب سیب یکی از دغدغه های مهم مدیریت استان است و ما تمامی سعی خود را برای رفع موانع صادرات سیب از استان بکار می بریم و در رایزینی با وزارت امور خارجه برای کاهش و یا حذف تعرفه ترجیهی سیب به کشور عراق در روزهای آینده در تلاشیم.
وعده هایی تکراری که هر ساله داده می شود اما سرانجامی بهتر از وضعیت کنونی سیب در استان ندارد و معاون اقتصادی استان که جدیدا به این سمت منصوب شده است شاید از تاریخچه تلخ سیب در آذربایجان غربی بی خبر است که هنوز هم وعده های رنگین مدیریتی در بخش جمع آوری و صادرات این محصول را عنوان می_کند.
شاید هم این معاون نو رسیده اقتصادی استاندار، برنامه ایی برای نجات سیب در قطب تولیدی اش دارد.
سالانه در استانی که قطب تولید محصول سیب درختی در کشور است، یک سوم محصول تولیدی سیب درختی آذربایجان غربی، به دلایل مختلف و عدم ساماندهی بازار و روند دوره ایی توقف صادرات به مصارف کارخانه های صنایع تبدیلی می رود و بخش عظیمی از تولیدات سیب درختی به سیب صنعتی و یا کنار جاده ایی تبدیل می شود.
تولید سیب در آذربایجان‌غربی مازاد بر مصرف داخلی بوده و تنها راه نجات این محصول صادرات و توجه به صنایع تبدیلی به روز است، شاید اگر مشکل تعهد ارزی رفع شود بتوان پیش بینی های موفق صادارات این محصول را هم باور کرد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از کردپرس، تا کنون هیچکدام از وعده های مسئولان آذربایجان غربی در خصوص ساماندهی بازار سیب تحقق نیافته بهتر است مسئولان از انکار واقعیت موجود دست بردارند و با برنامه جدی فرصت طلایی بازار سیب را از دست ندهند و این استان را تا تولید سیب برند ایرانی همراهی کنند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


هفت + 1 =