گزارش//
گلایه فعالان صنایع دستی آذربایجانغربی از رکود حاکم بر بازار
گروه گزارش: فعالان صنایع دستی درآذربایجان غربی از رکود حاکم بر بازار گلایه دارند، به طوری که کرونا و گرانی اقلام اساسی زندگی را عامل وضعیت کنونی میدانند.در دوران کرونا بازارچهها و نمایشگاههای صنایع دستی که زمانی برپا بود و رونق داشت، تعطیل شد و کسانی که در عرصه صنایع دستی مشغول بودند با مشکلات اقتصادی بسیاری روبهرو شدند. علاوه بر کرونا، تورم و رکود اقتصادی در طول سالهای اخیر مزید برعلت شده است، تا بسیاری از مشاغل و کسب و کارها به ویژه صنوف خدماتی با آسیبهای جدی روبهرو شده و حتی روزها و ماهها بازار کار فعالان این عرصه کساد شود.
بیش ازدوسال است که این ویروس منحوس بسیاری از مشاغل و فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار داده و با گرفتاری زیادی مواجه کرده است.
گرانی بین مردم و صنایع دستی فاصله ایجاد کرده است
لیلی دوزنده یک تولیدکننده گلیم، جاجیم و فرش همچنین سایر انواع صنایع دستی اظهار کرد: صنایع دستی از جمله عرصههای اشتغالزا با قابلیت درآمدزایی بالا به شمار میرود، به ویژه اینکه اگر محل فعالیت در معرض دید گردشگران داخلی و خارجی باشد، موفقیت یک فرد فعال در این عرصه دوچندان خواهد بود.وی با بیان اینکه رشتههای هنری با سابقه طولانی در صورت حمایت از ارزش افزوده و ارزآوری بالایی برای کشور برخوردار خواهند بود، ادامه داد: ولی با این همه حال فعالان صنایع دستی در استان چندان مساعد نیست.این هنرمند با بیان اینکه تا قبل از شیوع ویروس کرونا گردشگران زیادی به شهرهای مختلف سفر کرده و سوغاتی تهیه میکردند، ولی در حال حاضر از چنین چیزی خبری نیست، گفت: همچنین گرانی اقلام اساسی زندگی نیز مزید بر علت شده است تا مردم به سمت هنر و آثار هنری گرایش نداشته باشند.
میزان فروش صنایع دستی به کمترین میزان در سالهای اخیر رسیده است
مهرداد دانشمند، یک کارشناس حوزه گردشگری و صنایع دستی ، گران شدن مواد اولیه مانند مس، نقره، برنج، لعاب و سایر مواد و همچنین گران شدن ابزارها و سایر انواع مواد اولیه را ضربه دیگری بر پیکر هنر و صنایع دستی عنوان کرد و بیان کرد: به این ترتیب شاهد هستیم که بهای تمامشده محصولات بالاتر برود، ولی با این همه اگر بازار برای تولیدکننده فراهم شود، میتوان همه ضررها را جبران کرد.وی مسافران را مهمترین خریداران تولیدات و هنرهای دستی کشور دانست و گفت: میزان فروش در بازار محصولات این صنعت به کمترین میزان خود در طول سالهای اخیر رسیده است.این کارشناس با بیان اینکه، قبل از شیوع ویروس کرونا همچنین تا قبل از گرانیهای اخیر عدهای برای برگزاری مراسمهای مختلف مثل یلدا، چهارشنبهسوری و عید نوروز حتی عروسی برای خرید صنایع دستی به بازارها می آمدند، ادامه داد: امروزه سبک زندگی مردم تحت تاثیر این بیماری همچنین تورم تغییر کرده است و مردم دیگر رغبتی برای تهیه چنین اقلامی از خود نشان نمیدهند.
اعطاء نشان ملی مهر اصالت و نشان یونسکو به فعالان صنایع دستی در آذربایجانغربی
جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: معاونت صنایع دستی درراستای حمایت از صنعتگران به منظور حفظ برند تبلیغات و بازاریابی، سالیانه اقدام به برگزاری مسابقات دریافت نشان ملی مهر اصالت برای محصولات صنایع دستی میکند، در سال ۱۴۰۰ نیز این جلسه به صورت منطقهای با میزبانی ارومیه برگزار شد.جباری بیان کرد: آذربایجان غربی تاکنون موفق به دریافت ۷۳ نشان ملی برای تولیدات مختلف صنایع دستی در رشتههای منبت چوب، سفالگری، تولیدات چرمی، بافتنیهای سنتی، ساز سنتی و رودوزیهای سنتی شده است.
ایجاد بازارچههای دائمی فروش محصولات صنایع دستی در استان
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجانغربی یکی از مهمترین حوزههای فعالیت این اداره کل را کمک به ارائه و فروش محصولات صنایع دستی صنعتگران زیرپوشش عنوان کرد و گفت: ایجاد بازارچههای دائمی فروش محصولات صنایع دستی، برگزاری نمایشگاه، کمک به تجاریسازی و برندسازی محصولات از جمله سایر اقدامات این مجموعه برای عرضه تولیدات است.
وی به ایجاد بازارچههای دائمی فروش محصولات صنایع دستی اشاره کرد و بیان داشت: از سال۹۹ و در سه فاز اداره کل در محل ساختمان موزه مردمشناسی ارومیه اقدام به ایجاد و راهاندازی بازارچه دائمی تولید و فروش محصولات صنایع دستی کرده است، از جمله این اقدامات، صرف اعتبار بالغ بر ۵ میلیارد ریال برای تهیه ۲۰ کیوسک عرضه محصولات صنایع دستی است، که رایگان در اختیار دارد؛ در بازارچه صنایع دستی فعالان رشتههای مختلف از جمله منبت چوب، معرق چوب، تراش سنگهای قیمتی و نیمهقیمتی، شیشه حرارت مستقیم و غیره حضور دارند.مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، از مهمترین اقدامات این اداره کل، برگزاری سالیانه نمایشگاههای سراسری، منطقهای و استانی در تمامی شهرستانهای استان برشمرد و گفت: همچنین نمایشگاههای مناسبتی، تخصصی و نوروزی از دیگر برنامههای اداره کل می باشد، که به صورت مستمر برگزار میشود؛ مهمترین اهداف از برگزاری نمایشگاهها کمک به عرضه و فروش محصولات صنایع دستی می باشد، همچنین ایجاد فضای نشاط و امید به واسطه برگزاری نمایشگاههای صنایع دستی را در جامعه شاهد هستیم.جباری، برگزاری ۱۲نمایشگاه ملی و منطقهای فروش صنایع دستی در سطح استان آذربایجان غربی شامل ۶ نمایشگاه ملی و ۶ نمایشگاه منطقهای همراه با ایجاد شرایط کاملا رایگان غرفه، تبلیغات، اسکان، غذا و .. برای هنرمندان مدعو، مشارکت هنرمندان در نمایشگاههای صنایع دستی استانی، ملی و خارجی را مورد اشاره قرار داد.به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایسنا، با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، کاهش درآمد و بیکاری بخش اعظمی از نیروهای کار شاغل در عرصه صنایع دستی امری بدیهی به شمار میرود.بنابراین میطلبد مسئولان اقدامات جدیتر و تاثیرگذارتر برای رفع معضلهای به وجود آمده اتخاذ کنند تا از این رهگذر بازار کار رونق سابق خود را باز یابد.
نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۸:۱۴ ق.ظ