مردم با موسیقی بی‌کلام آشتی کنند

مردم با موسیقی بی‌کلام آشتی کنند

گروه فرهنگی: نوازنده قطعه موسیقی بی‌کلام »گذشتم« هدفش را پیشرفت و اعتلای هنر قانون‌نوازی در ایران عنوان کرد و گفت: مردم باید با موسیقی بی‌کلام آشتی کنند و با شنیدن این نوع موسیقی‌، سواد موسیقیایی خود را افزایش دهند. قطعه موسیقی بی‌کلام با نام گذشتم با نوازندگی امیرحسین مختاری، مدرس و نوازنده قانون و علی امره نوازنده کلارینت و اهل کشور ترکیه طی یکی دو روز گذشته منتشر شد.
این قطعه چندمین قطعه موسیقی امیرحسین مختاری و بازنوازی یک قطعه ترکی‌ است. مختاری که در سال ۱۳۹۹با آیتاچ دوغان اسطوره قانون‌نوازی ترکیه، اثر مشترکی را اجرا کرده است این بار نیز با یکی از هنرمندان اهل کشور ترکیه قطعه‌ای را تولید و منتشر کرده است. با وی درباره ویژگی‌های قطعه جدیدش گفت‌وگو کردیم.
مختاری اظهار داشت: قطعه وازگچیم به معنی »گذشتم«،‌ یک اثر معروف و قدیمی از سزن آکسو آهنگساز و خواننده شناخته شده اهل ترکیه است. این اثر هنری باکلام، اگرچه یک قطعه قدیمی است، اما مردم ترکیه همچنان به شنیدن آن علاقه مند هستند و در کنسرت‌ها و مراسم‌های مختلف در ترکیه توسط خوانندگان مختلف اجرا می‌شود. زیبایی و جذابیت این قطعه موسیقی انگیزه‌ایی شد تا تصمیم به اجرای آن به صورت بی‌کلام بگیرم. نتیجه کار نیز تولید و تنظیم یک موزیک ویدئو به نام گذشتم شد.
این موزیک ویدئو در کشور ترکیه و با همکاری علی اِمره مالچوک نوازنده ساز کلارینت اهل کشور ترکیه و مسعود همایونی نوازنده گیتار الکتریک و با تصویربرداری اسماعیل محمودآبادی تولید شد.
درباره این که قطعه »گذشتم« در قالب ملودی‌های ایرانی تنظیم شده، گفت: خیر؛ این قطعه کاملا ملودی ترکی دارد. چرا که اصل این قطعه برخواسته از فرهنگ مردم ترکیه است و طبیعتا اگر در قالب ملودی ترکی نواخته شود بسیار زیباتر است. واقعیت این است که موسیقی ایرانی،‌ ترکی و عربی وجوه اشتراک زیادی با هم دارند و حتی این قابلیت وجود دارد که با یکدیگر تلفیق شده و اثر جدیدی خلق شود؛ اما به طور کلی موسیقی کلاسیک عموما تلفیق نمی‌شود در حالی که موسیقی‌های پاپ غالبا قابلیت تلفیق شدن با موسیقی سایر کشورها را دارند.
نوازنده ساز قانون افزود: یکی از مهم‌ترین مراحل تولید یک قطعه موسیقی تنظیم آن است، بهنام شهرکی که یکی از تنظیم‌کننده‌های باتجربه و باسواد کشور است من را در تنظیم این قطعه همراهی کرده است.
حدود ۵ سال است که افتخار دوستی و همکاری با بهنام شهرکی را دارم و جا دارد همین جا از همه زحماتی که در تنظیم، میکس و مستر این قطعه کشیده است تشکر کنم.
وی درباره مزیت موسیقی بدون کلام نسبت به موسیقی با کلام توضیح داد: موسیقی بی‌کلام در ایران جایگاه خاصی در میان مردم ندارد. مردم ما با موسیقی‌های با کلام به دلیل اینکه ارتباط کلامی با خواننده‌ی اثر برقرار می‌کنند، بیشتر خو گرفته و علاقه بیشتری به شنیدن قطعات موسیقی با کلام دارند.
