ARAZAZARBAIJAN

فارغ‌التحصيلان دانشگاهي در بن‌بست بيکاري


فارغ‌التحصيلان دانشگاهي در بن‌بست بيکاري فارغ‌التحصيلان دانشگاهي در بن‌بست بيکاري
ندا مؤمن گروه تحليل : براساس گزارش مرکز آمار، در بهار 1403 نرخ بيکاري مردان فارغ‌التحصيل 7.8 درصد و نرخ بيکاري زنان فارغ‌التحصيل نيز 20 درصد بوده است. سهم جمعيت بيکار فارغ التحصيل آموزش عالي از کل بيکاران در بهار 1403 حدود 43 درصد بوده است. سهم مردان فارغ التحصيل بيکار از کل بيکاران 30.2 درصد و سهم زنان فارغ التحصيل بيکار از کل بيکاران 68.4 درصد بوده است. يعني، اين سهم در بين زنان به ميزان 38.2 واحد درصد بيشتر از مردان است. بررسي وضعيت کاري فارغ‌التحصيلان يکي از موضوعات مهم و حياتي در جوامع امروزي است که تأثير مستقيم بر توسعه اقتصادي و اجتماعي دارد. فارغ‌التحصيلان به عنوان نيروهاي تحصيل‌کرده و تخصصي نقش کليدي در بهبود وضعيت بازار کار و پيشرفت صنايع مختلف ايفا مي‌کنند. با اين حال، نرخ اشتغال اين افراد و ميزان تطابق شغلي آن‌ها با رشته‌هاي تحصيلي‌شان همواره دغدغه‌اي براي دانشگاه‌ها، سياست‌گذاران و خود فارغ‌التحصيلان بوده است.بررسي وضعيت شغلي فارغ‌التحصيلان مي‌تواند تصويري روشن از نقاط قوت و ضعف نظام آموزشي و نيازهاي بازار کار ارائه دهد و راهکارهايي براي بهبود اشتغال‌پذيري اين گروه مهم از جامعه فراهم آورد. براساس گزارش طرح آمارگيري نيروي کار در بهار 1403 مي‌توان مشاهده کرد که حدود 8?2333 نفر از فارغ التحصيلان آموزش عالي در کشور در بهار 1403 بيکار بوده‌اند يا به عبارت ديگر، نرخ بيکاري جمعيت 15 ساله و بيشتر فارغ‌التحصيلان آموزش عالي به 11.6 درصد رسيده است. در صورتي که نرخ بيکاري فارغ التحصيلان آموزش عالي در بهار 1402 حدود 12.1 درصد بوده است. يعني در بهار امسال اين نرخ به ميزان 0.5 درصد کاهش يافته است. تعداد مردان و زنان فارغ التحصيل بيکار در بهار 1403 به ترتيب حدود 415177 نفر و 477156 نفر بوده است. به صورتي که نرخ بيکاري مردان فارغ‌التحصيل 7.8 درصد و نرخ بيکاري زنان فارغ‌التحصيل نيز 20 درصد بوده است. از سوي ديگر، نرخ بيکاري جمعيت 15 ساله و بيشتر فارغ‌التحصيلان آموزش عالي نقاط شهري در بهار امسال 11.2 درصد بوده است. همچنين، نرخ بيکاري جمعيت 15 ساله و بيشتر فارغ التحصيلان نقاط شهري در بهار 1402 حدود 11.6 درصد بوده که نسبت به بهار 1403 به ميزان 0.4 درصد کاهش يافته است. نرخ بيکاري جمعيت 15 ساله و بيشتر فارغ‌التحصيلان آموزش عالي نقاط روستايي در بهار امسال 15.1 درصد بوده است. همچنين، نرخ بيکاري جمعيت 15 ساله و بيشتر فارغ التحصيلان نقاط روستايي در بهار 1402 حدود 17.4 درصد بوده که نسبت به بهار 1403 به ميزان 2.3 درصد کاهش يافته است.