گزارش//

کمبود کلاس درس، پای ثابت مشکلات آموزشی آذربایجان غربی

کمبود کلاس درس، پای ثابت مشکلات آموزشی آذربایجان غربی

گروه گزارش: آموزش یکی از اصلی ترین عوامل توسعه هر جامعه بشمار می رود و تاثیر بسزایی در رشد وتعالی آن جامعه دارد. عوامل مختلفی در امر آموزش دخیل هستند اما تاثیر فضای آموزشی بیش از سایرعوامل است بطوری که بدون وجود فضای آموزشی مناسب نمی توان نتیجه مطلوبی گرفت.
متاسفانه در سال های اخیر و با وجود همت خیرین مدرسه ساز در استان، وجود مدارس کانکسی و کمبود فضای آموزشی ، کلاس درس مناسب و تراکم بالای کلاس ها پای ثابت مشکلات آموزش و پرورش استان بوده و همین امر موجب ترک تحصیل شماری از دانش آموزان بویژه در مناطق روستایی شده است. بطوری که قاسم احمدی لاشکی ،معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در سفری که در ماه های اخیر به استان داشت، افزود: کمبود فضای آموزشی آذربایجان غربی زیبنده این استان نیست.
وی گفت: باید تدابیر لازم برای حذف مدارس کانکسی، خشتی و سنگی و گلی در این استان اندیشیده شود و مشکل کمبود فضای آموزشی مرتفع شود.
نبود مدرسه در مقاطع بالاتر، دلیل عمده ترک تحصیل دانش آموزان
جبار قزلباش، سرپرست آموزش و پرورش منطقه صومای برادوست ارومیه افزود: در سال تحصیلی گذشته تعداد ۱۸۵ دانش آموز که اغلب دختر بودند ترک تحصیل کرده اند.وی تصریح کرد: طبق آمار تعداد کل دانش آموزان منطقه صومای برادوست ارومیه ۶۵۰۰ نفر دانش آموز است.قزلباش با اشاره به اینکه ترک تحصیل و ایاب و ذهاب عمده چالش آموزش و پرورش منطقه است، اظهار کرد: دلیل عمده ترک تحصیل دانش آموزان نبود مدرسه در مقاطع بالاتر، کمبود وسایل ایاب و ذهاب و کرونا است.سرپرست آموزش و پرورش منطقه صومای برادوست ارومیه خاطر نشان کرد: در حال حاضر در منطقه یک مجتمع ۶ کلاسه شبانه روزی دخترانه با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که نیازمند تامین اعتبار است که در صورت تامین اعتبار و اتمام آن از ترک تحصیل دانش آموزان به ویژه دختران جلو گیری می شود.
وی یاد آور شد: برای اتمام این پروژه ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با جذب مشارکت خیرین امید است تا پایان شهریور افتتاح شود.
سرپرست آموزش و پرورش منطقه صومای برادوست ارومیه ادامه داد: نیاز است برای جلو گیری از ترک تحصیل دانش آموزان مناطق محروم منطقه اقداماتی از جمله تجمیع محور کردن مدارس، حذف مدارس کوچک و اتمام پروژه های نیمه تمام در دستور کار قرار گیرد.
قزلباش افزود: در حال حاضر تنها یک مدرسه پیش ساخته در منطقه صومای برادوست باقی مانده که با حذف این مدرسه امسال جشن پایان مدارس کانکسی را در استان خواهیم گرفت.
آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیازمند ۴۵۰۰ کلاس درس است
قهرمان رحمانی، مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا افزود: تعداد کلاس های مورد نیاز آموزش و پرورش استان جهت رسیدن به متوسط سرانه فضای آموزشی ۵٫۲۲ مترمربعی، ۴۵۰۰ کلاس درس است. وی با اشاره به اینکه کلاس خشتی در استان وجود ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد کلاس های کالبدی استان ۱۸ هزار و ۷۳۰ کلاس و تعداد کلاس کانکسی ۳۹۹ کلاس و تعداد کلاس استیجاری در استان ۲۷۲ کلاس است.
سرانه فضای آموزشی آذربایجان غربی ۴٫۱ متر مربع است
رحمانی خاطر نشان کرد: سرانه فضای آموزشی آذربایجان غربی ۴٫۱ متر مربع است.
مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی با تاکید به اینکه سرانه استاندارد کشوری در فضای آموزشی ۸٫۳۹ متر مربع است، اظهار کرد: برای رسیدن به سرانه استاندارد کشوری، آموزش و پرورش استان نیازمند ۱۷ هزار کلاس درس است‌.وی یاد آور شد: برای حذف مدارس کانکسی جدید، سازمان طرح دانش آموز شهید پناهی را اجرا کرده که براساس آن مدارس کانکسی مستقل و سنگی در بازه یکساله برچیده شوند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا،بر کسی پوشیده نیست که امروزه تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در گرو تامین زیرساخت های آن است.داشتن فضای آموزشی استاندارد و مناسب از ضروریات توسعه آموزش و پرورش است، بنابراین برای حل مشکلات کمبود فضای آموزشی آذربایجان غربی نیاز است در کنار ترغیب خیرین مدرسه ساز به ساختن مدرسه در استان، مسئولان تلاش جدی تری برای نوسازی و مقاوم سازی و توسعه فضا ی آموزشی استان داشته باشند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۸:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


× نُه = 18