این در حالی است که در بیشتر کشورهای دنیا مردم برای شنیدن موسیقی بی‌کلام حتی هزینه‌های سنگینی برای رفتن به کنسرت‌ پرداخت می‌کنند. اما واقعیت این است که در ایران نوازنده بدون خواننده جایگاهی ندارد و نهادینه‌شدن نظام خواننده‌سالاری باعث شده تا مردم از شنیدن موسیقی‌های بی‌کلام که غالبا هم بسیار زیباتر و دلنشین‌تر از موسیقی باکلام است محروم بمانند.
»در واقع می‌توان گفت که به واسطه غالب بودن فرهنگ خواننده‌سالاری، اکثر مردم موسیقی بی‌کلام و سازمحور را کمتر درک کرده و علاقه‌ای به شنیدن آن ندارند. طبیعتا با چنین تفکری، برگزاری کنسرت‌های موسیقی، بدون خواننده، طرفداری نخواهد داشت. همین امر باعث شده که نوازندگان هم جایگاه واقعی خود را به دست نیاورند«
موسیقی‌های بی‌کلام سواد موسیقیایی افزایش می‌دهد
مختاری اظهار داشت: عموما سهم نوازنده‌ها از کنسرت موسیقی یک خواننده ممکن است یک صدم دستمزد یک خواننده از برگزاری کنسرت باشد و این یک اجحاف بزرگ در حق نوازندگان است. در حالی که در سایر کشورها نیمی از درآمد یک خواننده از برگزاری یک کنسرت در میان نوازندگان تقسیم می‌شود. معتقدم که مردم باید با موسیقی بی‌کلام آشتی کنند. باید با شنیدن موسیقی‌های بی‌کلام سواد موسیقیایی خود را افزایش دهند. امیدوارم مردم از نوازنده‌ها بیش از پیش حمایت کنند. حتی دنبال کردن آنها از طریق فضاهای مجازی به نوعی حمایت از نوازنده‌ها است.
وی درباره همکاری با نوازندگان ترک گفت: من از کودکی به موسیقی ترکی و آواهای این سبک موسیقی علاقه فراوانی داشتم.
همین علاقه باعث شد تا طی سفرهای مکرر به ترکیه و آشنایی با نوازندگان ساز قانون این کشور، با تکنیک‌های نوازندگی آنها آشنا شوم. از سال ۱۳۸۹ هم تعدادی از نوازندگان به سمت همکاری با نوازندگان ترک رفتند و کارهایی نیز در این دوران ساخته شد.
سازنده قطعه موسیقی بی‌کلام گذشتم بیان کرد: در واقع من و چند نفر از نوازندگان قانون، همزمان مشغول ساخت قطعات ترکیبی بودیم. در آن زمان من هم جزو افرادی بودم که توانستم سبک نوازندگی ۱۰ انگشتی را با سفرهای مکرر به ترکیه و ارتباط با نوازندگان ترک وارد ایران کنم. خوشبختانه در ادامه راه نیز نوازندگان چیره‌دست دیگری این راه را ادامه و کارهای خوبی ارائه داده‌اند.
مختاری درباره مشقات و سختی‌های ساخت و تولید موزیک ویودئوهایی بی کلام گفت: یکی از سختی‌های که معمولا پیش روی فعالان حوزه هنر و به ویژه موسیقی قرار دارد، فعالیت در فضای رقابتی است.
به طور کلی فعالیت در حوزه موسیقی، نوازنده یا خواننده را وارد یک عرصه رقابتی می‌کند. رقابت در ذات خود بستری برای پیشرفت و نوآوری است، اما در این میان گاهی نیز رقابت از مسیر اصلی خود خارج شده و موجب می‌شود که در یک فضا، رقابت به شکل منفی و همراه با حاشیه اتفاق بیفتد و عده‌ای با ایجاد حاشیه و سنگ‌اندازی یا تخریب رقبای خود تلاش می‌کنند مانع پیشرفت دیگران شوند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،وی گفت: طبیعتا من هم در این مسیر از چنین گزندهایی در امان نبوده‌ام و همواره با موانع و مشکلات زیادی روبه رو شده‌ام؛ از مخالفت گرفته تا تخریب. اما با این حال در تمام طول فعالیت هنری خود، تلاش کرده‌ام از حاشیه‌ها دور بمانم و هدفم را پیشرفت و اعتلای هنر قانون‌نوازی در ایران قرار دهم.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۸:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 4