گزارش//

قطب سیب ایران در برزخ تصمیم‌گیری مسئولان

قطب سیب ایران در برزخ تصمیم‌گیری مسئولان

گروه گزارش: در حالی که موضوع فروش سیب‌های تلنبار شده در سردخانه‌ها جزو اصلی‌ترین دغدغه‌های فعالان بخش کشاورزی است، مسئولان ترجیح می‌دهند با انتشار اخباری در خصوص تسویه با باغداران نسبت به این موضوع آرامش روانی ایجاد کنند.
طبق معمول هرساله موضوع سیب ارومیه و آذربایجان غربی به عنوان قطب تولید این محصول استرراتژیک در کشور، در صدر دغدغه های بخش کشاورزی قرار دارد و نوک پیکان توجهات در حوزه کشاورزی به سمت مدیران کشاورزی و نیز نمایندگان مجلس در راستای حل مشکلات و یافتن راهکارهای اجرایی برای صادرات یا فروش سیب نشانه رفته است.
اما در سوی دیگر و در حالی که نگرانی ها از آینده شرایط سیب در این منطقه هرروز افزایش می یابد و با توجه به مباحثی نظیر خشکسالی دریاچه ارومیه و اهمیت صرفه جویی در آب، این مدیران دولتی هستند که هرکدام در مسیر خود حرکت دارند و موضوعاتی بدون ارتباط با سخنان یکدیگر را مطرح می کنند.
لزوم نگاه ویژه بخش خصوصی به فعالسازی صنعت کنسانتره در آذربایجان غربی
در این زمینه، استاندار آذربایجان غربی که از همان روزهای نخست حضورش به عنوان سکاندار استان به دنبال نگاه خاص به موضوع کشاورزی بوده، در دیدار با نمایندگان بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی که برای سرمایه گذاری و یافتن راهکارهای سرمایه گذاری به استان سفر کرده بودند، این گونه اظهار داشت: بخش کشاورزی یک مزیت برای استان است و محصول سیب نیز به عنوان یک محصول استراتژیک بوده و مشکل خام فروشی در این صنعت وجود دارد.
محمدصادق معتمدیان تاکید کرد: استانی هستیم که بیشترین پایانه صادراتی را دارد و به خاطر حلقه‌های مفقودی نمی‌توانیم محصولات تولیدی خودمان را صادر کنیم.
مدیران پاسخگوی اوضاع سیب باشند
نماینده مردم ارومیه و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص ابراز داشت: مذاکرات مختلفی با نمایندگان دولت و حتی کشورهای خارجی در خصوص صادرات سیب انجام شده و نتیجه تمام این مذاکرات به مدیران مربوطه منعکس شده ولی امروز شاهد هستیم که بیش از ۶۰۰ هزار تن سیب در سردخانه مانده و هرروز به سمت خرابی می روند.
حید جلال زاده عدم برنامه ریزی مناسب را مشکل هرساله سیب در آذربایجان غربی دانست و گفت: از مسئولان جهاد کشاورزی در دوره قبلی و نیز این دوره درخواست کرده ایم که برنامه ریزی دقیق در خصوص صادرات و فروش سیب داشته باشند اما تا امروز چنین اقدامی صورت نپذیرفته و به همین دلیل باید پاسخگو باشند که نهایت اقدامات آن ها در حوزه سیب به کجا می انجامد؟
این نماینده مجلس، البته در خصوص خرید تضمینی سیب توسط سازمان تعاون روستایی تقدیر و خاطرنشان کرد: این اقدام که برای نخستین بار انجام شده جای تقدیر دارد چراکه موجب شد تا خیال کشاورزان بابت هزینه هایی که کرده اند، راحت باشد.
جلال‌زاده عنوان کرد: اکنون شاهد هستیم، سیبی که برداشت می‌شود حداقل ۱۵ تا ۲۰ روز منتظر می‌ماند تا نوبتش برسد چراکه به عدد انگشتان دست ما واحد بسته‌بندی و سورتینگ در ارومیه و همچنین ماشین‌های یخچال‌دار برای حمل و نقل به مناطق هدف نداریم.
سیب مسافر پرواز می شود!
در همین حال، طی روزهای اخیر اظهارات معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی جالب توجه بوده که از توافق برای انتقال هوایی سیب به کشورهای هدف خبر داده است.
نادر صادقی در این خصوص گفت: سازمان تعاون روستایی چند فروند هواپیمایی باری را برای روند صادرات سیب استان تدارک دیده که با سوخت دولتی این حمل و نقل هوایی به صورت مکرر تا پایان صادرات سیب استان به کشورهای هدف انجام خواهد شد .
وی با اشاره به پیگیری‌های استاندار آذربایجان غربی و حضور مدیرعامل سازمان تعاون روستایی ایران در استان و برگزاری جلسات مختلف در زمینه رفع مسائل و مشکلات صادرات سیب استان بیان کرد: این سازمان، سیب درجه یک صادراتی استان را از صادرکنندگان و صاحبان این محصولات که درسردخانه های استان موجود است، را خریداری و اقدام به صادرات سیب به کشورهای هدف خواهد کرد و در این شرایط صادرکننده قطعا به نفع اقتصادی خود خواهد رسید.
تسویه با کشاورزان مقدم بر تعیین تکلیف سیب!
اما در همین شرایط، مدیر تعاونی روستایی آذربایجان‌غربی که کمتر از یک هتفه از حضورش در این منصب می گذرد، ااز تسویه کامل تمام بدهی کشاورزان استان داده و این موضوع را نتیجه پیگیری های استاندار و واریز مبلغ از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرده است.
میر جمال ساداتی در این خصوص اضافه کرد: در جریان سفر هفته گذشته رییس سازمان تعاونی روستایی کشور به آذربایجان‌غربی، دستور پرداخت این مبلغ صادر شد و امروز با واریز مبالغ به حساب همه طلبکاران، کلیه بدهی این صندوق به باغداران استان تسویه شد.
با توجه به اظهارات مسئولان و نیز وضعیت موجود در حوزه سیب آذربایجان غربی، به نظر می رسد در سال های آینده نیز مشکلاتی نظیر فروش، صادرات و میزان تولید این محصول استراتژیک را شاهد خواهیم بود و مسئولان با مسکنی موقت به فکر چاره برای این مشکل خواهند افتاد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از اروم نیوز،حل مشکل سیب به عزم جدی تمام مسئولان اعمز از مجلس و دولت نیاز دارد تا راهکار ثابت، مطمئن و قابل وصول برای کشاورزان را ارائه داده و دست دلالان و سودجویان از این بخش برچیده شود.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۹:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


+ 9 = سیزده