استاندار آذربايجان‌شرقي:

ارمنستان باید نگرانی‌ها از آلودگی رود ارس را برطرف کند

ارمنستان باید نگرانی‌ها از آلودگی رود ارس را برطرف کند

گروه خبر: استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به روابط خوب ایران و ارمنستان و تاکید بر گسترش روابط بین دو کشور گفت: ارمنستان نگرانی‌ها از آلودگی رود ارس را برطرف کند.
به گزارش آرازآذربایجان ، محمدرضا پورمحمدی در دیدار سفیر ارمنستان در ایران با وی اظهار کرد: با توجه به سابقه دیرینه در روابط ایران و ارمنستان، امیدوارم این سفر دستاورد مثبتی داشته باشد.
وی افزود: ایران و ارمنستان با توجه به اینکه در یک حوزه تمدنی مشترک قرار دارند و از دیرباز روابط خوبی بین دو کشور وجود دارد.
استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: شاهد این ادعای ما وجود میراث فرهنگی با ارزشی از ایران در ارمنستان و نیز بنا های با ارزشی از ارمنستان در ایران است.
پورمحمدی افزود: به خاطر همین روابط فرهنگی و تاریخی دیرینه، ارامنه و مسلمانان در ایران و تبریز در یک شرایط هم زیستی مسالمت آمیز زندگی می‌کنند.
وی افزود: خیلی خوشحالم که مناسبات بین دو کشور در سال‌های اخیر رو به گسترش بود که در سفر دو ماه پیش دکتر روحانی رئیس جمهوری ایران ارمنستان این روابط مستحکم تر نیز شده است.استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی روابط اقتصادی بین ارمنستان و ایران در سال ۲۰۱۸ گفت: ایران چهارمین شریک تجاری ارمنستان پس از روسیه آلمان و چین است.
وی اضافه کرد: سالانه بیش از ۱۰۰ هزار توریست ایرانی از ایروان بازدید می کنند و گردشگران ایرانی رضایت خاطر خوبی از رفتار ماموران دارند که همه اینها به خاطر نقش مثبت و سازنده آقای سفیر در تهران است.
پورمحمدی با اشاره به لغو روابط روادید بین دو کشور ایران و ارمنستان گفت: این امر به تسهیل رفت و آمد گردشگران بین دو کشور کمک شایانی کرده است.
استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این استان یکی از استان‌های مهم ایران است،اظهار کرد: همان طور که ارمنستان به عنوان یکی از راه‌های مهم اروپا و آسیا است آذربایجان نیز به عنوان تنها دریچه ورود ارمنستان به ایران است.
وی با تاکید بر گسترش روابط بین استان‌های مرزی دو کشور گفت:آذربایجان شرقی از نظر خدمات برتر از قبیل آموزش عالی و بهداشت و درمان قابلیت های بسیار خوبی برای تعامل بین ارمنستان و ایران دارد.پورمحمدی همچنین بر گسترش همکاری_های تجاری و اقتصادی با ارمنستان اعلام آمادگی کرد و گفت: برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در ارمنستان اعلام آمادگی می‌کنیم.
استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه کارهای مشترکی در حوزه بهداشت و درمان شروع شده است،افزود: ما کارخانه های داروسازی زیادی در آذربایجان شرقی داریم که این امر می‌تواند منجر به همکاری در بخش درمان و نیز بین دانشگاه‌های ایران و ارمنستان به شود
پورمحمدی با بیان اینکه در حوزه محیط زیست نیز همکاری های خوبی بین دو کشور ایران و ارمنستان در چند سال گذشته انجام شده است، خاطرنشان کرد: در ارتباط با پساب های واریزی از طرف ارمنستان به رود ارس گله_مندی_هایی وجود دارد که خواهش می کنیم به این امر رسیدگی شود.
سفیر ارمنستان درباره نگرانی استاندار آذربایجان شرقی مبنی بر آلودگی رود ارس از طرف ارمنستان سکوت کرد.
نگرانی از آلودگی آب ارس به دلیل ریختن پساب از خاک ارمنستان در سال های گذشته یکی از نگرانی ها و دل مشغولی‌های اصلی مردم و مسوولان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل بوده است؛ امری که به رغم تلاش سازمان‌های مسوول همچنان دغدغه شهروندان خطه شمال غرب ایران اسلامی است.
دغدغه آلودگی آب ارس، فارغ از نگاه های دیپلماتیک و مصلحت گرایانه، چالش مهمی برای افکار عمومی، نمایندگان مجلس، نهادهای مسوول و رسانه ها از اواسط دهه ۱۳۸۰ تا به امروز بوده است؛ هر چند در اغلب موارد، مطالب منتشر شده در رسانه ها مبنی بر آلوده بودن ارس، از سوی سازمان های مسوول با استدلال های سطحی و تقلیل گرایانه رد شده است، اما سوال اینجاست که چرا افکار عمومی در این مدت از پاسخ نهادهای مرتبط اقناع نشده است.
حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان نیز در سفر هفته گذشته خود به آذربایجان شرقی بر لزوم حل معضل آلودگی ارس تاکید کرد. رودخانه ارس با ۱۰۷۰ کیلومتر طول از مهم ترین رودخانه های دایمی ایران است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


9 − = چهار