موج جدید گرانی مواد خوراکی آغاز می‌شود

موج جدید گرانی مواد خوراکی آغاز می‌شود

مریم بهنام راد
گروه اقتصادی: مدتی است که براساس آمار‌های رسمی و اظهارنظر مسئولان نظام اقتصادی کشور، مردم از خورد و خوراکشان هم می‌زنند و کمتر توان خوردن غذای مفید را دارند. این درد متعلق به دهک‌های ضعیف جامعه نیست بلکه طبقه متوسط هم در زمینه تغذیه کم و کاستی‌های زیادی دارند و هر روز به سمت دهک‌های پایین در حرکتند.
تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در پایان آبان ۱۴۰۱ به ۶۷٫۷ واحد درصد رسید این درحالی است که تورم دربازار مصرف به حدی افزایش داشته که به گفته کارشناسان، مصرف روزانه مواد خوراکی دراین ماه بیش از ۱۰درصد نسبت به مهرماه سال جاری کاهش داشته است.این شاخص در روند سالانه و ماهانه به ترتیب ارقام ۶۱٫۳ و ۱٫۳ واحد درصد را نشان می‌دهد.
هیچ گاه با گرانی مواد غذایی تقاضای خرید این نوع کالاها در بازار کم نمی‌شود چراکه مردم می توانند از لباس و کفش خود بزنند اما نمی توانند خوراک را از سبد معیشت به طور کامل حذف کنند. شاید مصرف برخی از محصولات و کالاهای خوراکی کاهشی شود اما حذف آن زمان بر است.
از این رو بازهم تقاضا در بازار مواد غذایی وجود دارد برای همین جزئی ترین افزایش قیمت در بازار مصرفی مواد غذایی به طور مستقیم در زندگی و معیشت اقشار مختلف جامعه تاثیر می‌گذارد.
تورم بیش از انتظار در بازار مواد غذایی وضعیت سبد معیشت و تأمین مواد داخل آن را برای اکثر مردم بسیار سخت کرده است.
از ابتدای سال با حذف ارز ترجیحی با وجود قول دولت بر کنترل افزایش قیمت اقلام اساسی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، دایره گرانی مواد غذایی بر دهک‌های پایین جامعه بیشتر شده است.
اصلاح نظام یارانه‌ای با کالاهایی آغاز شد که به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی قوت روزانه به شمار می‌رود، یعنی این کالاها نقش بسزایی در تامین حداقلی نیازهایی دارند که بخشی از سلامت جسمانی مردم وابسته به آن است.
در حالی به گفته کارشناسان فعلا راهکاری برای خارج نگه‌داشتن اقلام غذایی اساسی از زنجیره افسارگسیخته گرانی‌ها ارائه نشده که باوجود آنکه منکر چالش‌های مواد غذایی در عرصه بین‌المللی نمی توان شد؛ اما افزایش قیمت و مشکلات داخلی در حوزه مواد غذایی باعث شده تا سفره معیشت مردم کوچک‌تر از روز قبل شود.
خلاصه اینکه این افزایش پی در پی قیمت‌ها دست مردم را از مواد غذایی اصلی و مفید کوتاه کرده و مردم بیش از گذشته مجبور به کاهش خرید مواد غذایی شده اند همین موضوع نگرانی را برای دور تر شدن مردم از خرید مواد غذایی بیشتر کرده است.
افزایش قیمت برای چند قلم کالاهای اساسی شاید تأثیر گذار باشد اما تغییر روزانه و استمرار آن در طی سال با گرانی سالانه خیلی تفاوت دارد وافزایش قیمت آن‌ها در تامین معیشت مردم وسایر سطوح زندگی آن‌ها بسیار تاثیر گذار است.
امرالله امینیان کارشناس اقتصادی می گوید: شاید هنوز سفره بیشترخانوارهای دهک های متوسط و ضعیف جامعه پهن باشد اما این به منظور سیر شدن افراد خانواده این طبقات از جامعه نیست بلکه نشان می دهد دولت هنوز فرصت دارد تا وضعیت معیشت مردم را تا قبل از وقوع حادثه های تلخ بهبود ببخشد.
این کارشناس اقتصادی گفت: امروز مشکل تورم ایجاد شده در بیشتر بازارها به ویژه مواد غذایی وضعیت معیشت مردم را هدف گرفته که به موجب آن سایر بازارهای موازی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
وی ادامه داد: درحال حاضر در کشور و در بیشتر بازارها گرانی و با توجه به تورمی که در سال قبل تجربه شده؛ تورم عمومی بیش از ۵۰درصد تمام کالاها و بازارها را دربرگرفته و مردم با گرانی مواجه‌ شده اند که تأثیر مستقیم بر مواد خوراکی و کالای اساسی مردم گذاشته است.
به گفته امینیان؛ مگر چقدر به حقوق‌ها و دستمزدها اضافه شده و مردم چقدر قدرت خریدشان افزایش داشته که باید با چنین تورمی به ویژه در بخش مواد غذایی مواجه شوند؟!
این کارشناس اقتصادی تأکید داشت: با افزایش قیمت کالاهای اساسی، قیمت سایر کالاها گران شد و وقتی کالاهای اساسی دچار افزایش قیمت می‌شوند، همه کالاها به ویژه مواد غذایی هم افزایش قیمت خواهند داشت ؛موضوعی که امروز هزینه های زندگی مردم را به گونه ای تحت تأثیر قرار داده که مردم مدعی هستند تورم به بالای ۸۰ درصد رسیده است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از رویداد۲۴،وی تأکیدداشت: در ادامه سیاست عدم کنترل بازارها به ویژه بازار ارزو تکان های اقتصادی از یک سو و تشدید تحریم ها از سوی دیگر، احتمال آغاز فصل جدید گرانی مواد خوراکی خیلی زیاد است.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


8 × نُه =