مواد مخدر درکمین نوجوانان

مواد مخدر درکمین نوجوانان

گروه خانواده وسلامت:نام ماده مخدر گل نام فریبنده‌ای است و شاید یکی از دلایل رواج این ماده در بین دانش آموزان و جوانان اعتقاد به اعتیاد آورر نبودن آن باشد. طبق اعلام آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، »گل« به عنوان دومین ماده مخدر شایع در ایران شناخته می‌شود و این ماده مخدر در سال‌های گذشته در مدارس و به خصوص میان نوجوانان گسترش چشمگیری یافته است. بنابر نظر پزشکان بر خلاف آنچه در باور عمومی مبنی بر کم خطر بودن »گل« وجود دارد، این ماده مخدر آنقدر خطرناک است که با یک بار مصرف آن، فرد برای همیشه به دام اعتیاد گرفتار می‌شود.
ماری جوانا یا از چه موادی تشکیل می‌شود
ماده مخدر گل از گیاه شاهدانه تهیه می‌شود و نام‌های مختلفی در فرهنگ‌های مختلف دارد مانند ماری جوانا، گرس، علف و وید. این ماده گیاهی است و از دانه‌های شاهدانه به روش‌های مختلف گرفته می‌شود.گل به سبب تشابه علائم و حالت‌های آن به عنوان یک ماده توهم زا نیز معرفی می‌شود و با کاهش عملکرد سیستم انتقال پیام‌های عصبی در مغز، حالتی آرامش بخش را در فرد به وجود می‌آورد و بویی شبیه به بوی گیاه می‌دهد و برخلاف مواد مخدر دیگر که وابستگی جسمی بالایی دارند و ترک کردن آن با درد جسمانی بالایی همراه است، این مخدر وابستگی جسمی ندارد اما وابستگی ذهنی و روانی شدید در فرد به وجود می‌آورد.
چگونه بفهمیم فرد به ماده‌ی گل معتاد شده است:لیلا ماهر روانشناس در مورد علت گرایش و مصرف ماری جوانا یا گل توسط افراد گفت: متاسفانه باور نادرستی وجود دارد مبنی بر اینکه »گل« اعتیادآور نیست درحالیکه »گل« اتفاقا اعتیادآور است و از موادی به شمار می‌رود که راه ورود به مصرف سایر مواد مانند سیگار و حشیش را باز می‌کند و مردم باید در این زمینه هشیار باشند.این روانشناس گفت: مصرف »گل« در نوجوانان و جوانان موجب شادی مفرط و خنده بی مورد می‌شود و والدین می‌توانند متوجه شوند که فرزندشان مانند قبل نیست. در بسیاری مواقع علامت فیزیکی مصرف »گل«، قرمز شدن چشم است. افراد پس از مصرف»گل«، دست به کار‌های پرخطر می‌زنند و مثلا رانندگی پرخطر انجام می‌دهند. مصرف »گل« در دانش‌آموزان و دانشجویان به ندرت افت تحصیلی ایجاد می‌کند. مصرف »گل« روی عملکرد‌های شغلی تاثیر می‌گذارد مثلا باعث می‌شود تا فرد هر روز سر کار نرود و غیبت کند و بی‌حوصله باشد.
ماهر گفت: مواد مخدری مانند گل زودتر رواج پیدا می‌کند، زیرا از نظر ظاهری شبیه سیگار است و علائمی که ایجاد می‌کند خوشایند است و اضطراب و افسردگی را از بدو مصرف کم می‌کنند و هر احساسی را تقویت می‌کند مثلاً صدای موسیقی یا بو یا تصویری را که می‌بینیم تقویت می‌کند و زیباتر می‌کند و برای مصرف می‌تواند جذاب باشد.
