یک متخصص عفونی:

کرونا تمام نشده است

کرونا تمام نشده است

آرازآذربایجان،دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در آذربایجان غربی گفت: برخلاف تصور مردم، کرونا تمام نشده و همچنان شایع ترین علت بیماری حاد تنفسی است.
دکتر سید جلیل موسوی افزود: علت پایین بودن آمار کرونایی این است که تقریباً تمام بیماران سرپایی بوده و هیچ تمایلی به انجام تست پی سی آر ندارند گرچه در تمام بیماران بستری این تستها انجام می شود.
وی با اشاره به آمار کرونا از اول بهمن تا کنون در آذربایجان غربی اظهار کرد: از اول بهمن تا کنون ۵۴۵ نفر بستری شدند که از این تعداد ۹۲ نفر با پی سی آر مثبت و ۴۵۳ نفر با پی سی آر منفی بودند.
دکتر موسوی ادامه داد: فوتی های کرونایی در استان از اول بهمن تاکنون ۲۵ نفر گزارش شده که ۷۲ درصد (۱۸ نفر) پی‌سی‌آر منفی و ۲۸ درصد افراد فوتی(۷نفر) دارای پی سی آر مثبت بودند.
این متخصص بیماری های عفونی اظهار کرد: در حال حاضر۱۱۴ بیمار در بخش‌های کرونایی استان بستری هستند که ۴۷ نفر از آنها دارای تست مثبت و با تشخیص قطعی بستری شدند و ۸۰ نفر از آنها مربوط به مراکز درمانی ارومیه هستند.
وی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹ نفر در بخش های کرونای استان بستری شدند و روز سه شنبه ۳ فوتی (۲ مورد پی سی آر مثبت و یک مورد منفی) ثبت شده است که فوتی‌ها سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای بودند.
دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا با بیان اینکه کمترین نرخ مرگ و میر مربوط به موج هشتم با ۴.۵۸ درصد است، گفت: اکثر قریب به اتفاق بیماران یک یا چند بیماری زمینه‌ای داشته و سالمند بودند.
این متخصص مراجعه دیرهنگام بیماران، عدم اعتقاد به کرونا، سرماخوردگی معمولی تلقی کردن بیماری، عدم تمایل به واکسیناسیون را از علل بستری و فوت شدن بیماران اعلام کرد و افزود: توصیه می شود شهروندان در صورت داشتن علائم هشدار از جمله تنگی نفس، اختلال در هوشیاری، گیجی، ادامه تب بالای ۳۸ درجه بعد از سه روز و ناتوانی پیشرونده، تهوع و استفراغ قابل توجه در اولین فرصت به مراکز درمانی کرونا مراجعه کنند.
دبیر قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا میانگین واکسیناسیون روزانه در استان را طی اسفند ماه ۳۳ دز اعلام کرد و افزود: تاکنون از بین جامعه هدف ۵ سال به بالا در استان،۸۴.۶ درصد دز اول، ۷۵.۸درصد دز دوم، ۳۴.۷ درصد دز سوم و ۱.۷۹ درصد چهارم را دریافت کردند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۳:۵۰ ب.ظ

دیدگاه


9 − دو =