در بهار1403سهم جمعيت شاغل فارغ التحصيل آموزش عالي از کل شاغلان 27.6درصد بوده است. بررسي تغييرات اين شاخص نشان مي دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل1.1 درصد افزايش يافته است. سهم مردان فارغ التحصيل شاغل از کل شاغلان 23.7 درصد و سهم زنان فارغ التحصيل شاغل از کل شاغلان 48.1 درصد بوده است. يعني اين سهم در بين زنان به ميزان 24.4 واحد درصد بيشتر از مردان است. در بهار 1403سهم جمعيت شاغل فارغ التحصيل آموزش عالي از کل شاغلان در نقاط شهري 33.2درصد بوده است. بررسي تغييرات اين شاخص نشان مي دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.9 درصد افزايش يافته است. در بهار 1403سهم جمعيت شاغل فارغ التحصيل آموزش عالي از کل شاغلان در نقاط روستايي 9.2 درصد بوده است. بررسي تغييرات اين شاخص نشان مي دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.5 درصد افزايش يافته است. سهم 68.4 درصدي زنان فارغ التحصيل بيکار از کل بيکاران سهم جمعيت بيکار فارغ التحصيل آموزش عالي از کل بيکاران در بهار 1403 حدود 43 درصد بوده است. سهم جمعيت بيکار فارغ التحصيل آموزش عالي از کل بيکاران در بهار 1402 حدود 40.8 درصد بوده که نسبت به بهار 1403 به ميزان 2.2 واحد درصد افزايش يافته است. سهم مردان فارغ التحصيل بيکار از کل بيکاران 30.2 درصد و سهم زنان فارغ التحصيل بيکار از کل بيکاران 68.4 درصد بوده است. يعني اين سهم در بين زنان به ميزان 38.2 واحد درصد بيشتر از مردان است. سهم جمعيت بيکار فارغ التحصيل آموزش عالي از کل بيکاران در نقاط شهري در بهار 1403 حدود 45.6 درصد بوده است. سهم جمعيت بيکار فارغ التحصيل آموزش عالي از کل بيکاران در نقاط روستايي در بهار 1403 حدود 2?.2 درصد بوده است. يعني اين سهم در نقاط شهري به ميزان 16.4 واحد درصد بيشتر از نقاط روستايي است. چرا نرخ بيکاري زنان فارغ‌التحصيل بيشتر از مردان فارغ التحصيل است؟ در بسياري از کشور‌ها زنان با وجود تحصيلات بالا به فرصت‌هاي شغلي کمتري نسبت به مردان دست پيدا مي‌کنند. اما چرا زنان فارغ التحصيل نسبت به مردان فارغ التحصيل کمتر وارد بازار کار مي‌شوند؟ در واقع، نابرابري اقتصادي مي‌تواند زنان را از لحاظ اقتصادي تحت فشار قرار دهد و باعث شود تا زنان با تحصيلات عاليه به مشاغل کم درآمدتر و يا مشاغل نيمه وقت روي بياورند و يا حتي تمايلي به ورود به بازار کار نداشته باشند. نرخ بيکاري تحصيل‌کرده‌ها در جهان چقدر است؟ نرخ بيکاري بالاي فارغ‌التحصيلان دانشگاهي به يکي از چالش‌هاي مهم اقتصادي و اجتماعي در بسياري از کشورهاي جهان تبديل شده است. با وجود افزايش دسترسي به آموزش عالي و رشد تعداد فارغ‌التحصيلان، بسياري از اين افراد پس از پايان تحصيلات خود با مشکلات جدي در ورود به بازار کار مواجه مي‌شوند. اين مسئله نه تنها ناشي از عدم تطابق ميان مهارت‌هاي آموزشي و نيازهاي واقعي بازار کار است، بلکه عوامل ديگري همچون رکود اقتصادي، افزايش رقابت براي مشاغل تخصصي و محدوديت فرصت‌هاي شغلي در برخي حوزه‌ها نيز در آن نقش دارند. کشورهاي مختلف در تلاش هستند تا راهکارها و سياست‌هاي جديدي را براي کاهش نرخ بيکاري در ميان فارغ‌التحصيلان مانند اصلاح نظام‌هاي آموزشي و تقويت ارتباط بين دانشگاه و صنعت را به کار بگيرند. گسترش تحصيلات عالي و افزايش تعداد فارغ‌التحصيلان در رشته‌هايي که تقاضاي شغلي کمتري دارند، رقابت را براي يافتن فرصت‌هاي شغلي افزايش داده و نرخ بيکاري در اين گروه را بالا برده است. همچنين، عدم توسعه کافي در برخي صنايع و بخش‌هاي اقتصادي به‌خصوص در کشورهاي در حال توسعه، به ايجاد محدوديت در جذب نيروي کار تحصيل‌کرده منجر شده است. حتي در کشورهايي که رشد اقتصادي سريعي دارند، اين رشد به‌تنهايي نتوانسته به ميزان کافي فرصت‌هاي شغلي براي فارغ‌التحصيلان فراهم کند.