دلیل مصرف گل توسط نوجوانان:مصرف گل، چون همراه با سیگار مصرف می‌شود یک حس بزرگ شدن را به نوجوانان می‌دهد و از دید آن‌ها مقبولیت اجتماعی آن‌ها را در بین دوستانشان افزایش می‌دهد. افراد باید بدانند که گل مانند سایر مخدر‌ها ایجاد وابستگی می‌کند، بعد از گذشت مدتی از مصرف، “THC”به نیاز بدن تبدیل می‌شود و فرد دیگر نمی‌تواند مصرف آن را کنترل کند.او ادامه داد: می‌توان گفت مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل گرایش مصرف جوانان، ارضای حس کنجکاوی و اشتیاق به عضویت در گروه‌های مختلف است، جالب است بدانید در این میان افرادی که از الکل و سیگار استفاده می‌کنند بیشتر از دیگران به استفاده از این مخدر تمایل دارند.شاید عدم آگاهی کافی از عوارض مصرف این مخدر اعتیاد آور، یکی دیگر از دلایل مهم گرایش افراد به سوی این مخدر است.محیط خانوادگی و نداشتن توانایی نه گفتن می‌تواند در گرایش افراد به مصرف مواد موثر باشد.ماهر در ادامه گفت: یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در گرایش افراد به مصرف مواد مخدر می‌تواند محیط خانوادگی و اجتماعی باشد. بر اساس تجربیات احتمال ابتلای به بیماری اعتیاد فرزندان در خانواده‌هایی که در آن‌ها سابقه اعتیاد وجود دارد بیشتر است. همچنین نداشتن مهارت ویا نبود قدرت (نه) گفتن در نوجوانان را به دام این نوع اعتیاد می‌اندازد وهمچنین برای اینکه بگویند بزرگ شده اند و دیگر بچه نیستند، به نوعی فشار و تشویق به مصرف واز طرف گروه همسالان قرار می‌گیرند.
حشیش چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌توان فهمید فرد به آن معتاد شده است:ماهر تصریح کرد:حشیش بوی خاصی ندارد، اما اگر به شکل سیگار مصرف شود مدل سوختنش کمی متفاوت است. اعتیاد فرد بیشتر از روی تغییر رفتارش قابل تشخیص است. مثلاً اشتهایش بیشتر می‌شود، مردمک چشم‌هایش قرمز می‌شود، پرحرف‌تر می‌شود، چیز‌هایی می‌بیند و می‌شنود که عجیب و غریب است. عکس‌العمل‌هایش متفاوت می‌شود؛ مثلاً ممکن است برون‌گراتر شود و حتی ممکن است خلاق‌تر شود یا بتواند شعر بگوید. البته این علائم در فاز حاد مصرف بروز می‌کند.در ادامه گفت: حشیش به صورت مستقیم بر ظاهر افراد اثر نمی‌گذارد، اما مانند تمام مواد مخدر و محرک دیگر وقتی به تنها موضوع مهم زندگی فرد تبدیل می‌شود و فرد معتاد کلاً از شکل و شمایل معمول و معقول خارج شده و به تمیزی سر و صورت، دندان‌ها اهمیت نمی‌دهد. البته حشیش بر سلامت قلب تأثیر منفی دارد چرا که باعث افت فشار خون و افزایش تپش قلب می‌شود.
راهکار ترک گل:ماهر گفت: استفاده از مشاوره و روانشناسی و روان درمانی برای ترک گل بهترین گزینه برای تمامی افراد می‌باشد چرا که شروع اعتیاد به ماده مخدر گل به دلیل خلاء‌های عاطفی است که تحت تاثیر مشکلات خانواده و آسیب‌های روانی در او به وجود آمده است با درمان نمودن این خلاء‌های عاطفی فرد به تدریج تمایل خود را برای مصرف خود از دست می‌دهد.وی ادامه داد: همچنین ایجاد اضطراب در زمان ترک اعتیاد گل از جمله مواردی است که در میان تمامی افراد دیده شده است. .به گزارش آراز آذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، صحبت کردن با یک درمانگر متخصص در مورد افکار و احساسات خود در زمانی که قصد مصرف دوباره ماده مخدر گل یا حشیش را دارند به ان‌ها کمک می‌کند تا بتوانند با وسوسه‌های خود مقابله کنند. درمانگر با دادن برنامه و راهکار‌هایی به فرد متناسب با شرایطی که دارد به او در ترک کردن مصرف ماده مخدر گل کمک می‌کند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲:۰۱ ب.ظ

دیدگاه


+ شش = 11