ARAZAZARBAIJAN

شوک بنزيني در راه است


شوک بنزيني در راه است

گروه اقتصادي: احمدي رييس کميسيون انرژي مجلس با بيان اينکه 3 نرخي شدن بنزين معنايي ندارد، گفت: تصميم‌هاي جديد در مورد اصلاح شيوه‌هاي پرداخت يارانه و توزيع عادلانه آن بعدها اعلام مي‌شود.


چند وقتي است که بازار گمانه زني‌ها درباره تغيير قيمت بنزين حسابي داغ شده است. صحبت‌هاي مسئولين درباره هزينه بالاي تامين سوخت و روند افزايشي آن به دليل غير واقعي بودن قيمت‌ها احتمالات درباره گراني سوخت را هم بيشتر کرده است.:البته وزير نفت و معاون او به تازگي گفته‌اند که برنامه‌اي براي افزايش قيمت سوخت ندارند. با اين وجود، اما نگراني همچنان ادامه دارد. ضمن اينکه مصطفي نخعي عضو کميسيون انرژي مجلس پيش‌تر از احتمال 3 نرخي شدن بنزين سخن گفته بود.
اما حالا رييس کميسيون انرژي اين ادعا را کاملا رد مي‌کند. موسي احمدي در گفت‌وگو با بازار تاکيد مي‌کند که 3 نرخي شدن بنزين معنايي ندارد، اما شيوه توزيع يارانه سوخت هم منطقي نيست.
او در ادامه گفت‌وگو تاکيد مي‌کند برنامه‌هاي دولت براي منطقي کردن يارانه‌ها و توزيع هدفمند بعدها اعلام خواهد شد.
احتمال اختصاص سهميه به هر نفر جدي‌تر شد
هر چند که رييس کميسيون انرژي مجلس هيچ توضيح بيشتري در مورد زمان و نحوه اجراي طرح‌هاي مربوط به تغيير شيوه‌هاي تخصيص يارانه ارايه نداده، اما به نظر مي‌رسد که اختصاص سهميه بنزين به هر کد ملي جدي‌تر از گذشته از سوي مسولين کشور دنبال مي‌شود. ضمن اينکه نمايندگان مجلس خود بيشتر موافق اجراي اين طرح هستند. گفته مي‌شود برخي از نمايندگان و کارشناسان بر اين باورند که به هر نفر بايد 20 ليتر در ماه سهميه تعلق گيرد. برخي نيز 30 ليتر در ماه يعني روزي يک ليتر بنزين به هر کد ملي تاکيد دارند و برخي نيز اين مقدار را کم مي‌دانند و مي‌گويند بايد به مناطق کمتربرخوردار سهميه بيشتري اعطا شود. در اين روش دارندگان سهميه که خودرو نداشته يا مصرف کمتري دارند مي‌تواند سهميه سوخت خود را متقاضيان آن عرضه کنند.
نرخ آزاد: 3000 تومان براي هر ليتر بنزين مازاد بر سهميه
از آبان 1398 تاکنون با وجود تورم موجود و افزايش چندين برابري قيمت کالاهاي اساسي، اين نرخ‌ها همچنان ثابت مانده است. البته گاهي شايعاتي درباره تغيير آنها يا اضافه شدن نرخ سوم (سه نرخي شدن) منتشر شده، اما همواره توسط مسئولان تکذيب شده و دولت چهاردهم اعلام کرده که مردم براي افزايش قيمت بنزين غافلگير نخواهند شد.
سه نرخي شدن بنزين چيست؟
مدل »سه نرخي« به معناي عرضه بنزين در سه سطح قيمتي متفاوت است:
1. نرخ يارانه‌اي: مخصوص مصرف پايه هر خانوار يا خودرو که در حال حاضر قيمت هر ليتر بنزين يارانه‌اي 1500 تومان است. هدف اين نرخ، حمايت از اقشار کم‌درآمد است.
2. نرخ نيمه‌آزاد يا نرخ دوم: براي ميزان مصرفي که بالاتر از سهميه پايه است، اما همچنان در محدوده‌اي که مصرف منطقي تلقي مي‌شود. اين نرخ مي‌تواند حدودي بين نرخ يارانه‌اي و نرخ آزاد باشد. در حال حاضر قيمت بنزين نيمه آزاد 300 هزار تومان براي هر ليتر است.
3. نرخ آزاد يا نرخ سوم: بدون محدوديت و با قيمتي بالاتر از قيمت بنزين نيمه آزاد. اين نرخ براي مصرف‌کنندگان پرمصرف، تجاري، يا کساني است که سهميه ندارند يا از کارت سوخت استفاده نمي‌کنند
.هدف اصلي از چنين ساختاري، مديريت مصرف سوخت، کاهش قاچاق، هدفمندسازي يارانه‌ها و نيز تفکيک بهتر بين مصرف ضروري و مصرف لوکس است، اما اجراي اين مدل نيازمند زيرساخت‌هاي اطلاعاتي، سامانه‌هاي نظارتي، و اعتماد عمومي بسيار بالاست؛ در غير اين صورت مي‌تواند زمينه‌ساز فساد، رانت يا نارضايتي گسترده شود.به گزارش آراز آذربايجان به نقل از خبرآنلاين،در مجموع با تأکيد دوباره وزارت نفت به نظر مي‌رسد در شرايط فعلي دولت تصميمي براي سه‌نرخي کردن بنزين يا افزايش قيمت بنزين سهميه‌اي ندارد.


برچسب ها:

تاریخ: 1404/02/28 11:21 ق.ظ | دفعات بازدید: 748 | چاپ


مطالب مشابه dot
آخرین اخبار dot
مشاهده مشخصات مجوز در سامانه جامع رسانه‌های کشور