معاون وزير جهاد کشاورزي در اورميه :

اعتبارات عمرانی دریاچه ارومیه از دو سال گذشته قطع شده است

اعتبارات عمرانی دریاچه ارومیه از دو سال گذشته  قطع شده است

گروه خبر: معاون وزارت جهاد کشاورزی در ارومیه گفت : متاسفانه از سال ۹۶ تاکنون اعتبارات عمرانی دریاچه ارومیه قطع شده است.
به گزارش آرازآذربایجان ، علی اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در اولین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران که در دانشگاه ارومیه، باتاکید بر اینکه کشور ظرفیت توسعه افقی را ندارد، اظهار کرد: تنها راهکار برای تثبیت و زنده ماندن دریاچه ارومیه افزایش بهره‌وری و توسعه عمودی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.
وی ادامه داد: تعداد چاه‌های موجود کشور ۸۰۰ هزار حلقه اعلام است که آذربایجان غربی و حوضه آبریز دریاچه ارومیه متاسفانه بیشترین تعداد چاه‌های غیر مجاز کشور را به خود اختصاص داده است.
این مقام مسئول در ادامه گفت: افزایش توان تولیدی و میزان بهره‌وری محصولات کشاورزی درگرو توجه به منابع خاک است چرا که هرکاری دربخش کشاورزی بدون توجه به خاک امکان پذیر نخواهد بود.اکبری خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر بحث خاک در حوزه کشاورزی مغفول مانده به طوری‌که ۶۰درصد خاک‌های کشور مواد آلی کمتر از یک درصد دارند و اگر به منابع خاک توجه نشود در آینده با مشکل مواجهه خواهیم شد.
وی با تاکید به اینکه آمار بارش‌ها کشور در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است، اظهار کرد: در سال زراعی گذشته کشور با متوسط بارش۱۶۸ میلی متر و کاهش ۳۰ درصدی بارشها بدترین سال آبی را سپری کرد.
معاون منابع آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: متاسفانه به دلیل آب وهوای خشک و نیمه خشک کشور ۷۰ درصد بارش‌های کشور در اثر تبخیر از دسترس خارج می‌شود که این میزان تبخیر ۳برابر متوسط جهانی است.
همچنین مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: اقدامات سازه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه تا یک‌سال آینده به‌ثمر می‌نشیند و در این صورت شاهد ورود مقادیر بسیار زیادی آب به دریاچه خواهیم بود. مسعود تجریشی در این همایش بین المللی آبیاری و زهکشی که در ارومیه برگزار شد، افزود: برای اجرای این طرح دهها هزار میلیارد ریال از سوی دولت تدبیر و امید هزینه شده و اقدامات بسیار زیادی برای افزایش ورود آب به دریاچه به انجام رسیده است.
وی اضافه کرد: در کنار اجرای طرح‌های آبرسانی، کاهش مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی نیز در دستور کار ستاد احیا و نهادهای مربوطه قرار گرفته و هدف گذاری در این خصوص کاهش ۴۰ درصدی بوده است.
وی بیان کرد: تاکنون کاهش ۳۰ درصدی در مصارف حوزه کشاورزی آذربایجان‌غربی محقق شده که این رقم تا ۲ سال آینده به ۴۰ درصد هدف گذاری شده خواهد رسید.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: در این راستا ممنوعیت توسعه اراضی کشاورزی و ممنوعیت برداشت جدید از منابع آبی به صورت گسترده انجام شده است.
تجریشی برنامه اقتصادی اجتماعی مبتنی بر معیشت را از جمله مهمترین اقدامات در راستای احیای دریاچه ارومیه در حوضه آبریز این دریاچه ذکر کرد و گفت: در این خصوص همراهی و همکاری خوبی را به ویژه در آذربایجان‌غربی شاهد هستیم که می‌توان با این همراهی نهادهای مختلف، موفقیت طرح را مسجل دانست.
وی با تمجید از برگزارکنندگان همایش‌های علمی در خصوص آب و خاک و همچنین راهکارهای کاهش مصرف آب در کشور افزود: البته مهمترین مشکل در خصوص مقالات و تحقیقات ارائه شده در قالب این همایش‌ها، تک بعدی بودن بررسی‌ها و پیشنهادهاست که باید از این بخش به سمت چند بعدی بودن بررسی‌ها حرکت کرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


2 + نُه =