نماينده مردم مهاباد در مجلس شوراي اسلامي:

طرح هادی آذربایجان‌غربی ۲۰ درصد کمتراز میانگین کشوری است

طرح هادی آذربایجان‌غربی ۲۰ درصد کمتراز میانگین کشوری است

گروه خبر: نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: میانگین اجرای طرح هادی در روستاهای آذربایجان غربی بیش از ۲۰ درصد نسبت به میانگین کشوری پایین تر است.
جلال محمودزاده در جلسه بررسی مشکلات اجرای طرح هادی روستاهای مهاباد که با حضور معاون عمران روستایی بنیاد مسکن برگزار شد افزود: آذربایجان غربی و به تبع آن شهرستان مهاباد از لحاظ ضریب برخورداری از اجرای طرح های هادی نیاز به نگاه ویژه دولت به خصوص بنیاد مسکن دارد.
وی با بیان اینکه اجرای طرح مقاوم سازی و بهسازی مسکن های روستایی استان نیز نسبت به متوسط کشوری کمتر است، ادامه داد: ۳۶ روستای مهاباد نیاز به بازنگری طرح هادی داشته و ۴۸ روستای دیگر هم تاکنون طرح هادی در آنها اجرا نشده و یا بسیار ناچیز است.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از ۴۰۰ روستای آذربایجان غربی که نیاز به احداث دیوار ساحلی دارد، ۷۲ روستا در مهاباد به ویژه بخش خلیفان واقع شده است که باید این عقب ماندگی از طرف بنیاد جبران شود.
محمودزاده با بیان اینکه ۳۰ درصد اقتصاد کشور مدیون بخش کشاورزی است گفت: دولت باید بیش از پیش برای حل مشکلات و ارایه خدمات به روستاییان وارد عمل شود تا جلوی مهاجرت بی رویه از روستا به حاشیه شهر جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون جمعیت روستایی کشور نسبت به ۱۵ سال گذشته به نصف کاهش یافته است، افزود: مهاجرت به حاشیه شهرها علاوه به مشکلات و آسیب های اجتماعی از طرف تولید در بخش روستایی را نیز متوقف کرده و بر جمعیت بیکار کشور افزوده است.
فرماندار ویژه مهاباد هم در این جلسه گفت: ۱۸۳ روستا در سطح شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۱۲۰ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار بوده و از این تعداد بیش از ۵۳ روستا نیاز به بازنگری طرح هادی دارد.
عارف خدرلو با اشاره به اینکه در برخی روستاها بیش از ۱۰ سال از اجرای طرح هادی گذشته است، اضافه کرد: ساخت و ساز های غیرمجاز در سطح روستاها و برخی مشکلاتی که بر سرراه نهادهای خدمات رسان در این روستاها وجود دارد از دیگر دلایل ضرورت اجرای بازنگری طرح هادی است که باید انجام شود.
وی با بیان اینکه مهاباد در بسیاری از شاخص ها می تواند به عنوان بلوک جنوب استان انتخاب شود، افزود: در صورت تامین ماشین آلات مورد نیاز بنیاد مسکن، علاوه بر اجرای سریعتر طرح های هادی و خدماتی به روستائیان می توان به سایر شهرهای اطراف هم خدمات رسانی کرد.
خدرلو ، بخش خلیفان مهاباد را یکی از محروم ترین مناطق کشور دانست و گفت: بسیاری از منازل مسکونی در این منطقه در کوهپایه ها و دره ها واقع شده و همین امر بر ضرورت اجرای طرح های ایمن سازی و احداث دیوار ساحلی در این بخش صحه گذاشته است. مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی هم در این جلسه گفت: اعتبارت توزیع شده بنیاد مسکن تنها براساس شاخص جمعیت و میزان برخورداری روستاها بوده و هیچ تبعیضی در این زمینه در استان وجود ندارد.
محمود بدلی اضافه کرد: هم اکنون مقاوم سازی ۴۵ درصد از مساکن روستاهای مهاباد به اتمام رسیده که بیش از ۸۰درصد جمعیت روستایی این شهرستان در آن مستقر هستند.
وی با تاکید بر اینکه بنیاد مسکن تمام تلاش خود را برای ارایه خدمات بیشتر به روستاییان انجام خواهد داد، ادامه داد: در تلاش هستیم مراحل اهدای تسهیلات مقاوم سازی به روستاییان که توسط بانک سختگیرانه پرداخت می شود مرتفع و متقاضیان با سهولت بیشتری این تسهیلات را دریافت کنند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، در مجموع ۲ هزار و ۷۲۵ روستای دارای سکنه در آذربایجان‌غربی وجود دارد که ۲ هزار و ۲۰۰ روستا از آن‌ها بالای ۲۰ خانوار بوده و نقشه طرح هادی در همه این روستاها اجرا شده است؛ طرح هادی روستایی با هدف ایجاد تسهیلات لازم جهت بهبود مسکن روستاییان، هدایت فیزیکی روستاها و تامین عادلانه امکانات انجام می‌گیرد.
جلسه بررسی مشکلات طرح های هادی آذربایجان غربی با حضور معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دهیاری و شوراهای شهر مهاباد در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان با مطرح کردن مشکلات مختلف در بخش عمران روستایی برگزار شد

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


پنج × 7 =