زیرساخت‌های الکترونیکی کتابخانه‌ها تقویت جدی می‌خواهد

زیرساخت‌های الکترونیکی کتابخانه‌ها  تقویت جدی می‌خواهد

گروه فرهنگی: مهدی رمضانی گفت: باید به‌ صورت جدی به بحث تقویت زیرساخت‌های الکترونیک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و فضای آی‌تی پرداخت و آن‌ها را تقویت و تکمیل کرد. مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌وگو درباره برنامه‌های پیش‌روی نهاد کتابخانه‌ها در دوره مسئولیت وی عنوان کرد: یکی از اقدامات محوری ما در نهاد کتابخانه‌ها این است که شهرهای فاقد کتابخانه کم یا حذف شوند و به صفر برسند.
البته با توجه به تقسیمات کشوری که شهر و بخش جدید ایجاد می‌شود، این‌ شهرها در حال افزایش هستند.
رمضانی بحث کتابخانه‌های سیار را یک مسئله جدی در حوزه محرومیت‌زدایی فرهنگی در حوزه‌ کتابخانه‌ها خواند و افزود: کتابخانه‌های سیار خدمت را به محل سکونت خدمت‌گیرنده می‌برد و این متفاوت است با اینکه شما به کتابخانه مراجعه کنید؛ لذا اثرگذاری و فضای پیش‌برندگی‌اش خیلی زیاد است که ما این کتابخانه‌ها را در روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته تقویت می‌کنیم.وی افزود: بحث جدی دیگری هم که پیگیری کردیم، بحث طراحی کتابخانه برای جمعیت عشایر کشور است که پیچیدگی‌های خودش را دارد و تنها کار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیست؛ یعنی اساسا ما منابعی برای این کار نداریم اما به جد پیگیر هستیم که به یک‌ جمع‌بندی و اتفاق خوب در این حوزه برسیم.دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه درباره تغییرات و منصوبات جدید نهاد در چند ماهه مسئولیت وی عنوان کرد: تغییرات در جهت تکمیل تیم مدیریتی برای دوره جدید بود. در ستاد برخی از همکاران ما از مجموعه جدا شده و جاهای دیگری مشغول شده بودند؛ یعنی تغییر به معنی برکناری نداشتیم، یکسری پست‌های خالی بود یا با سرپرست اداره می‌شد که باید در آن مستقر می‌شدند.
وی ادامه داد: در بخش استان‌ها هم تعدادی از استان‌های ما با سرپرست اداره می‌شد و ما اولویت را بر این گذاشتیم که آن استان‌ها به ثبات برسند و مدیرکل استان‌ها مشخص باشند. البته احتمالا ‌خرده تغییراتی هم در ادامه در استان‌ها خواهیم داشت و درمجموع همه تلاش ما این است که در کم‌ترین زمان ممکن تیم مدیریتی و اجرایی ما تکمیل شود.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر اینکه اولویت اصلی بنده در انتخاب نیروی انسانی در اداره نهاد نگاه به داخل نهاد است؛ تصریح کرد: اولویت ما در واگذاری مسئولیت‌ها، استفاده از ظرفیت پرسنل و همکاران ما در نهاد کتابخانه‌ها است؛ زیرا نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک شبکه گسترده نیروی انسانی دارد، ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در این سیستم کار می‌کنند و اولویت ما هم استفاده از همین ظرفیت است.
رمضانی تاکید کرد: البته در برخی از موارد هم که لازم باشد و تشخیص این است که از دیگران کمک گرفته شود، برای اینکه حوزه کتابخانه‌های عمومی در کشور و در استان‌ها گسترش و توسعه پیدا کند، از نیروهای متخصص سایر دستگاه‌ها هم حتما استفاده خواهیم کرد.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن اعلام اینکه در انتخاب مسئولین خط قرمزی برای خودم نمی‌بینم، اما حتما اولویت دارم؛ اضافه کرد: حتما به جوان‌گرایی و اینکه تیم نهاد کتابخانه‌ها جوان باشد، توجه داریم.
البته بدنه پرسنل نهاد کتابخانه‌ها در حال حاضر هم بدنه جوانی است، اما به این نکته توجه می‌شود. البته جوانگرایی باعث نمی‌شود فارغ از تخصص، تعهد، کارایی و کارآمدی عمل کنیم؛ بنابراین برای اینکه به تیم مدیریتی‌ مورد نظرمان برسیم، مجموعه شرایط را درنظر می‌گیریم.
رمضانی پاسخ به اینکه برنامه‌ها و سیاست‌های پیش روی نهاد کتابخانه‌های عمومی چیست و چه اقدامات محوری در دوره مسئولیت وی پیگیری خواهد شد؟
عنوان کرد: صحبت از برنامه‌ها و سیاست‌های کلی نهاد کتابخانه‌ها نیاز به زمان بیشتری دارد، اما من خارج از نهاد نبودم و در همین سیستم به عنوان معاون تخصصی این حوزه فعالیت می‌کردم و خیلی از اقداماتی که در نهاد کتابخانه‌ها صورت گرفته، برنامه‌ریزی، کارسازی و پیگیری آن در حوزه فعالیت بوده است.
بنابراین در ادامه همان مسیر حتما بحث تکمیل کتابخانه‌های مرکزی و توسعه کتابخانه‌های سیار را با جدیت به‌عنوان یک اقدام اساسی و محوری پیگیری می‌کنیم. اما باید به‌صورت جدی به بحث تقویت زیرساخت‌های الکترونیک نهاد و فضای آی‌تی پرداخت و آن‌ها را تقویت و تکمیل کرد.
این حوزه هنوز جای کار دارد و باید تکمیل و تقویت شود.وی با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات محوری نهاد کتابخانه‌های عمومی در حوزه خدمات عضومحوری است، عنوان کرد: توجه جدی به عضو خواهیم داشت، همچنین یک بحث اساسی و بنیادین که در اولویت کارهای من است و از روز اول مسئولیت در نهاد پیگیر آن بودم، بر خودم لازم می‌دانم و با جدیت هم این موضوع را ادامه خواهم داد، بحث رفع مشکل معیشتی و حقوق و دستمزد و پرسنل است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایکنا،رمضانی گفت: حقوق و دستمزد پرسنل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نسبت سایر دستگاه‌ها و شرایطی که امروز در کشور مواجه هستیم، نیاز به تقویت دارد، که این مسئله را با جدیت پیگیری می‌کنم و امیدوارم که این پیگیری‌ها و تلاش‌ها منجر به نتیجه شود و بتوانیم با آرامشی که برای همکارانمان از این حیث ایجاد می‌کنیم، خدمت بهتری به مردم برسانیم.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۹:۴۵ ق.ظ

دیدگاه


− پنج = 3