گزارش//

قیمت مرغ در آذربایجان غربی همچنان بر مدار گرانی می‌چرخد

قیمت مرغ در آذربایجان غربی همچنان بر مدار گرانی می‌چرخد

گروه گزارش: قیمت مرغ در حالی در آذربایجان_غربی به ۳۷ هزار تومان رسیده است که در سایر استان‌ها بین ۴ تا ۶ هزار تومان ارزان‌تر به دست مردم می‌رسد. برخی شایعات، قاچاق مرغ گرم استان به استان‌های دیگر را عامل گرانی مرغ در آذربایجان غربی می‌داند.
گوشت همواره یکی از اقلام مهم سبد کالایی خانوارهای ایرانی بوده است و در این میان بخشی از این سبد به گوشت سفید یا همان گوشت ماکیان اختصاص دارد.
گوشت مرغ هم در زمره گوشت سفید قرار دارد که در کنار گوشت قرمز همواره پای ثابت سفره اکثر خانواده های ایرانی بوده است اما داستان این گوشت سفید یا همان گوشت مرغ هم برای خودش حکایتی شده است. روزی آنقدر کمیاب می شود که مردم برای خریدش در صف ها منتظر می مانند و روزی دیگر قیمتش سر به فلک می_کشد و سوار بر الاکلنگ قیمت‌ها بالا و پایین می‌رود.
مرغ در میاندوآب و آذربایجان غربی همواره در چند ماه گذشته به عناوین مختلف خبرساز شده است و به نوعی تیتر اخبار را به خود اختصاص داده است.
بعد از اینکه در ماه‌های اخیر قیمت مرغ در کشور ثبات نسبی داشت اما در آذریجان غربی قیمت گوشت سفید همچنان بر مدار گرانی باقی مانده، به طوری که هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ کشتار روز در فروشگاه‌های استان به طور متوسط به ۳۷ هزار تومان رسیده و همین امر سبب شده است تا مرغ برای چند روز و هفته ای هم که شده از سبد کالایی خانوارها کنار رود.
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که مرغ منجمد به قیمت دولتی را یا باید صبح زود از مغازه‌های مرغ فروشی پیدا کرد و یا باید قید آن را زده و مرغ کشتار روز را به قیمت‌های مختلف از کیلویی ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان تهیه کرد. در این میان شایعاتی نیز مطرح است مبنی بر اینکه مرغ‌ گرم استان به سایر استان‌ها قاچاق می‌شود. عده‌ای که رونق اقتصادی خود را در التهاب بازار مرغ می‌دانند، زمینه خروج مرغ گرم از استان را فراهم کرده تا کمبود مرغ در استان،‌ منجر به بالارفتن قیمت آن شود.
از سوی دیگر نیز برخی فروشندگان و فعالان بازار افزایش قیمت مرغ را در این ایام را طبیعی عنوان کرده و می گویند چون در آستانه شب یلدا هستیم،‌ این افزایش قیمت طبیعی است و از سوی دیگر برخی نیز معتقدند که مثل همیشه افزایش تقاضا موجب این امر شده است.
متاسفانه قیمت مرغ هر روز بالاتر می رود
یکی از شهروندان میاندوآبی در این زمینه، اظهار کرد: صبح تا شب به دنبال لقمه نان حلالی برای خانواده ام هستم، اما انگار قیمت برخی کالاها سوار بر بنز هست و ما سوار بر پراید و هر چه تلاش می کنیم به آن نمی رسیم.
وی به قیمت بالای مرغ هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه قیمت مرغ هر روز بالاتر می رود به طوری که چند وقتی است نتوانسته ام مرغ و گوشت تهیه کنم.اما این شرایط و افزایش قیمت در حالی است که میاندوآب خود قطب تولید گوشت مرغ به شمار می شود.
سالیانه شش هزار و ۷۰۰ تن گوشت مرغ در میاندوآب تولید می شود
در این راستا مدیرجهاد کشاورزی میاندوآب در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: سالیانه شش هزار و ۷۰۰ تن گوشت مرغ در این شهرستان تولید و به بازار عرضه می شود.علی دیانتی افزود: میاندوآب دارای ۴۹ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت تولید یک میلیون و پنج هزار و ۱۱۲ قطعه در سال، چهار مرغ مادر گوشتی با ظرفیت ۱۴۷ هزار قطعه و یک واحد مرغداری تخمی با ظرفیت ۶۰ هزار قطعه است.
وی گفت: یکی از پتانسیل های خوب شهرستان در راستای تولید و توزیع گوشت مرغ است که روزانه تقریبا حدود ۱۴ تن از کشتارگاه صنعتی طیور سیمین بال میاندوآب با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی گوشت گرم مرغ استحصال و روانه بازار می شود.
مرغ های منجمد وارد شده کیفیت بالایی دارد
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه به علت شیوع بیماری در سطح مرغداری های این استان جوجه ریزی در مهرماه به سه میلیون قطعه رسیده است، گفت: این آمار یک هزار و ۳۰۰ هزار قطعه کمتر از ماه‌های قبل است.اکبر کرامتی با اشاره به میزان مصرف گوشت مرغ در سطح استان، اظهار کرد: روزانه به طور متوسط ۸۰ تن مرغ منجمد وارداتی و ۱۶۰ تن گوشت مرغ گرم تولید داخل استان در سطح فروشگاه‌ها توزیع می‌شود.وی با اشاره به کیفیت مرغ های وارداتی نیز گفت: مرغ های منجمد وارد شده از ترکیه کیفیت بالایی دارد و مشکلی از این بابت نیست.
مسئولان چاره ای اساسی تر برای گرانی قیمت مرغ در بازار داشته باشند
به گزارش آاراز آذربایجان به نقل از اروم نیوز،مرغ یکی از اقلام سبد کالای خانوارهایی بود که با توجه به گرانی گوشت قرمز، به آن روی آورده بودند و لذا امید داریم مسئولان چاره ای اساسی تر برای گرانی قیمت مرغ در بازار داشته باشند و تنها باید منتظر ماند و دید که چه زمانی قیمت مرغ قصد پایین آمدن از روی منحنی صعود را دارد و یا خیر این صعود تا کجا ادامه خواهد داشت، فعلا که تنها باید صبر کرد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


+ 8 = سیزده