علت ضعف دانشآموزان در يادگيري زبان عربي
علت ضعف دانشآموزان در يادگيري زبان عربي
گروه فرهنگي:مدرس دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: دانشآموزان ما هفت سال در مدارس زبان عربي ميخوانند، ولي نميتوانند سه جمله عربي صحبت کنند.
چندي پيش مصطفي خرمآبادي، مدرس دانشگاه باقرالعلوم (ع) و مترجم، در يک برنامه تلويزيوني با انتقاد از وضعيت تدريس زبان عربي در مدارس گفته بود: »دانش آموزان ما هفت سال در مدارس زبان عربي ميخوانند، ولي نميتوانند سه جمله عربي صحبت کنند!«.
اين مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما ضعفهاي آموزش زبان عربي در مدارس را برشمارد و گفت: براي زبان آموزي ميتوان اهداف مختلفي را برشمارد. گاهي انسان زباني را ياد ميگيرد، تا براي خود با کارهايي نظير ترجمه، تجارت با کشورها و ... درآمدزايي کند. برخي زبان آموزي را با اهداف فرهنگي دنبال ميکنند.
از جمله اهداف فرهنگي ميتوان به صدور انقلاب اسلامي، تحکيم روابط و وحدت اسلامي با ديگر ملتها اشاره کرد. آنها معتقدند اگرچه يادگيري زبان ميتواند آورده مالي داشته باشد، ولي در کنار آن اهداف فرهنگي هم دنبال ميکنند. از آنجايي که زبان عربي، زبان متون ديني اصيل ما مسلمانان همچون قرآن کريم، روايات پيامبر اسلام و معصومين (ع) است، يادگيري آن به ارتقاي درک ما از محتواي آيات و روايات کمک ميکند.خرمآبادي ادامه داد: به کتاب پايه هفتم نگاه کنيد در بخش مقدمه نوشته شده: هدف از يادگيري اين کتاب اين است که دانش آموزان بتوانند متون ديني را در سطح متوسط - خوب متوجه بشوند و کمکي هم به يادگيري زبان فارسي بشود. يعني بزرگواراني که اين کتاب را نوشتند از اساس بناي مکالمه براي دانش آموزان ندارند. بر اين اساس دو هدف به طور کلي حذف ميشود: 1. امکان مکالمه و تبادل فرهنگي 2. انجام کار تجاري و درآمدزايي. در حالي که اگر به فرمايشات امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري نگاه کنيد ميبينيد چقدر آنها بر صدور انقلاب اسلامي و تبادلات فرهنگي ميان جوانان ايراني و جوانان مسلمان ديگر کشورها تاکيد و اصرار داشتهاند.اين مترجم با طرح اين سوال که آيا آن اهداف مقدماتي که نويسندگان کتابهاي درسي لحاظ کردند، محقق شده؟ بيان کرد: آيا خروجي مدارس ما پس از 6، 7 سال يادگيري زبان عربي، منجر به فهم و ارتباط با متون ديني شده است؟ خروجي يادگيري زبان به ما نشان ميدهد اينطور نيست! يعني عموم دانش آموزان نمره قبولي در درس عربي ميگيرند، ولي آن را ياد نميگيرند تا براي فهم متون ديني از آن بهرهمند شوند. مشکل اول و بزرگ ما در شيوه نگارش و تهيه کتب درسي است. مسئله دوم اين است آيا دانشگاههاي فرهنگيان نيروهايي تربيت کردند که خودشان مکالمه عربي بلد باشند، خودشان بتوانند حداقل در يک سفر اربعين به اندازه حداقل 20 جمله صحبت کنند، که بتوانند تجربه خود را به دانش آموزان خود منتقل کنند؟ من نميگويم معلمان زبان عربي يک گفتوگوي کامل يا تحليل سياسي به زبان عربي انجام دهند، بلکه ميگويم معلمان عربي که از دانشگاههاي فرهنگيان فارغالتحصيل ميشوند، آيا ميتوانند در حد 20 جمله صحبت کنند؟ چيزي که ما به چشم خود ديدهايم اينگونه نيست.به گفته وي، دانشجويان دانشگاههاي فرهنگيان اذعان ميکنند که اگر ما در يک کلاس 25 نفر باشيم، حتي يک نفر نميتواند به زبان عربي صحبت کند. حتي گاهي مسئلهاي ناراحت کنندهتر مطرح ميکنند و ميگويند از بين 15 تا 20 اساتيد رشته عربي در دانشگاه فرهنگيان فقط يک نفر آنها ميتواند به زبان عربي صحبت کند. اگر ما ميخواهيم جهش خوبي براي آموزش زبان عربي داشته باشيم، بايد تحول در بخش کتب درسي و تربيت معلمان را شاهد باشيم.خرمآبادي يکي ديگر از آفتهاي آموزش زبان عربي را برشمارد و افزود: قبلاً در جهان عرب، ايران و کشورهاي مختلف تدريس قواعد به صورت افراطي متداول بود.
مثلاً طلاب در حوزههاي علميه بايد هر روز به مدت سه سال قواعد ياد ميگرفتند.
اين شيوه در برخي امور همچون تربيت مجتهدين فقهي کارگشا بود، ولي اين شيوه در ديگر امور کارآيي ندارد. امروز دانشجويان فرهنگيان هم هر روز سر کلاس ميروند و قواعد ميخوانند. شما فرض کنيد تمام قواعد را بلديد، اما با صِرف قواعد نميتوانيد هيچ کاري را جلو ببريد. مثالي براي شما بزنم که بحث روشنتر شود؛ يکي از اساتيد در يکي از بهترين دانشگاههاي ايران تمام کتب آموزش عربي دانشکده را نوشته است. تمام دانشجويان هم موظفند کتاب او را بخوانند و هر ترم آزمون بدهند. اين استاد گرامي خودش محصول شيوه آموزشي است که ميگويد در يادگيري قواعد بايد افراط کرد. ايشان خودش ميگفت که من به قواعد کاملاً مسلطم، ولي نميتوانم عربي صحبت کنم.مدرس دانشگاه باقرالعلوم (ع) افزود: يکي از بديهيترين اهدافي که موجب پيدايش انگيزه در زبان آموزي ميشود، ارتباط با مردماني است که به آن زبان خارجي صحبت ميکنند. مگر زبان يک شيوه ارتباطي نيست؟ اساسا زبان يک ابزار ارتباطي است که بتوانيد با ديگر ملتها ارتباط بگيريد. اما امروز دانش آموزان ما پس از هفت سال نميتوانند در ايام اربعين ارتباط برقرار کنند.
به گزارش آرازآذربايجان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،يکي از مسائلي که لازم است در کتابهاي عربي حتي به صورت فارسي گنجانده شود، آشنايي با فرهنگ کشورهاي عربي و مسائل با اهميتي همچون تاريخچه پيادهروي اربعين، ماهيت قضيه فلسطين و پاسخ به شبهات ساختگي همچون فروش زمين توسط فلسطينيها به صهيونيستها و ... است.
تاریخ:
1403/06/17 10:13 ق.ظ
|
دفعات بازدید: 41 |
چاپ