با توجه به داده‌هاي بانک جهاني، نرخ بيکاري تحصيل‌کرده‌ها در کشور‌هاي مختلف بررسي شده است که نشان مي‌دهد نرخ بيکاري تحصيل‌کرده‌ها در کشور‌هايي مانند اردن، سودان، تونس، روآندا و آفريقاي جنوبي بالا مي‌باشد. ايران نيز جز کشور‌هايي است که نرخ بيکاري تحصيل‌کرده‌هايش متوسط رو به بالاست که حدود 12.? درصد برآورد شده است. آيا دولت مي‌تواند معضل بيکاري تحصيلکرده‌ها را حل کند؟ سياست‌هاي حمايتي از کارآفريني و تشويق فارغ‌التحصيلان به ايجاد کسب‌وکارهاي کوچک مي‌تواند يکي از راهکارهاي موثر براي کاهش بيکاري در اين گروه باشد. در نهايت، کاهش نرخ بيکاري فارغ‌التحصيلان نيازمند يک رويکرد جامع است که علاوه بر اصلاحات آموزشي، شامل تقويت بازار کار، توسعه صنايع جديد، و ارتقاء مهارت‌هاي نرم و بين‌فردي در نيروي کار باشد. تجربه کشورهاي موفق در اين زمينه نشان مي‌دهد که با اجراي سياست‌هاي هوشمندانه و هماهنگ مي‌توان به حل اين معضل دست يافت و فرصت‌هاي شغلي مناسب‌تري براي فارغ‌التحصيلان فراهم کرد. دولت چهاردهم مي‌تواند براي کاهش نرخ بيکاري تحصيلکرده‌ها به چندين زمينه توجه کند. ارتقاي مهارت‌هاي کاربردي و کارآفريني فارغ‌التحصيلان از اهميت زيادي برخوردار است. در واقع، با ارائه دوره‌هاي آموزشي متناسب با نيازهاي بازار کار و تقويت توانايي‌هاي کارآفريني، مي‌توان فارغ‌التحصيلان را براي ايجاد شغل‌هاي جديد و ورود به بازار کار آماده کرد. ايجاد ارتباط مؤثر بين دانشگاه‌ها و صنايع مختلف، نقش مهمي در کاهش بيکاري دارد. هماهنگي بين آنچه که دانشگاه‌ها آموزش مي‌دهند و نيازهاي واقعي بازار کار مي‌تواند به جذب فارغ‌التحصيلان در شغل‌هاي مرتبط کمک کند. برگزاري کارآموزي‌ها و پروژه‌هاي مشترک بين دانشجويان و شرکت‌ها مي‌تواند تجربه عملي مورد نياز را به آن‌ها بدهد. علاوه بر اين‌ها سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي نوآوري و فناوري مي‌تواند فرصت‌هاي شغلي جديد و پردرآمد ايجاد کند. با تمرکز بر فناوري‌هاي جديد مانند هوش مصنوعي و انرژي‌هاي پاک، دولت مي‌تواند فرصت‌هاي شغلي مدرن و جذابي را براي تحصيلکرده‌ها فراهم کند.به گزارش آراز آذربايجان به نقل از اقتصادآنلاين، همچنين، بايد سيستم آموزشي کشور به‌گونه‌اي تغيير يابد که به جاي تأکيد بر آموزش‌هاي تئوريک، مهارت‌هاي شغلي و حل مسائل عملي را پرورش دهد. اين تغييرات کمک مي‌کند تا فارغ‌التحصيلان بهتر با نيازهاي بازار کار هماهنگ شوند. در نهايت، حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان و تشويق به توسعه در مناطق کمتر توسعه‌يافته مي‌تواند به ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد و کاهش نرخ بيکاري در مناطق مختلف کشور کمک کند. با اجراي اين اقدامات، دولت چهاردهم تا حدي مي‌تواند به بهبود وضعيت اشتغال و کاهش بيکاري تحصيلکرده‌ها کمک کند.
برچسب ها:

تاریخ: 1403/06/28 09:20 ق.ظ | دفعات بازدید: 35 | چاپ


مطالب مشابه dot
آخرین اخبار dot
مشاهده مشخصات مجوز در سامانه جامع رسانه‌های کشور